Byggahus.se

Oredovisad mikrofon i Googles smarta hem-system

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 752 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne/Blekinge · 2 171 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Klart att de använt mikrofonen och avlyssnar. Det gäller samtliga av dessa produkter; de lyssnar HELA tiden. Självklart används det som avlyssnas då datainsamling är BIG business. Herregud...Google har byggt ALLT de äger genom just datainsamling.

3. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 971 inlägg

olofh

Renoveringsnovis

Absolut. De lär ha en algoritm som känner igen om man inte använder åtminstone makita eller blå Bosch. Då kommer användaren bara få träffat från familjeliv istället för att hamna i eminenta trådar på detta fora när de letar byggråd. Det ryktas också om att folk med identifierat festool-ljud leds direkt till flashbacks drogfora för att kunna finna motsvarande stimuli.

• Laddar…
  4. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Jag antar att det var ett försök att utmåla mig som en person med foliehatt? Om så är fallet, så läs på, lär dig lite och framförallt lär dig tänka logiskt.
    Var det avsett som humor missade du mitt mål i alla fall.

5. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 736 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Tja, många ny produkter har redan mikrofoner så frågan är om de också kan avlyssnas dolt, t.ex. i bilen som har mobilen integrerad och röststyrning av bilens funktioner.
    I t.ex. den franska serien "Falsk identitet" hackas det mesta och avlyssnas.

6. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Det finns enkla vägar runt det där.

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 698 inlägg

Marlen EskilssonPremiumikon: Blomma

Administrator
    Vi köpte en google home men ganska snart insåg man att allt man pratar om förvandlades till annonser och det snabbt. Riktigt obehagligt. Jag drog ur kontakten.

8. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Det säger sig självt; hur skall apparaten uppfatta aktiveringsfrasen om den INTE lyssnar hela tiden? Tror folk att den är synsk liksom, och kan förutsäga när jag är på väg att säga frasen och precis microsekunden innan så börjar den lyssna? Hahahaha! :D
    Jag stänger av micen på telefonen också, så mig får de nära nog noll data från.

9. A
    Medlem · Östergötland · 895 inlägg

Anders243

Medlem
    Lite kul när jag var på en mässa och den enda "giveawayen" folk ville ha, var en plastbit man sätter för sina mobil/TV/surfplatte/laptop-kameror.

Synd bara att man måste öppna alla sina prylar och leta efter mems-mikrofoner också... :(

Man borde nästan sponsra en "SpyFree<tm>" märkning där en 3e part kollar igenom hårdvaran och listar spionfria alternativ publikt.

Redigerat 21 feb 2019 17:03
    • Laddar…
  10. A
    Anonym
    Ja, sen läcker ljudfiler från miljontals männinskors hem ut...

Det hände ju 1177, Itell, m.fl...

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Låter jobbigt att inte kunna använda telefonen till det den är till för..
    Jag gissar att du stänger av den i gränssnittet? Isf går du bet, det inaktiverar inte miken.

Vad är det folk är rädda för? Det känns ungefär som britter som är anti att vara kameraövervakade hela tiden, men har man inget att dölja...

12. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Jaså? Jag har skrivit program som stänger av micen när den inte behövs och startar den när den behövs. Nej, jag går inte bet och jag gör det inte i gränssnittet. Jobbigt vet jag inte om det är. Det är snarare märkligt att det inte är en del av systemet, och man kan ju fråga sig varför... Eller du har många saker som är aktiverade när du inte använder dem i övrigt?

Jag är inte rädd för.någonting, men jag är måttligt intresserad av att vara övervakad. Men visst, de som inte har någonting att dölja och tycker att det är helt ok att övervakas 24/7 kan ju prata med de som lever i Kina, levt i DDR, Sovjet, Tjeckoslovakien osv. Så vill du ha det så, så föreslår jag att du relokaliserar till Vietnam, Kina, Kambodja eller varför inte Nordkorea. Där har du vad övervakning leder till och hur det kan användas mot dig.

13. T
    Medlem · Blekinge · 7 799 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Den attityden är skitfarligt, självgod och historielös. Tänk om Sverige utvecklas till ett samhälle där tex glasögönbärare blir misstänkte för saboterande verksamhet (har funnits), eller de som talar ett visst språk hanmar på svarta listan. Och att det plötsligt drabbar dig. Ändrar du din attityd då?
    Eller mycket mer vardagligt: du råkar ha en älskarinna i en större stad 50 mil borta. Varje gång du åker dit lämnar du en stor mängd av elektriniska spår (tanka bil, betala med kort, fastna i fartkamera, telefonuppkopplingar mm). Vill du det?

14. Tallguy196
    Självbyggare · Stuga i Dalsland · 358 inlägg

Tallguy196

Självbyggare
    Jag ser hur det används i Kina.... Hade det varit ett statligt påfund med den övervakning som Google och andra aktörer håller på med hade det blivit ett jäkla liv.... Nu accepterar väldigt många att det inte finns så mycket integritet om man vill "vara med"... Rädd? Nej... men jag vill inte att det jag gör ska övervakas, fast jag är son till en mjölnare... :p

15. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Blir du gladare av att tro att det fungerar så får du jättegärna låta en tredjeparts app köra de raderna åt dig.

Det är en skillnad på att inte ha ont av det och att vilja flytta till Asien.
    Troligtvis skulle jag inte göra det. Det är i mina ögon inte ett tillräckligt stort problem för att jag ska lägga energi på det.
    Jag är fullt medveten om att jag lämnar spår överallt, hela tiden. Både med kortet, bilen, TVn, datorn hemma, datorn på jobbet, mina "smarta" enheter o.s.v. Men det gör mig helt enkelt ingenting.

Jag har dock full respekt för att andra inte låter det gå obemärkt förbi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.