mathiash77 skrev:
Snickarna (eller företaget/n) som gjorde jobbet har tveklöst inte följt svensk arbetsmiljö och det bör anmälas.

[länk]

[länk]

Så rätt väg att gå är att anmäla företaget, blanda in ditt försäkringsbolag, begära råd och sanering av utbildat företag och säkerställ att snickarna har en försäkring som täcker kostnaderna.

Många utsätter sig för asbest om igen eftersom personen inte dog direkt när de exponerades första gången. Den korkade logiken blir alltså att det är ofarligt trots att dödsfallet kanske kommer först efter 10-30 år senare…
ska jag tolka ditt svar som att vi bör vara oroliga?

Staffans2000
Som sagt. Gör ingenting.

Staffans

P
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
ska jag tolka ditt svar som att vi bör vara oroliga?

Nej, jag skulle inte varit orolig. Givetvis är det inte bra att ha blivit utsatt för asbest men man pratar om statistiska risker utifrån exponerings omfattning och tid. Er exponering verkar ha varit låg och under en kort tid men låt en saneringsfirma hjälpa er att avgöra om ytterligare städning/sanering behövs.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/fordjupning-om-asbest/

Och i detta fallet, följ inte Staffans råd utan se till att få bra råd kring åtgärder från personer som är utbildade och har kompetens, inte från folk som bara tror.

Berätta gärna för oss vilka svar du fått och hur det går med snickarna.

Mvh Mathias

• Haha
  • Gilla
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
mathiash77 skrev:
men låt en saneringsfirma hjälpa er att avgöra om ytterligare städning/sanering behövs
Nej nej nej. Gissa vad firman kommer att säga!

Staffans

Våttorka alla ytor två gånger. Sörj för god ventilation. Släng trasorna efteråt. Det är fibrerna bryts som det virvlar upp i luften som är det farliga. Du behöver inte vara orolig. Det är ju inte du som har slipat nere i källaren.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
Våttorka alla ytor två gånger. Sörj för god ventilation. Släng trasorna efteråt. Det är fibrerna bryts som det virvlar upp i luften som är det farliga. Du behöver inte vara orolig. Det är ju inte du som har slipat nere i källaren.
Håller med kring våttorkning dock är ”alla ytor” svåra att torka

Är inte säker på bra ventilation är bra då bra ventilation kan virvla upp mer damm. Det bästa är att hindra ventilation tills det att de flesta ytor är avtorkade.

Jag skulle dock tagit tejpbitar och fångat fibrerna/dammet på olika ställen i bostaden innan våttorkningen för att eventuellt analysera hur många partiklar som faktiskt kommit upp i boytan, för att få bort eventuell oro.

Om det är bra ventilation så är det bättre för antalet partiklar i luften blir utspädd. Om man nu vill skydda sig mer sån är en vanlig halvmask med pp3 filter mer än tillräckligt.

mathiash77 skrev:
Håller med kring våttorkning dock är ”alla ytor” svåra att torka

Är inte säker på bra ventilation är bra då bra ventilation kan virvla upp mer damm. Det bästa är att hindra ventilation tills det att de flesta ytor är avtorkade.

Jag skulle dock tagit tejpbitar och fångat fibrerna/dammet på olika ställen i bostaden innan våttorkningen för att eventuellt analysera hur många partiklar som faktiskt kommit upp i boytan, för att få bort eventuell oro.
Den här slipningen ägde rum 20e aug, alltså ett bra tag sedan.. hade jag vetat om det då hade jag varit betydligt snabbare på att våttorka hela hemmet. Är det lönt att sätta upp tejp i det här skedet?

Staffans2000
Den här slipningen ägde rum 20e aug, alltså ett bra tag sedan.. hade jag vetat om det då hade jag varit betydligt snabbare på att våttorka hela hemmet. Är det lönt att sätta upp tejp i det här skedet?
Nej.

Staffans

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Brukar nämna det ibland men man ska komma ihåg att det med rätt mätmetoder finns påvisbara spår av asbest i vanlig luft också så det är viktigt att sätta allt i relation till saker och ting. Asbest är inget som vi hämtat från yttre rymden utan är en naturlig mineral. Det är koncentrationen över tid som skadar mest. Inte av enstaka mängder ett enstaka tillfälle i livet för det är bara en ppm av det man silar genom lungorna helt naturligt ändå.........
Så lägg ner det där och gör roligare saker.

P
Jag får hålla med Staffan här, det har gått en väldigt lång tid sen det hände och antagligen blir inte några prover relevanta efter så här lång tid.

mathiash77 skrev:
Jag får hålla med Staffan här, det har gått en väldigt lång tid sen det hände och antagligen blir inte några prover relevanta efter så här lång tid.
pratade igår med en expert inom området. Han jobbar bland annat analysering av asbest. Han bad mig skicka tejpprover ändå (provet tas på golvdamm). Försäkringsbolag är kontaktat och sanering är gjord av källaren redan. Kommande provsar på tejbitarna får avgöra om det blir sanering/städning även på övervåningen

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P
pratade igår med en expert inom området. Han jobbar bland annat analysering av asbest. Han bad mig skicka tejpprover ändå (provet tas på golvdamm). Försäkringsbolag är kontaktat och sanering är gjord av källaren redan. Kommande provsar på tejbitarna får avgöra om det blir sanering/städning även på övervåningen

Jag är jätteglad att du fått hjälp av kunniga personer (y):D

• Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Staffans2000
mathiash77 skrev:
Jag är jätteglad att du fått hjälp av kunniga personer (y):D
Plånboken är nog inte lika glad. För allt tyder på att det är pengar direkt i sjön.

Staffans

Jag förstår din oro, men det som har hänt har hänt och nu har du ju vidtagit åtgärder. Försök att inte oroa dig över något du inte kan påverka. Skador orsakade av asbest förekommer främst hos människor som arbetat med asbest (källa Arbetsmiljöverket, AFS 2006:1, s.15). Visst kan skador uppstå redan vid enstaka exponering, men jag tänker att mörkertalet för hur många som utsätts för asbest måste vara enormt? Många tänker inte på att allt möjligt kan innehåll asbest, blir exponerade men utvecklar aldrig några sjukdomar av det.

Snickarna verkar dock behöva en grundkurs i hur man identifierar och hanterar asbesthaltiga material.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.