Jag har också en Orlanpanna (40kw) som jag köpt i andra hand av en kompis. Har byggt helt nytt pannrum samt kopplat det mesta själv så jag har inte hunnit dra igång den ännu. Dock kan det vara intressant att redan nu förbereda sig för keramiken. Har också funderat hur man gjort vid tillverkningen och misstänker att delar av keramiken är gjuten på plats inne i pannan. De reservdelar som finns är ju munstycket, de lösa keramiska insatserna i nedre kammaren samt några rundprofiler. Sedan säljer man värmebeständig betong i säck som man får kladda ihop själv!

Konstigt att det på hemsidan inte går få fram en bruksanvisning om hur man går tillväga vid keramikbytet! Hur gjorde de vid fabrik? Har man gjutit på plats så måste väl i alla fall de som gjort det vid tillverkningen ha mallar kan man tycka.

Följer tråden med intresse och funderar på att själv dra iväg ett mail till Polimex för påtryckning och höra vad killen säger. Dock så vet jag att tidigare har både killen på Polimex (hemsidan) och han i Sundsvall besökt forumet och Orlantrådarna, bla maratontråden "Ny vedpanna Orlan". Hoppas "bjacek" (tror han kallar sig så) läser detta och reder ut detta med keramiken här på forumet.
 
Åskar skrev:
Jag har också en Orlanpanna (40kw) som jag köpt i andra hand av en kompis. Har byggt helt nytt pannrum samt kopplat det mesta själv så jag har inte hunnit dra igång den ännu. Dock kan det vara intressant att redan nu förbereda sig för keramiken. Har också funderat hur man gjort vid tillverkningen och misstänker att delar av keramiken är gjuten på plats inne i pannan. De reservdelar som finns är ju munstycket, de lösa keramiska insatserna i nedre kammaren samt några rundprofiler. Sedan säljer man värmebeständig betong i säck som man får kladda ihop själv!

Konstigt att det på hemsidan inte går få fram en bruksanvisning om hur man går tillväga vid keramikbytet! Hur gjorde de vid fabrik? Har man gjutit på plats så måste väl i alla fall de som gjort det vid tillverkningen ha mallar kan man tycka.

Följer tråden med intresse och funderar på att själv dra iväg ett mail till Polimex för påtryckning och höra vad killen säger. Dock så vet jag att tidigare har både killen på Polimex (hemsidan) och han i Sundsvall besökt forumet och Orlantrådarna. Hoppas Bjacek (tror han kallar sig så) läser detta och reder ut detta med keramiken här på forumet.


Hur långa är dom inre stenarna ?

Farsans är 33 cm.
 
Är lite upptagen just nu men skall se om jag senare kan fota pannan invändigt och mäta. Dock har jag för mig att utformningen på vedmagasinet i botten skiljer sig på de första pannorna som importerades jämfört med pannorna som säljs nu (Tror det var återförsäljaren i Sundsvall som sade det på mässan i höstas).

Har du sotspaken på vänster eller höger sida (om du står framför pannan med blicken vänd mot vedluckan)? De tidigare pannorna hade den på höger sida.
 
Åskar skrev:
Är lite upptagen just nu men skall se om jag senare kan fota pannan invändigt och mäta. Dock har jag för mig att utformningen på vedmagasinet i botten skiljer sig på de första pannorna som importerades jämfört med pannorna som säljs nu (Tror det var återförsäljaren i Sundsvall som sade det på mässan i höstas).

Har du sotspaken på vänster eller höger sida (om du står framför pannan med blicken vänd mot vedluckan)? De tidigare pannorna hade den på höger sida.
Vänster sida.

Tror inte att "bjacek" läser detta för han var aktiv på forumet sista gången 2006-09-17.

Men han har kanske bytt namn eller har han dragit till Polen.
 
Vedeldaren,

Gjorde en snabbkoll. Jag har ingen sten som är längre än 24-25cm! Om du kollar på hemsidan (Polimex.se) och reservdelar så finns där rundprofiler man kan köpa. Dessa är på min panna ca 24-25 cm långa och det finns fyra stycken. Två st rundprofiler efter varandra på var sida det keramiska munstycket.

De hål som uppstått (grova drag 5cm x 15cm) före och efter munstycket verkar vara gjutna på plats.

Om jag skall byta keramiken någon gång så förmodar jag att man skall knacka lös de utbytbara munstycket underifrån och uppåt. Knacka lös de 4 st utbytbara rundprofilerna samt den platsgjutna stenarna framför och bakom munstycket. Sedan är det väl bara att ställa dit de nya stenarna som sammanfogas med lite värmetåligt bruk.

Om man kollar underifrån, från nedre förbränningskammaren så verkar de utbytbara stenarna vila på en bärande "sula" som är platsgjuten i hela vedmagasinets bredd och längd. De fyra kuftkanalerna till munstycket som går inne i "sulan" varkar vara gjorda av typ böjbara rör för eldragning som man gjutit in. När jag stoppar in fingrarna i luftkanalerna så känner jag plaströren som är kvar! De smälter väl efter första eldningen...:confused:

Skulle "sulan" mot förmodan spricka sönder någon gång så får man väl gjuta en ny på plats. Lägga en plyfa på rätt höjd, dra luftkanaler med plaströr, göra uttag för munstycket och sedan skyffla på betongen.:D



Hoppas att jag inte svamlar till det för dig nu, när jag får möjlighet så skall jag försöka fota pannan invändigt.

Jättebra Orlantråd som berör alla "vedpolacker" , hoppas att fler pannägare deltar i tråden med tips och ideer.
 
Nu förstår jag hur du fått fram 33cm! Efter ännu en koll i pannan så ser jag att runprofilen närmast vedluckan är skarvad med en bit som är 8-9cm lång. Kolla noga om inte även din är skarvad! Det finns ju rundprofiler med tre olika artikelnummer på reservdelslistan.
 
Åskar skrev:
Nu förstår jag hur du fått fram 33cm! Efter ännu en koll i pannan så ser jag att runprofilen närmast vedluckan är skarvad med en bit som är 8-9cm lång. Kolla noga om inte även din är skarvad! Det finns ju rundprofiler med tre olika artikelnummer på reservdelslistan.
Nej här är en hel bit på 33 cm ( kolla fotot längre upp i tråden).

Jag får forska mer i detta imorgon.
 
Jag har en orlan 60, den puffar lite då och då, lider dock inte av det, angående mustycket så knackar man upp det underifrån men gör inte det om det inte ramlat ihop, det kommer garanterat gå sönder när du knackar upp det (jag var ju förståss nyfiken och knackade upp mitt). Att det är sprickor i det gör absolut ingenting. Det sitter ganska fast då det är "spacklat" för att vara tätt. Det är därför du mäter "fel" då du inte ser skarven på munstycket. Det är som Åskar skriver.
 
Niclas skrev:
Jag har en orlan 60, den puffar lite då och då, lider dock inte av det, angående mustycket så knackar man upp det underifrån men gör inte det om det inte ramlat ihop, det kommer garanterat gå sönder när du knackar upp det (jag var ju förståss nyfiken och knackade upp mitt). Att det är sprickor i det gör absolut ingenting. Det sitter ganska fast då det är "spacklat" för att vara tätt. Det är därför du mäter "fel" då du inte ser skarven på munstycket. Det är som Åskar skriver.

Hurdå mäter fel :confused: Kolla min bild längre upp i tråden. Den inre stenen är 33 cm lång, vi har dammsugit pannan invändigt innan vi mätte och man ser ju den ena skarven tydligt på bilden. Jag kan inte tänka mig att det skulle finnas en skarv till som vi inte ser när man kan se övriga hårfina sprickor utan problem.

Dessutom skickade Polacken två stenar som var 25 cm långa, pannan är väl 57 cm tror jag.

Det fattas alltså 7 cm.


Han påstod dessutom att munstycket inte behöver bytas sammtidigt som man byter sidostenarna.

Han bifogade inget eldfast bruk.
 
vedeldaren skrev:
Min far har en Orlan 40 kW som ibland "puffar" så våldsamt så att frontplåten runt fläkten lossnar !?

Dessutom har han stora problem att få den keramik som han har blivit lovad av den Polska försäljaren, det har tagit flera månader och ingenting händer trots många påstötningar.

Någon som har nått tips i dessa båda frågor?

Jag hade också problem med poffar i min Orlan 40 i början. Största problemet var då att det tjuvdrog luft runt stosen mot murstocken.
Dessutom fick jag tips av "Sundsvallaren" att vara noga att ställa in dragbegränsaren rätt samt att alltid ha fläktspjället på framsidan helt öppet. Nu fungerar det ganska bra men det kan övertändas ibland (och poffa) om jag eldar för mycket torr ved tex torr rötgran el. liknande. Jag brukar blanda och lägga lite av den torraste veden i botten av brasan och lite färskare björk på toppen. Om det är mycket lös näver så brukar jag riva bort lite för att undvika att det tänds för tidigt. Bra att ha vid nästa upptändning dessutom. Synd att det skall vara så kinkigt att få det att brinna bra. Det vore nog inte så dumt om det vore sugande fläkt istället...
 
Se bilden :)
 
  • orlan789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Niclas skrev:
Se bilden :)
Jo jag vet vilket som är munstycket, men nu gällde det dom inre stenarna på sidorna som enl. mitt foto är 33 cm.

Man kan också fråga sig vad man gör den dagen då man måste guta om hela den undre keramiken med luftkanaler mm.
 
Majgårdarna
Hur har det gått Vedeldaren?
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur har det gått Vedeldaren?
Farsan lämnar huset till den nya köparen på fredag, iövrigt är läget likadant.
Ingen respons från säljaren ännu.

Synd att det inte finns mått på stenarna i reservdelslistan på deras hemsida.

Jag är övertygad om att våra stenar är 25+33 cm.

Man borde kunna ersätta dessa med tre st 25+25+8 cm.

Är det någon som har en manual med resevdelslista i ?

Lite problem med puffar ännu, beror nog mycket på hur man lägger in i pannan.

Har kollat detta med luft in till pannrummet men det är ok då vi provat elda med dörren öppen och samma problem uppstår.
 
Stenarna i min panna är ju som jag sagt tidigare ca 25cm + 25cm + 8cm. Detta borde även fungera i eran panna trots att den i dag har en stor sten på 33cm. Det finns tre olika keramikprofiler på reservdelslistan. Kan det inte vara så att man behöver två par av varje för att få full uppsättning?

Den här reservdelslistan hittade jag hos återförsäljaren i Skellefteå. Kolla profilerna på sid 3. Eftersom det finns tre olika artikelnummer så borde det vara tre olika stenar. (Framför munstycket, bakom munstycket och skarven på 8 cm) Bara att slå en signal till snubben på Romoheat och höra om det är så..


http://www.romoheat.se/

http://goto.glocalnet.net/romoheat.skelleftea/html/Reservdelsprislista kunder netto.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.