5 258 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
osäker på installation av köksfläkt
hej. håller på med köket och funderar nu på hur jag ska göra med köksfläkten.
fläkten kommer sitta mot en yttervägg. så man kan ju dra slangen ut genom väggen. men det känns lite sådär. flott på ytterväggen, takfoten blir ful efter ett tag plus att jag har mexitegel, svårt att få det snyggt. men sen har jag ju murstocken med en pipa ledig mot köket som det är 3 - 3.5 meter till. är det för lång väg att gå upp med slangen genom innertaket och sen in i murstocken uppe på vinden? eller ska jag sätta en stos på yttertaket och gå med slangen rakt upp?
fläkten suger 400 m3.
/kewke
fläkten kommer sitta mot en yttervägg. så man kan ju dra slangen ut genom väggen. men det känns lite sådär. flott på ytterväggen, takfoten blir ful efter ett tag plus att jag har mexitegel, svårt att få det snyggt. men sen har jag ju murstocken med en pipa ledig mot köket som det är 3 - 3.5 meter till. är det för lång väg att gå upp med slangen genom innertaket och sen in i murstocken uppe på vinden? eller ska jag sätta en stos på yttertaket och gå med slangen rakt upp?
fläkten suger 400 m3.
/kewke
Jag är ingen expert på området men när jag stod i samma situation fick jag höra att man var tvungen att sätta en stor plåt för brandrisken om man drog den genom väggen. Så fort röret lämnar rummet så måste det brandskyddsisoleras.
Det går alldeles utmärkt, men gör hål i murstocken,och dra ett brandisolerat spirorör,frånmurstocken och ca 5-10 cm genom innertaket,isoleringen ska följa med genom .Sen fäster man slangen på röret,ibland behövs en renslucka på röret, ofta kan man lossa slangen och rensa ,beror på om det är lång sträcka ,eller flera böjar.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Jag har (efter lite diskussion med sotarmästaren) satt in min fläkt igenom ytterväggen. För att få en godkännd lösning och inte allt för fula plåtar eller låda använde jag mig av ett brandspjäll. Det stänger kanalen vid 72 grader och kväver på så vis elden. Känns säkrare än en lång kanal som fungerar som en skorsten och ska klara brand i 15 minuter.matsa79 skrev:
Bra drag i fläkten då kanalen inte är så lång och hitills inte sett något fett eller annat som smutsar ner. Fettfiltren är bra nu för tiden (om man nu kör dom i diskmaskinen med jämna mellanrum). Jag använde denna huven.
Men det kanske inte är något att rekommendera om man har närma till takfoten då man kan skicka upp varm fuktig luft i takluftningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden