Hej!

Jag har ett lamputtag som jag inte blir riktigt klok på. Det är alltså ett runt uttag, som de moderna lamppropparna inte passar i. Jag har oerhört svårt att hitta en propp som skulle passa. Alternativet är väl då att byta ut uttaget mot ett mer modernt. Men så blir jag inte klok på hur kablarna är kopplade - se bilden. Det ser ut som att en röd kabel är kopplad till jord-kontakten - kan det stämma? Borde det inte vara en gul-grön kabel, eller om det nu är äldre, en brun kabel?

Alla tips om vad som är smartast och var jag kan hitta rätt propp osv tas tacksamt emot....:)

Magnus

• IMG_5690_b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5692_b.JPG
    Skapa konto
  • IMG_5693_b.JPG
    Skapa konto
C
Det är en kortlivad gammal variant av kronuttag som (tyvärr) inte har någon motsvarighet längre. Men i ditt fall så är ju bara två av stiften anslutna så ersätt den med ett vanlig lamputtag du. Helt korrekt att röd går till jordstiftet. Röd var standardfärg för jord innan det blev gul/grön.

I detta fall SER röd ut avv vara jord, men kan lika gärna vara fas på ett annat ställe!!
Rätta mig om jag har fel men har en faster där det finns lite blandat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du brukar ju vara JK cpalm så ge nu TS ett mer fullständigt svar som tar upp de grundläggande aspekterna kring frågeställningen. Får ju inte bli hur slappt som helst här i elforat, finns en liten möjlighet att normal logik och att låta techne och episteme gå harmoniskt hand i hand kan vara tillräckligt här i de mer jordnära avdelningarna. Så det inte skapas ett dolt fel av någon svårbedömd art. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
GK100 skrev:
Du brukar ju vara JK cpalm så ge nu TS ett mer fullständigt svar som tar upp de grundläggande aspekterna kring frågeställningen.
Nä du har rätt, var slarvig där med formuleringen. Om röd ledare går till jordstiftet så är det inget konstigt med det då röd ledare vid tiden som uttaget verkar härstamma från användes som skyddsjord.

TS bör förstås inte förlita sig på några färger eller att befintligt uttag är korrekt kopplat, utan försäkra sig om vad som är jord, nolla och tändtråd om uttaget byts till ett modernt uttag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste är att byta uttaget till ett nytt jordat lamputtag. Som skrivets tidigare var röd en vanlig färg på skyddsjord före 1970. Men den röda ledaren har tyvärr används till annat i ojordade installationer t.ex som bruten fas ( tändtråd), Den har även varit fas i trefassystem samt är + i likströmssammanhang. Det är därför det är viktigt att verifiera att den är skyddsjord. Det skulle t.ex kunnat vara ena tändtråden i en kronkoppling där nägon hempulare bytt uttagstyp i tron att det var skyddsjord.

Ska man vara helt säker på att den röda verkligen är jord måste man följa den hela vägen till centralen, brukar alltid vara nån liten detalj att städa upp också när man ändå håller på.
De där uttagen verkar ha funnits ca 10 år sent 70-tal, början på 80-talet och proppar får man ha tur om man hittar på loppis eller liknande, sätt dit ett nytt.

Hej!

Tack för alla svar! Det blir byte av kontakten, och check på jorden!

Magnus

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.