3 937 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Orlan25kw + Termovar laddpaket?
Har du kollat så att det är rätt förtryck i båda kärlen??dalasagen skrev:brr fy fan. vi har 10minus nu och +17inne.. riktigt kyligt har precis varit ute och fått fart på kolmilan. hehe idag blir det till att börja isoleratankar..
Har fått ett nytt bekymmer... Eftersom jag har panna och en acc ute så har jag satt upp ett tryckkärl där i pannrummet. och så har jag ju en 750liters tank med 3elpatroner inne i kälaren så då har vi satt upp ett tryckkärl där nere med..
men nu på mornarna så e det trycklöstr uppe i pannrummet vad gör jag för fel.
Finns en bilventil under kärlet, Gör systemet trycklös innan du mätar..
Jo inte är det så härligt ute nu, Skulle få lagt den här kylan på den senaste tiden mild väder så man fått ett bra snitt istället.. :
Förtrycket bestäms av hur högt du har till högsta radiatorn, Oftast bruka förtrycket ställas till 0,6-0,7 bar i en normal villa då systemet är trycklöst...dalasagen skrev:
Jepp..dalasagen skrev:
Kan tänka mej att rycket troligen är för högt, Mitt nya kärl hade ett förtryck på 2.2 o säkerhetsventilen 1,5 då förstår du hur stor nytta jag hade av kärlet..
Nu har man äntligen fått sätta systemet med 25kw+1500l vatten på prov.(-26 som kallast). Jag är ingen expert och har ingen erfarenhet från andra "moderna" pannor men jag måste säga att jag är nöjd med denna panna trots styrningen, eller kanske tackvare.
Jag intallerade i nov (har ingen lång erfarenhet m andra ord) och har svårt att förstå dem som måste modifiera sina orlan pannor. Jag får 90g i tanken om jag vill jag hade intällt på p1 rf och när första brasan brunnit ut fyller jag fullt igen, när returen från tanken är 80 börjar den pausblåsa och temperaturenstiger efterhand tills returen är 90, då slår regulatorn av fläckten. Jag ändrade efter det insällning till p2 rf med följden att överhättningsskyddet aldrig slog in och drykt 85g i tanken dvs längre binntid och lika varmt på morgonen. Hade som sagt ca-22 i dygnstemp, 2 ilägg och klarade mig 24 timmar, pannan kan inte vara så dålig som vissa vill påstå.
Jag intallerade i nov (har ingen lång erfarenhet m andra ord) och har svårt att förstå dem som måste modifiera sina orlan pannor. Jag får 90g i tanken om jag vill jag hade intällt på p1 rf och när första brasan brunnit ut fyller jag fullt igen, när returen från tanken är 80 börjar den pausblåsa och temperaturenstiger efterhand tills returen är 90, då slår regulatorn av fläckten. Jag ändrade efter det insällning till p2 rf med följden att överhättningsskyddet aldrig slog in och drykt 85g i tanken dvs längre binntid och lika varmt på morgonen. Hade som sagt ca-22 i dygnstemp, 2 ilägg och klarade mig 24 timmar, pannan kan inte vara så dålig som vissa vill påstå.
Jag har 72g ventil i laddkopplet och upplever att pannan snabbt kommer upp i ca78g.
Vilken "sluttemp" man får i tankarna tror jag mycket har att göra med vilken intervall man har på pausblåsningarna, ganska stor skillnad om brasan får "chans" att blossa upp varje eller var 6e minut. Men samtidigt så får du längre brinntid med längre intervaller, skulle tippa att du har ungefär lika mycket energi kvar i tanken efter 24h.
Vilken "sluttemp" man får i tankarna tror jag mycket har att göra med vilken intervall man har på pausblåsningarna, ganska stor skillnad om brasan får "chans" att blossa upp varje eller var 6e minut. Men samtidigt så får du längre brinntid med längre intervaller, skulle tippa att du har ungefär lika mycket energi kvar i tanken efter 24h.
Skulle du kunna scanna den delen av manualen och lägga ut den på forumet.jorme skrev:
Farsans manual var nog upplaga 1 för där saknas all info om regulatorn.