Hej alla husbyggare och husägare
Jag och min sambo bygger ett smart 126 från Myresjöhus. Det är nu 37 dagar kvar till planerad slutbesiktning. Men jag känner viss oro för om det kommer bli färdigt i tid. Vi är precis i gränsen till byggsemestern när vi har vår slutbesiktning och vem vill ha en princip färdigt hus stående i en månad?

Målarna har varit inne i några veckor och de har fortfarande inte målat mer än spacklat och takfärg. Men allt annat har levererats som kök, golv, kakel, klinker, toaprylar osv så det är fullt hus. Men jag fattar inte hur de ska hinna? Hade ni andra som bygger samma känsla? Vi har pratat med byggledaren som säger att målarna har slöat lite men att det är lugnt och att de kommer hinna.

Ett färdigt hus det blir det ju i vilket fall men den där byggsemestern är ändå lite oroande. Kan vara kul att höra av er erfarenhet!
 
Miian91 Miian91 skrev:
Hej alla husbyggare och husägare
Jag och min sambo bygger ett smart 126 från Myresjöhus. Det är nu 37 dagar kvar till planerad slutbesiktning. Men jag känner viss oro för om det kommer bli färdigt i tid. Vi är precis i gränsen till byggsemestern när vi har vår slutbesiktning och vem vill ha en princip färdigt hus stående i en månad?

Målarna har varit inne i några veckor och de har fortfarande inte målat mer än spacklat och takfärg. Men allt annat har levererats som kök, golv, kakel, klinker, toaprylar osv så det är fullt hus. Men jag fattar inte hur de ska hinna? Hade ni andra som bygger samma känsla? Vi har pratat med byggledaren som säger att målarna har slöat lite men att det är lugnt och att de kommer hinna.

Ett färdigt hus det blir det ju i vilket fall men den där byggsemestern är ändå lite oroande. Kan vara kul att höra av er erfarenhet!
Har ni bokat in slutbesiktning? Detta gjordes säkert 2 månader i förväg för oss då de var svåra att få tag på. Vi fick slutbesiktningen flyttad närmare i tiden med 40 dagar för att få huset innan jul då det var i princip klart då. Krävdes en del samordning från min byggare men de löste det. Och så slapp vi säkert 30 000kr i skatt tack vare att vi slapp bygga över nyår. Så det går säkert bra :)
 
M maximm skrev:
Har ni bokat in slutbesiktning? Detta gjordes säkert 2 månader i förväg för oss då de var svåra att få tag på. Vi fick slutbesiktningen flyttad närmare i tiden med 40 dagar för att få huset innan jul då det var i princip klart då. Krävdes en del samordning från min byggare men de löste det. Och så slapp vi säkert 30 000kr i skatt tack vare att vi slapp bygga över nyår. Så det går säkert bra :)
Jadå, det är bokat för länge sedan, även kontrollbesiktning den 17 juni. Vi har varit noggranna med att vara ute i god tid!
Det gäller ju att ha en bra byggledare som ni, så brukar det lösa sig. Vi fick dock byta byggledare mitt i allt då han bytte jobb så vi har ingen koll på den nya.
 
Miian91 Miian91 skrev:
Jadå, det är bokat för länge sedan, även kontrollbesiktning den 17 juni. Vi har varit noggranna med att vara ute i god tid!
Det gäller ju att ha en bra byggledare som ni, så brukar det lösa sig. Vi fick dock byta byggledare mitt i allt då han bytte jobb så vi har ingen koll på den nya.
Då hade jag inte varit så orolig. De datumen verkar rätt svåra att flytta, de lär få till det. Men räkna med att de jobbar som in i helvete de sista dagarna, om inte timmarna. Vi hade leveranser och installationer ända in på minuterna innan slutbesiktningen :)
 
Det var också tight för mitt hus. Visserligen gällde det då inte slutbesiktningen utan att jag skulle ha chans skjuta upp en reavinst. Jag trodde inte heller att byggarna skulle klara tiden men man körde hårt även under helgerna. Det fanns också en rejäl förseningsbot.
Allt blev klart och godkänt på planerat datum.
 
M maximm skrev:
Då hade jag inte varit så orolig. De datumen verkar rätt svåra att flytta, de lär få till det. Men räkna med att de jobbar som in i helvete de sista dagarna, om inte timmarna. Vi hade leveranser och installationer ända in på minuterna innan slutbesiktningen :)
Skönt att höra! Våra byggare har varit snabba än så länge. Bara målarna som har slöat ner.
 
yonna yonna skrev:
Det var också tight för mitt hus. Visserligen gällde det då inte slutbesiktningen utan att jag skulle ha chans skjuta upp en reavinst. Jag trodde inte heller att byggarna skulle klara tiden men man körde hårt även under helgerna. Det fanns också en rejäl förseningsbot.
Allt blev klart och godkänt på planerat datum.
Precis, man kan ju hoppas att de sliter som tusan i slutet om det blir tight ;)
 
Om målarna har spacklat och målat tak. Skulle säga att det är lugnt. Hur stort är huset?
 
Miian91 Miian91 skrev:
Precis, man kan ju hoppas att de sliter som tusan i slutet om det blir tight ;)
Men med risk att det blir slarvigt gjort i brådskan.
Är det värt att riskera det för att vinna en månad?
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men med risk att det blir slarvigt gjort i brådskan.
Är det värt att riskera det för att vinna en månad?
Såklart vill man ju inte få det stressat men det är ju synd att det ska stå i princip klart en hel månad. Vi betalar ju trots allt mycket pengar för detta och det ska ju kontrolleras och bli godkänt. Slarv tillåter vi inte då får de göra om och göra rätt ;)
 
garvin garvin skrev:
Om målarna har spacklat och målat tak. Skulle säga att det är lugnt. Hur stort är huset?
Det är 126 kvm. Men de har håller på i en månad och när vi var där och hälsade på visste de inte ens vilka färger vi skulle ha. Och då har jag ändå för länge sedan meddelat och dubbelkollat så de hade allt de behövde. Men nu har de det de behöver och byggledaren sa målandet bara tar någon dag. Vi har bara tre färger som ska målas. Inga tapeter eller så,
 
Har du bra folk där. Ska det inte vara några problem att få det klart och med kvalitet.
 
garvin garvin skrev:
Har du bra folk där. Ska det inte vara några problem att få det klart och med kvalitet.
Det hoppas vi på. Litar på dem helt klart. Det löser sig nog. Tack!
 
Miian91 Miian91 skrev:
Vi är precis i gränsen till byggsemestern när vi har vår slutbesiktning och vem vill ha en princip färdigt hus stående i en månad?
Förresten, det där med byggsemester/industrisemester, gäller det fortfarande?
Arbetar inte folk numera när det finns jobb att göra, och tar ledigt när det passar verksamheten?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Förresten, det där med byggsemester/industrisemester, gäller det fortfarande?
Arbetar inte folk numera när det finns jobb att göra, och tar ledigt när det passar verksamheten?
Jo, det gäller fortfarande. Det är nog lite heligt;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.