Hej,
Tycker mig börja se slutet på badrumsrenovering nu men undrar över torktider.
Enligt vad som tycks vara konsensus sitter kaklet upp förutom sista plattan som kommer bli hal till en tredjedels platta ungefär. Väggarna är fogade (utom sista plattan då förstås).

Min plan var att trycka dit sista plattorna efter att golvet är färdiglagt. Men när hur mycket törs man gå på golvet egentligen.

Om jag lägger golvet, ska jag då vänta 1-2 dagar innan jag sätter upp sista plattorna på väggen (så att fixet härdar).

Om jag sen fogar väggar och golv i samma vända hur ska jag komma åt att tvätta av fog?

Eller kan man gå på det lite försiktigt nästa dag för annars kommer det ta en evig tid med torktider m.m?

K
Om ni läser på säckarna eller i produktbladet från tillverkaren av just den produkten ni använder så finner ni svaret.

• Gilla
Krewlir och 1 till
  • Laddar…
Absolut jag tänkte mest ifall den korts stund försiktig belastning var ok. Annars måste man ju t.ex foga golvet i flera vändor för att kunna komma åt och torka utan attgå på andra områden.

När man fogar golv är det nästan oundvikligt att inte krypa i fogade områden, man får börja tvätta längst in och jobba sig mot dörren

Tack! Man kan inte göra det bättre genom att lägga ut plywoodplatta eller liknande.

Nej det behövs inte

• Gilla
AronD
  • Laddar…
Ok. Så alltså blir det till att börja foga ett par kvadrat längst in. Tvätta av. Och succesivt arbeta sig så ut ur rummet. Nästa dag krypa in försiktigt och tvätta av med tirr tasa. Ungefär så?

Ja typ, beror lite på vilken fog man har endel kan man foga istortsett ett helt badrum med innan man börjar tvätta andra kan man foga några kvm sen måste man tvätta

Tackar hjärtligast för bra input. Fogdags imorgon då.

Jag brukar tvätta samtidigt som jag fogar. Det är svårt att få det snyggt mot fog som redan torkat. I de fall då man måste avbryta fogningen brukar jag blöta den torkade fogen där man börjar foga igen. Annars torkar den nya fogen väldigt snabbt intill den redan torra fogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.