Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
dessa elektriker. Jag fick betala, förra veckan, för ett eluttag för varmvattenberedare 2500kr efter avdragen rot. Blev även jag paff, frågade aldrig om kostnadsförslag för ETT eluttag. Framkörning 500kr, 3h jobb mm mm
Insåg att hädan efter blir det att fråga om kostnadsförslag!
Ja, framkörningen lät lite väl dyr.
 
Nyfiken fråga till Richie76 (TS) vad händer med med den grovsaltade fakturan?
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
dessa elektriker. Jag fick betala, förra veckan, för ett eluttag för varmvattenberedare 2500kr efter avdragen rot. Blev även jag paff, frågade aldrig om kostnadsförslag för ETT eluttag. Framkörning 500kr, 3h jobb mm mm
Insåg att hädan efter blir det att fråga om kostnadsförslag!
Får man fråga vad du tycker det borde kostat ?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hyggligt, men momsen ska väl betalas?
det gör den, men han kanske har mycket moms att dra av
 
Fairlane
Johanbogg Johanbogg skrev:
det gör den, men han kanske har mycket moms att dra av
Fast om ett företag säljer till en privatperson så kan de inte skippa momsen med motiveringen att de har mycket att dra av.
 
  • Gilla
  • Haha
elmont och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast om ett företag säljer till en privatperson så kan de inte skippa momsen med motiveringen att de har mycket att dra av.
fast han kanske tar det för internt bruk, eller skriver att det gick åt på annan kund, du vet, skattefusk
 
GlennB GlennB skrev:
Som privatperson handlar du inget alls hos ahlsell.
Jag har handlat som privatperson. De skrev sig själva som kund och jag fick ca 50 % rabatt.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har handlat som privatperson. De skrev sig själva som kund och jag fick ca 50 % rabatt.
Samma här i min närmsta butik, säger bara att det är privat, får direkt 50-65% rabatt och drar kortet.
 
B Björkdahl skrev:
Har dem även fakturerat timmar för arbete? Med tanke på att det står a priser på lappen
Med dessa materialpriser så behöver man inte så många arbetstimmar för att jobbet skall gå ihop. Otroligt höga materialpriser! Det här är inte bra reklam för elbranschen. Vi som är är seriösa i branschen gör ej så här då är du snart utan kunder.
 
JLyck JLyck skrev:
Ja, framkörningen lät lite väl dyr.
Det är intressant att de tar betalt för bil.
Drar de inte av den i deklarationen?
Det borde då vara skattefusk eller skattebrott
 
K kortis skrev:
Det är intressant att de tar betalt för bil.
Drar de inte av den i deklarationen?
Det borde då vara skattefusk eller skattebrott
Varför skulle ett företag inte ta betalt för bil?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför skulle ett företag inte ta betalt för bil?
Det är klart man kan men då kan man ju inte dra av den i deklarationen för du ska väl inte ha betalt två ggr.
 
K kortis skrev:
Det är intressant att de tar betalt för bil.
Drar de inte av den i deklarationen?
Det borde då vara skattefusk eller skattebrott
Skulle inte tro att dom åker till kunderna i sin privata bil.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
K kortis skrev:
Det är intressant att de tar betalt för bil.
Drar de inte av den i deklarationen?
Det borde då vara skattefusk eller skattebrott
Såvitt jag vet tar varenda firma betalt för servicebil.
 
K kortis skrev:
Det är klart man kan men då kan man ju inte dra av den i deklarationen för du ska väl inte ha betalt två ggr.
Det där känns som ett logiskt fel i ditt resonemang.

En firma får (nästan) alltid dra av alla kostnader (lönekostnader, bilkostnader, materialinköp osv) man har. Det drar man av från den intäkt man har. Det som blir över är företagets vinst som firman får betala bolagsskatt på.

En bilkostnad är i princip som vilken kostnad som helst, givetvis avdragsgill.
 
  • Gilla
globaljuggler och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.