119 125 läst ·
307 svar
119k läst
307 svar
Orimliga påslag elektriker?
Naturligtvis inte men drar man inte av firmabilen som en utgift och skriver av den, samt drar av bränslekostnaden.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
När man sedan debiterar kunden så är det väl just de kost. som står på fakturan?
Alltså 2ggr.
Och nej jag kan inte mycket om det men så ser det ut i mina ögon.
Man drar väl inte av den faktiska kostnaden? Man kvittar kostnader mot utgifter innan man räknar ut hur mycket skatt man ska betala.K kortis skrev:
Samma sak som ränteavdraget för privata lån. Staten betalar inte din ränta bara för att du slipper betala skatt på den (om du genererat tillräckligt mycket skatt).
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 528 inlägg
Nej. Pengarna som betalar bilen kommer från kunden. Så länge den kostar företaget lika mycket som de får betalt blir det ingen skatt alls. Får företaget mer betalt för bilen än den kostar blirK kortis skrev:
det vinst. Vinsten beskattas.
Med ditt resonemang skulle inte en hantverkare få ta betalt för sin tid heller i så fall. Eftersom lönekostnaden är avdragsgill i företagets bokföring.K kortis skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Jag förstår hur du tänker, men det är inte rätt.K kortis skrev:
Säg att företaget har en kostnad för bilen på 10' kr varje månad (leasing, bränsle etc). Företaget fakturerar också sina kunder 10' kr i månaden för bilen. I redovisningen så har man då 10' kr in och man har ett avdrag på 10'. Man tjänar inga pengar och man förlorar inga pengar.
Om man inte fick dra av för kostnaden av bilen så skulle man få redovisa 10' kr in, utan avdrag, dvs man skulle ha en vinst på 10' kr varje månad på bilen. Vinsten skulle sen beskattas, säg 20%, så företaget skulle betala 2000 kr i skatt varje månad. Kostnaden för leasing etc skulle fortfarande vara 10' så i praktiken skulle bolaget förlora 2000 kr varje månad på bilen.
Om företaget inte tog upp de 10' kr man fakturerade kunden som en intäkt så hade det varit rimligt att inte heller få dra av, men så ser det ju inte ut.
Hum. Bra förklaring, men jag tycker inte om att ha fel.Fairlane skrev:
Jag förstår hur du tänker, men det är inte rätt.
Säg att företaget har en kostnad för bilen på 10' kr varje månad (leasing, bränsle etc). Företaget fakturerar också sina kunder 10' kr i månaden för bilen. I redovisningen så har man då 10' kr in och man har ett avdrag på 10'. Man tjänar inga pengar och man förlorar inga pengar.
Om man inte fick dra av för kostnaden av bilen så skulle man få redovisa 10' kr in, utan avdrag, dvs man skulle ha en vinst på 10' kr varje månad på bilen. Vinsten skulle sen beskattas, säg 20%, så företaget skulle betala 2000 kr i skatt varje månad. Kostnaden för leasing etc skulle fortfarande vara 10' så i praktiken skulle bolaget förlora 2000 kr varje månad på bilen.
Om företaget inte tog upp de 10' kr man fakturerade kunden som en intäkt så hade det varit rimligt att inte heller få dra av, men så ser det ju inte ut.
Det är ju naturligtvis rätt som du skriver. Attans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden