Byggahus.se
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Det nya normala.

Hur skyddar vi oss som konsumenter mot denna typ av bedrägerier?
Det räcker med ett mail med en prisuppskattning av hela jobbet från den man anliter. Då har man som konsument mycket bättre läge.

Så se till att alltid fråga vad de tror det kommer kosta. Behövs sällan stora/långa avtal eller annat, en prisuppgift räcker väldigt långt för att undvika de värsta legala fällorna.

Se sedan till att inte beställa några extrajobb medan arbetet pågår utan att ha en ny dialog (i skrift) så undviker du 99% av problemen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
 
  • Skärmbild av en produkt på Ahlsell webbplats visande en apparatdosa med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Richie76 och 1 till
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Bra att du säger till att det känns oskäligt. Visa priserna. Säg att du köper visst påslag, men att det känns orimligt. Bra att visa priserna innan han ”kollat systemet” och återkommer med priserna tror jag, så han inte tappar ansiktet?

Några få hantverkare har grossisternas ”orabatterade priser” som utpris mot kund, vilket såklart är helt orimligt.

Magkänslan är att du lär få ner priserna i detta fall utan att någon av er blir missnöjd och börjar skrika. :)
 
  • Gilla
Richie76 och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
M MagdaNim skrev:
Vi hade en elektriker här som tog betalt för varje nyöppnad förpackning, inklusive allt förpackningen innehöll. Det hade MÖJLIGEN varit ok om han lämnat kvar det han inte använde hos oss, men icke - han tog med sig alltihop! Det verkar vara nåt liknande med slangen…?
Såhär debiterar vår elektriker med.
Men när de kom tillbaks vid nästa tillfälle så bad jag att få behålla alla klammer och annat jag kommer bli fakturerad, och det var inga problem.
Det material som ansågs ”standard” blev jag inte debiterad per öppnat paket. De erbjöd sig returnera grejer som blev över med, men jag ansåg det inte skulle löna sig då tiden istället debiteras då..
 
  • Gilla
MagdaNim
  • Laddar…
Det är inte klokt detta. Jag vet IT-konsulter som när de är underkonsulter fakturerar mellan 700-800 kr/h.
Då BORDE ju det gå att få fart på en snickare eller elektriker med gymnasieutbildning för samma peng.... *Jösses*
Att inte fler kopplar själva är ett mysterium


K Knight skrev:
De låter nästan som du förespråkar ahlsell ordinarie priser till slutkunden.

Med rabatt ligger inte ahlsell priser nämnvärt högre än internetpriserna. Men som hantverkare dölja en rabatt på 50-70% och behålla mellanskillnaden är fel.

Räcker inte 600-700:- timmen ?

Jag kan gärna läggs till 1-2 arbetstid för att elektrikern åker till ahlsell men jag förväntar mig få det rabatterade priset.


Det hade varit roligt om en snickare kunde tillämpa samma argument och fiktiva priser på virke[/QUOTE
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Så det är utbildnngslängden som avgör vad en gubbe kostar? Jag menar en värdelös högskole utbildad IT- konsult (ja det finns) är mer värt än en driven snickare ( även här, ja dom finns)?
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Jag tycker att firman har saltat fakturan rejält. Det där skulle jag inte betala, ett normalt påslag på materialen är 30-40 % på det priset som elfirman i verkligen har betalt.
Undertecknat, fd elfirma
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Är det en sån du fått betala över 4000 för?

Haha fick du betala 31kr för en impulsfjäder!?
 
  • Skärmdump av en onlinebutik som visar en silvergrå spotlightsstrålkastare med priset 1.275,42 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
B BrunoS skrev:
Det räcker med ett mail med en prisuppskattning av hela jobbet från den man anliter. Då har man som konsument mycket bättre läge.

Så se till att alltid fråga vad de tror det kommer kosta. Behövs sällan stora/långa avtal eller annat, en prisuppgift räcker väldigt långt för att undvika de värsta legala fällorna.

Se sedan till att inte beställa några extrajobb medan arbetet pågår utan att ha en ny dialog (i skrift) så undviker du 99% av problemen.
Min uppfattning är att hantverkare undviker pålästa (läs besvärliga kunder). Ställer du för besvärliga krav, tar de ej jobbet.
 
  • Gilla
claym och 6 till
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Tråkig upplevelse men tyvärr inget ovanligt. Har varit beställningsansvarig för hantverkstjänster på jobb i 15 år och även privat renoverat 4 hus.
Inom hantverksbranchen har det gått troll i hur oumbärlig man är för att trycket ökat på tjänster. Delvis pga Timelleffekten och rotavdraget.
Jag har råkat ut för mycket saltande. Värsta jag råkat ut för är hantverkare som ”jonglerar” flera kunder samtidigt. Dvs att de kör hem mäter ut , kör till nästa och den till och med kör och fikar på företaget som säljer material(jo många idag bjuder hantverkare på frukost).
När de kommer tillbaka fixar de jobbet på 2 olika ställen och debiterar 2 kunder för hela tiden de varit hos den andre samt handlat! Dubbel inkomst!
Det går en kultur i hantverkarbranchen
Att det är ok att mjölka kunder på pengar. Rotavdraget stoppar de i fickan. Ingen tycker det är billigt längre att anlita hantverkare då de höjt sin timkostnad på motsvarande.Skulle kunna skriva en hel bok om hur jag bråkat och dividerat med olika företag.
Dit jag vill komma är: försök i första hand få fast pris på arbeten!
Har du nån kontakt som känner en hantverkare så utnyttja det(lite mindre risk att bli blåst).
Har du redan blivit blåst är det ända du kan göra är att prata med ansvarig på företaget och tala om vad du upplevt och hoppas på att de lyssnar.
 
  • Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
T
Att dom bytt system är ingen ursäkt. För det första så tror jag dom ljuger. Dom har gjort en fuling. Funkar det inte så skyller dom på ”systemet”.
Även om det skulle vara systemets fel så måste dom fasen kontrollera fakturan innan dom skickar den till kunden.

Har svårt att tro att samma system har skickat ut en massa fakturor som blivit billigare pga ”fel”.

Har ni någon lokal Facebook grupp? Lägg ut fakturan där (med firmanamnet synligt) och fråga om folk tycker det är rimligt. Företag som lurar sina kunder ska inte ha kunder.
 
  • Gilla
MariaT75 och 8 till
  • Laddar…
Tror mest på att när det gäller större firmor så har dom den prisgruppen på allt sen tidigare något smyg påslag vid varjeårskift. Men är inget normlat att man köper material prissänkt fakutrerar hyllpriset+egna vinsten
Det underbara med större firmor att många jobbar och fakutor blir utskickade konstant sen när någon tycker att det var lite väll saltad med 1000kr för byte av glödlampa så kan man säga "hoppsan hoppsan tryckfelnisse i farten så klart var det 100kr vi menad" sammtidigt har 5andra personer betalt 1000kr för glödlampan
 
  • Gilla
Richie76 och 1 till
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Ordinarie pris Ahlsell = 5075 kr. Så har de handlat där med rabatt är priset "rimligt"... (Lagerhållning med snabb leverans kostar, men jag tycker själv att Ahlsells ordinariepriser är hutlösa många gånger. Jobbar på myndighet med inköp).
Hade du krävt offert innan kanske de hade valt ett billigare inköpsställe för att få ner offertpriset, men det kanske hade kostat fler arbetstimmar eller tagit längre tid innan jobbet kunde göras. Utan offert: Du säger "gör jobbet" = firman väljer vad som blir enklast/snabbast för dem.
 
Så... ta alltid in offert och helst minst från tre olika företag. Jag brukar ha målet att ta in från fem. Senast det begav sig skulle den som saltade mest ha 19.000 för samma jobb som den som slutligen utförde det för 4.000. Det blev oerhört bra, blev gjort inom en vecka och kommunikationen var trevlig.
 
  • Gilla
Örnie69 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag kollade rad två på din faktura med priset hos Ahlsell.
Vi är en förening så vi har säkert inte de värsta rabatterna.
Elbutik.se tar 111.20 ex. moms.

Stickan

Apparatdosa Multifix Brand för elinstallation, grön och svart, visad med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Richie76 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.