Hej! Har en liten pool som är ca 1,7x2 m i gjuten betong.

Den var i risigt skick när vi flyttade in. Vi fixade till den genom att måla den med tvåkomponents poolfärg men jag antar att förarbetet inte var tillräckligt bra, för färgen har börjat släppa på sina ställen.

Poolen har inget reningssystem eller ”avlopp”. Däremot har jag märkt att det en gång i tiden funnits ett ”avlopp” i ena hörnet som har pluggars igen med silikon eller liknande. Poolen har fall mot detta hörn, där det alltså funnits ett hål en gång i tiden.

Min fråga är, vad hade ni gjort för att fixa till en sådan här liten pool? Till saken hör att hela trädäcket kommer renoveras om 5-10 år och då kommer det bli ett bra tillfälle att göra en större satsning på en större pool. Jag vill alltså inte lägga alltför mkt pengar på denna pool eftersom den troligtvis kommer rivas inom närmsta decennium.

Jag tänker mig:
- liner, eftersom färgen redan börjat släppa
- någon typ av avrinningsmekanism så att man slipper hävertmetoden vid tömning. Här tänker jag mig att jag återigen kan öppna det igenpluggade ”avloppet” och leda ett rör därifrån till en plats på tomten där det är lämpligt att avrinningen sker.
- någon typ av reningssystem. Här är jag helt nybörjare och tar tacksamt emot alla tips.
- uppvärmning är sekundärt, men om det går att kombinera med reningssystem på ett prisvärt sätt så vore det absolut intressant.

Så, givet dessa förutsättningar och önskemål, hur hade ni gjort?

mvh

Liten rektangulär betongpool med avflagande blå färg, delvis omgiven av slitet trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten rektangulär pool omgiven av trädäck med synliga repor och flagnad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.