14 721 läst ·
52 svar
15k läst
52 svar
Osanning vid husköp? Juridisk rätt till kompensation?
Då kanske du har något att gå på. Säljarens utfästelser minskar kravet att du ska behöva kolla det själv. Jag fortsatte att det var bytt, men dåligt utfört. Måste väl vara riktigt dåligt utfört eller gamla plåtar om det ska hinna korrodera?K Kirapira skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Framgår det vad det är för plåtar de säger sig ha bytt?
jag skulle tolka det som står i prospektet som att ett plåtarbete av någon form gjorts på skorstenen. Oftast står det ju också vilket år arbetet har utförts.
Bes. anmärkningen indikerar att antingen det arbetet är felgjort, eller så gäller anmärkningen någon annan del av plåt på skorstenen än det som är fel.
Men du skriver att de köpte typ 2 månader innan de sålde? Att de skulle ha gjort någon form av väsentligt plåtarbete under två veckor efter besiktningen låter helt orimligt.
jag skulle tolka det som står i prospektet som att ett plåtarbete av någon form gjorts på skorstenen. Oftast står det ju också vilket år arbetet har utförts.
Bes. anmärkningen indikerar att antingen det arbetet är felgjort, eller så gäller anmärkningen någon annan del av plåt på skorstenen än det som är fel.
Men du skriver att de köpte typ 2 månader innan de sålde? Att de skulle ha gjort någon form av väsentligt plåtarbete under två veckor efter besiktningen låter helt orimligt.
Jo det är precis min tanke. Hade ju plåtslagaren här med som lämnade offert och han sa att plåtarna är gamla.S sjoelund skrev:
Nja, dom hade åtgärdat frånluftsventil från badrummet under den tiden. 😊H hempularen skrev:Framgår det vad det är för plåtar de säger sig ha bytt?
Här är mitt besiktningsprotokollH hempularen skrev:Framgår det vad det är för plåtar de säger sig ha bytt?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vad har de gjort med ventilationen, mer än satt in tilluft (det antar ja är något i stil med spaltventil i fönstret?). Att de skulle gjort någon större åtgärd med ventilationen på två veckor låter otroligt.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Röret slutade i innertaket så dom har satt nytt rör ut genom taket så därför var det inget konstigt att dom skulle ha satt ny plåt på skorstenen.H hempularen skrev:
Dom gjorde det eftersom tidigare ägare hade undanhållit information så som fick kompensation från tidigare ägare.
Det vet jag iom att tidigare ägare köpte ett hus på samma gata igen för 3 år sedan.
Otätheterna kan ju ha uppkommit i efterhand? Tror det är ett riktigt långskott här faktiskt.
Men 6år, då har du nog gjort dig en hacka på bostaden så att 11tkr är en piss i nilen
Men 6år, då har du nog gjort dig en hacka på bostaden så att 11tkr är en piss i nilen
Så kan man ju tänka om det inte var så att man köpte huset för betydligt mer än utgångsvärde och säljer den under en period som det inte är så lätt att sälja hus.ingenjören101 skrev:
Om man sen lägger på alla renoveringar på det så blir det iaf minus för mig i deklarationen.
Men visst, om man se 11k som att ”känna en hacka” så.
Det handlar mer för mig om ifall det är rätt eller inte det som framkommit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tror det är riktigt svårt att få något här. Risken är väl överhängande att säljaren kommer säga att det visst var fixat och så blir det plåtslagarens ord mot säljarens. Att dra det till till tinget är nog inte värt det.
Ja det borde man göra!!K Kirapira skrev:
Även om du har rätt kostar det massor av pengar att få rätt. Ofta mer pengar än det kostar att åtgärda.
Om det handlar om flera hundra tusen så kan det vara värt men för 11000kr...inte värt!👎
Om det är en principsak för dig och du kan bevisa att det är samma plåt så kan du ha ett case. Men du kommer ju att betala väldigt mycket mer än 11 000 kr är min gissning för detta.K Kirapira skrev:Så kan man ju tänka om det inte var så att man köpte huset för betydligt mer än utgångsvärde och säljer den under en period som det inte är så lätt att sälja hus.
Om man sen lägger på alla renoveringar på det så blir det iaf minus för mig i deklarationen.
Men visst, om man se 11k som att ”känna en hacka” så.
Det handlar mer för mig om ifall det är rätt eller inte det som framkommit.
Det finns inget i dina papper som tydligt anger att plåtarna på skorstenen har bytts mellan deras besiktning 13 augusti och visning på huset 29 aug när papperna lämnades ut till er.K Kirapira skrev:
Jag tänker att det troliga är att det är som med vitvarorna, att ägaren som din säljare köpte av i juni har försökt mecka med plåtarna vid skorstenen någon gång före deras köp. Denna info förs vidare till nästa försäljning senare samma sommar. Det har uppenbarligen inte gått bra och det har läckt. Detta redovisas i protokollet 29 augusti när du köper.
D v s du vet formellt om att det finns problem med detta vid ditt köp men du missförstår och tror att felet har åtgärdats de sista två veckorna i augusti före visningen. Kan det vara så eller har säljaren gjort andra utfästelser angående skorstenen muntligen till er? Vad sas när du diskuterade frågan med säljaren?
Redigerat:
Du har alltså haft huset i 6 år och aldrig varit uppe på taket och kontrollerat att allt står rätt till.
I min värld måste man som husägare kontrollera sitt hus löpande så att allt är som det ska.
I min värld måste man som husägare kontrollera sitt hus löpande så att allt är som det ska.