2 864 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Orkar balken?
Mitt garage byggde jag nytt tak på.
Det nya taket blev så här.
Det är totalt ca 10 meter långt och 4.4 meter brett.
Monterade en balk på 4.4 meter tvärs över efter 6 meter så det delade upp längden i en 6 meter och en 4 meter.
Sedan 190 mm balkar (7st) hängande i denna tvärs-balken.
Råspont 22 mm. Lutning på tak 3 grader.
Isolerat, glespanel sedan takgips.
Så min fråga, balken som jag byggde den är 3st 220x45 mm och 4.4 meter lång som jag limmande samman. Samt drog samman med bultar.
Men nu undrar jag om den tvärsbalken klara tyngderna?
Det är vanliga 220x45 brädor.
Tack på förhand
Det nya taket blev så här.
Det är totalt ca 10 meter långt och 4.4 meter brett.
Monterade en balk på 4.4 meter tvärs över efter 6 meter så det delade upp längden i en 6 meter och en 4 meter.
Sedan 190 mm balkar (7st) hängande i denna tvärs-balken.
Råspont 22 mm. Lutning på tak 3 grader.
Isolerat, glespanel sedan takgips.
Så min fråga, balken som jag byggde den är 3st 220x45 mm och 4.4 meter lång som jag limmande samman. Samt drog samman med bultar.
Men nu undrar jag om den tvärsbalken klara tyngderna?
Det är vanliga 220x45 brädor.
Tack på förhand
Redigerat:
När jag räknar på det behövs 140*270 limträbalk, nyttjandegrad 92%. Detta vid snözon 2 och ingen isolering eller undertak.
Du har 135*220 så du ligger nära men i underkant. Snözon 2 menar att den klarar egentyngden + 200 kg/kvm snötryck. Blötsnö kan väga upp till 400 kg/kvm så när det börjar bli en halvmeter med snö får du helt enkelt skotta taket.
Du har 135*220 så du ligger nära men i underkant. Snözon 2 menar att den klarar egentyngden + 200 kg/kvm snötryck. Blötsnö kan väga upp till 400 kg/kvm så när det börjar bli en halvmeter med snö får du helt enkelt skotta taket.
Har kollat och mätt lite. Det är längre än 4.4 snarare 4.9 meter.... Inser att jag får ta och förstärka med en stålbalk. Det finns ju bra med takhöjd som det blev nu och jag vill vara på säkra sidan.huggan skrev:När jag räknar på det behövs 140*270 limträbalk, nyttjandegrad 92%. Detta vid snözon 2 och ingen isolering eller undertak.
Så då kommer man till hur beräkna en sådan I-balk ? Vad ska jag fråga efter hos stålhandlaren?
Du använder denna formlen för att beräkna nedböjningen 5*Q*L^3/384*E*I. Nedböjning ska inte vara mer än L/400.
Q är utbredda lasten i Newton
L är spännvidden
E är 210 000 för stål
I är ett värde som är beroende på vilken typ av balk som används och vilken dimension
Q är utbredda lasten i Newton
L är spännvidden
E är 210 000 för stål
I är ett värde som är beroende på vilken typ av balk som används och vilken dimension
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kondenstumlare torkar inte bra Bosch
Tvättstuga -
Enfas elmotor orkar inte starta
Verktyg & Maskiner -
Vad jag för fel när färgen blir fårig, grynig och torkar för snabbt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nyköpt DM Asko torkar dåligt. Vad göra?
Teknik -
Cylinda torktumlare torkar ej, vilka märken ska man undvika?
Vitvaror