Hej,

Jag tänkte sätta panel i bastun i helgen och är osäker på hur jag ska göra med ventilationen.

Jag har sänkt taket för att avståndet till översta laven ska vara lagom.
I taket tänkte jag sätta 3cm skivor bastuisolering för att hindra utrymmet ovanför att bli för varmt. Läste att ÅB plast bara vara specad till +40.

Väggen mot yttervägg har fått lite gles på 12mm för luftspalt som är öppen ned från golv och upp till utrymmet ovanför bastun. Panelen på övriga väggar sitter direkt mot innervägg som är isolerad med 95/145mm stenull.

Bastun ska ha glasvägg med en öppning under dörren på 5cm som får vara tilluft.

I bastuns tak tänkte jag ha en skjutventil som är stängd under bad och öppnas när man vill vädra ut.

Ovanför glasväggen till övriga badrummet tänkte jag sätta 1-2 rektangulära ventilationsgaller.

I badrummet utanför finns en till frånluftsventil.

Utrymmet ovanför taket finns en frånluftskanal som jag först tänkte vara som en extra ventilation av utrymmet ovanför bastuns tak och luftspalten mot yttervägg. Bör jag istället låta frånluftsventilen ansluta direkt in till bastutaket istället och sätta någon form av tallriksventil där så att bastuluften inte går ut i utrymmet ovanför? Detta utrymme skulle då ventileras genom rektangulära ventilerna och ut via badrummet frånlufteventil.

Jag hittar heller inga tallriksventiler som verkar passa på 125mm vent rör. Frånluftsdonen som jag sett ska gå att justera men har ingen lättanvänd öppna/stäng-funktion.

Underkonstruktion av bastu med isolering, träpaneltak och plywoodväggar, nära fönster och kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N nochl skrev:
Hej,

Jag tänkte sätta panel i bastun i helgen och är osäker på hur jag ska göra med ventilationen.

Jag har sänkt taket för att avståndet till översta laven ska vara lagom.
I taket tänkte jag sätta 3cm skivor bastuisolering för att hindra utrymmet ovanför att bli för varmt. Läste att ÅB plast bara vara specad till +40.

Väggen mot yttervägg har fått lite gles på 12mm för luftspalt som är öppen ned från golv och upp till utrymmet ovanför bastun. Panelen på övriga väggar sitter direkt mot innervägg som är isolerad med 95/145mm stenull.

Bastun ska ha glasvägg med en öppning under dörren på 5cm som får vara tilluft.

I bastuns tak tänkte jag ha en skjutventil som är stängd under bad och öppnas när man vill vädra ut.

Ovanför glasväggen till övriga badrummet tänkte jag sätta 1-2 rektangulära ventilationsgaller.

I badrummet utanför finns en till frånluftsventil.

Utrymmet ovanför taket finns en frånluftskanal som jag först tänkte vara som en extra ventilation av utrymmet ovanför bastuns tak och luftspalten mot yttervägg. Bör jag istället låta frånluftsventilen ansluta direkt in till bastutaket istället och sätta någon form av tallriksventil där så att bastuluften inte går ut i utrymmet ovanför? Detta utrymme skulle då ventileras genom rektangulära ventilerna och ut via badrummet frånlufteventil.

Jag hittar heller inga tallriksventiler som verkar passa på 125mm vent rör. Frånluftsdonen som jag sett ska gå att justera men har ingen lättanvänd öppna/stäng-funktion.

[bild]
Tilluft ska du ha så nära aggregatet som möjligt,
Frånluft i taket diagonalt från aggregatet med en
Ventilationskanal som därefter leds tillbaka till våtutrymmet.

Tack för svar.

Tilluften blir väldigt nära aggregatet.

Varför vill man ha bastuluften ut till badrummet? Utrymmet ovan bastutak och luftspalten skulle i en sån lösning vara oventilerat.

Spontant verkar det vettigare med en frånluftskanal direkt men missar jag nån tankegång här?

N nochl skrev:
Tack för svar.

Tilluften blir väldigt nära aggregatet.

Varför vill man ha bastuluften ut till badrummet? Utrymmet ovan bastutak och luftspalten skulle i en sån lösning vara oventilerat.

Spontant verkar det vettigare med en frånluftskanal direkt men missar jag nån tankegång här?

Du kan få en drös med problem om du suger ut luft direkt som torrdestillation, brända väggar, ojämn värme, samt att du skickar het och fuktig luft direkt till ditt ventilationssystem. När du tar tillbaka den i badrummet hinner den blandas upp lite innan den sugs ut.

K Krillehus skrev:
Du kan få en drös med problem om du suger ut luft direkt som torrdestillation, brända väggar, ojämn värme, samt att du skickar het och fuktig luft direkt till ditt ventilationssystem. När du tar tillbaka den i badrummet hinner den blandas upp lite innan den sugs ut.
Nu tänkte jag att ventilen är näst intill stängd vid bad och sedan öppna fullt och släppa ut den till utrymmet ovan bastu enligt bild.
Borde väl blandas ut där också eller? Kommer finnas överluftsgaller till övriga badrummet så det är ju inte helt instängt.

Om jag ändrar och drar ett rör tillbaks till badrummet, vad gör jag då med frånluftsröret på bild. Jag vill ju inte ha ett rör som inte går att komma åt. Dubbla skjutluckor blir nog förvirrande för resten av familjen...kanske en skjutlucka till frånluften och ett frånluftsdon i trä som alltid är öppet till badrums-vent-rör.

Känns som överanalysering detta men kanske är vanligt med brända väggar o sånt

Ventilationssystem ovanför bastu med synlig frånluftsventil, isolering och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillägg, jag har köpt en harvia cilindro 9kW med ca 80kg sten som ska in. Modeller med stort stenmagasin har jag hört ger mindre problem med brända väggar.

Har förövrigt en liten bastustuga utan brända väggar. Den har ett harviaaggregat av ugefär samma typ. Där kommer tilluften från springorna i golvet. Jag har ingen frånluft då jag tänkte sätta in en "sen". Har dock aldrig saknat en ventil då det omsätts så mycket luft via golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.