16 958 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Ord vi inte förstår
Vad gött att ni fortsatt 
Tråden kanske ska heta de mesta vi inte förstår istället?
Kl 5 imorse kom jag på att jag inte förstår något vad gäller elspråk. Förutom helt vanliga saker då som treåringar vet namnet på.
Men just el och byggspråk är nog något som få vanliga icke utbildade förstår.
Nollan tex dyker upp titt som tätt i forumet. Ytterligare en grej som är svår att läsa sig till. Kan inte få fram kunskaper från skolan heller för där har jag haft lite att hämta.
Just nu känner jag mig som en fyra till sexåring i varför fasen
Tråden kanske ska heta de mesta vi inte förstår istället?
Kl 5 imorse kom jag på att jag inte förstår något vad gäller elspråk. Förutom helt vanliga saker då som treåringar vet namnet på.
Men just el och byggspråk är nog något som få vanliga icke utbildade förstår.
Nollan tex dyker upp titt som tätt i forumet. Ytterligare en grej som är svår att läsa sig till. Kan inte få fram kunskaper från skolan heller för där har jag haft lite att hämta.
Just nu känner jag mig som en fyra till sexåring i varför fasen
Då är det kanske lämpligare att byta ut envis till målmedveten om man ska beskriva en stark person?A andersmc skrev:
Vill ju inte ge en stark person komplimangen att det är tack vare din envishet du kommit så långt.
Då kan ju komplimangen nästan bli en förolämpning som om personen armbågar sig fram
Jo, så är det. "Envis" är lurigt om man inte kan sätta det i sitt sammanhang. Det för tankarna till en treåring som vägrar ha något annat än gummistövlar på sig.T Takfönster skrev:
Jag menar inte på något sätt att kritisera någon. Det är bara viktigt att man är medveten om att olika personer kan använda samma ord i rakt motsatt betydelse.T Takfönster skrev:Nu börjar tråden påminna om en annan tråd här som handlade om stavning och annat.
Jag är långt ifrån bildad och vill inte att tråden spårar ur i klagomål på folk som ej förstår eller den yngre generationen. Men det är nog många av oss som använder ord utan att kolla i ordboken först samt att vi troligen råkat ut för ord och benämningar som vi inte förstår trots att vi kollat upp det.
"Han grät krokodiltårar när han hörde om olyckan." Betyder det att han blev jätteledsen eller betyder det att han egentligen blev glad, men låtsades att han var ledsen?
I just de fallen jag använde som exempel finns det tydligt en betydelse som är "rätt". Men i många fall glider orden i betydelse, så att det nu verkligen betyder något annat än för två hundra år sedan.
Jo, men de har jag inte sett i det här forumet.Alfredo skrev:
Om man läser i trådarna om elbilar så är ICE med förklaring till motortyp relativt vanligt i de trådarna.