13 204 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Orolig om huset kommer bli klart
Det är grundarbetet som tar tid. Min gissning är att ni kommer bli förvånade över hur fort det går på slutet. När vi byggde vårt hus hade jag samma känsla och nu några år senare när jag själv utvecklat ett byggintresse förstår jag processen.
Sedan kan det ju alltid skita sig förstås av olika anledningar men 37 dagar. Det hinner man mycket på
Sedan kan det ju alltid skita sig förstås av olika anledningar men 37 dagar. Det hinner man mycket på
Funkar sådär om det kommer en felleverans.. vår bänkskiva blev fel, och köket var det sista som sattes, 6v innan den nya anlände inräknat semestern som klämde till det.. men snickarna och målarn sköt på sin semester åt det hållet som passade så allt annat flöt på som tänkt.. tråkigt med ett färdigt hus som står bara.. och det är klart, hade vi varit mer stressade över inflytt hade en slutbesiktning gått att lösa iallafall men vi valde att vänta för att inte flytta in innan allt var på platsJohannes Carlsson skrev:
Vad säger byggledaren? Finns det bara bra hantverkare så kan ni ta det lugnt, det är gott om tid att måla och montera på 37 dagar med ett lugnt tempo.
Ni har ju allt övrigt material i huset och montera VVS ett par dagar, samma för köket.
Målarna gör ofta ett moment i taget i alla rum, alla tak, spacklar väggar så inget ser färdigt ut. Men i praktiken så är det mesta måleriarbete klart låter det som.
Är ni oroliga kan ni göra en syn, några veckor innan slutbesiktning på det som är färdigt för att fånga upp ev. fel i god tid.
Ni har ju allt övrigt material i huset och montera VVS ett par dagar, samma för köket.
Målarna gör ofta ett moment i taget i alla rum, alla tak, spacklar väggar så inget ser färdigt ut. Men i praktiken så är det mesta måleriarbete klart låter det som.
Är ni oroliga kan ni göra en syn, några veckor innan slutbesiktning på det som är färdigt för att fånga upp ev. fel i god tid.
Har ni inte fått ett datum då huset ska vara klart?
Vi hade 29/3 i år att då skulle huset vara färdigt för slutbesiktning. Nu blev det en miss med att köket inte levererades förrän 1/4 men det tog byggaren på sig och fick stå för två veckors vite.
Har du ett datum ska det ju vara klart, annars vite. Sen att det fanns några anmärkningar hos oss var inga problem, vi fick flytta in och kom överens med hantverkarna att vi håller oss undan där de behöver komma åt för att bättra på färg t.ex!
Vi hade 29/3 i år att då skulle huset vara färdigt för slutbesiktning. Nu blev det en miss med att köket inte levererades förrän 1/4 men det tog byggaren på sig och fick stå för två veckors vite.
Har du ett datum ska det ju vara klart, annars vite. Sen att det fanns några anmärkningar hos oss var inga problem, vi fick flytta in och kom överens med hantverkarna att vi håller oss undan där de behöver komma åt för att bättra på färg t.ex!
Haha, oj dåM Matte13 skrev:
Allt verkar ha kommit. Står inne i huset. Målarna har äntligen börjat måla nu i alla fall. Var ichO oneill skrev:
Jodå, kontroll och slutbesiktning är bokat så ett datum har de att hålla sig till men de har sagt många gångers att det bara är ett preliminärt datum och att det kan hända att vi hamnar i byggsemestern om något går snett.S S2tompa skrev:Har ni inte fått ett datum då huset ska vara klart?
Byggledaren säger att det är lugnt och att målarna har haft lite dålig koll för de varit stressade. Men att det inte är något som ska påverka tiden. Visst är det skönt att se att allt verkar ha kommit! Vi var inne en runda och såg att några grejer gått sönder i leveransen när det gäller köket så vi sa till byggledaren och han fixade nytt. Så vi ligger på och håller koll på demJ John*5 skrev:Vad säger byggledaren? Finns det bara bra hantverkare så kan ni ta det lugnt, det är gott om tid att måla och montera på 37 dagar med ett lugnt tempo.
Okej. Men i kontraktet, finns det inget datum skrivet där som de ska vara färdiga?Miian91 skrev:
Låter ju tryggt att höra. Grundarbetet är ju det viktigaste, att det inte stressas. Inte så lätt att rätta till! Det blir spännande att se processen nu. Tror att om de bara börjar kommer det gå undanM mickeselvin skrev:Det är grundarbetet som tar tid. Min gissning är att ni kommer bli förvånade över hur fort det går på slutet. När vi byggde vårt hus hade jag samma känsla och nu några år senare när jag själv utvecklat ett byggintresse förstår jag processen.
Sedan kan det ju alltid skita sig förstås av olika anledningar men 37 dagar. Det hinner man mycket på![]()
Att tänka på är att husleverantörerna brukar ha sina snickare, målare, elektriker vvsare osv där dom absolut behövs för stunden för att ”släcka bränder”. Dvs där slutdatum är närmast. Så många ggr jobbar dom kanske bara ett par, tre dgr i veckan på just ditt hus för att det är ”långt” kvar till slutdatum. Eller att det bara är En hantverkare som är i ditt hus.
Så när det närmar sig och alla hantverkare väl är på plats i ditt hus alla dgr i veckan så går det undan så det heter duga! Dessutom brukar man ju ha vite på förseningar så det bör ligga i husleverantörens intresse att lösa det till slutdatum.
Myresjöhus var det du byggde med va? Ett etablerat företag som jag antar är rädd om sitt rykte. Tror absolut inte du behöver vara orolig!
Så när det närmar sig och alla hantverkare väl är på plats i ditt hus alla dgr i veckan så går det undan så det heter duga! Dessutom brukar man ju ha vite på förseningar så det bör ligga i husleverantörens intresse att lösa det till slutdatum.
Myresjöhus var det du byggde med va? Ett etablerat företag som jag antar är rädd om sitt rykte. Tror absolut inte du behöver vara orolig!
Precis så jobbar jag med min personalC crazytok skrev:Att tänka på är att husleverantörerna brukar ha sina snickare, målare, elektriker vvsare osv där dom absolut behövs för stunden för att ”släcka bränder”. Dvs där slutdatum är närmast. Så många ggr jobbar dom kanske bara ett par, tre dgr i veckan på just ditt hus för att det är ”långt” kvar till slutdatum. Eller att det bara är En hantverkare som är i ditt hus.
Precis! Japp det är Myresjöhus. Så det känns ändå tryckt! Det är en stor huskedja av en anledning Det går säkert bra. Men när man inte har varit med om det innan undrar man ju Tack för din kommentar!C crazytok skrev:Att tänka på är att husleverantörerna brukar ha sina snickare, målare, elektriker vvsare osv där dom absolut behövs för stunden för att ”släcka bränder”. Dvs där slutdatum är närmast. Så många ggr jobbar dom kanske bara ett par, tre dgr i veckan på just ditt hus för att det är ”långt” kvar till slutdatum. Eller att det bara är En hantverkare som är i ditt hus.
Klicka här för att svara