Vad gött att ni fortsatt :)
Tråden kanske ska heta de mesta vi inte förstår istället?
Kl 5 imorse kom jag på att jag inte förstår något vad gäller elspråk. Förutom helt vanliga saker då som treåringar vet namnet på.
Men just el och byggspråk är nog något som få vanliga icke utbildade förstår.
Nollan tex dyker upp titt som tätt i forumet. Ytterligare en grej som är svår att läsa sig till. Kan inte få fram kunskaper från skolan heller för där har jag haft lite att hämta.

Just nu känner jag mig som en fyra till sexåring i varför fasen :)
 
A andersmc skrev:
Envis är en negativ egenskap. Det är ex.vis någon som utan skäl håller fast vid en felaktig åsikt. "Envis som synden" eller "Självvis och envis är ovis".
Men det kan i speciella fall tolkas positivt: "Finnarna gjorde envist motstånd trots den sovjetiska övermakten".
Då är det kanske lämpligare att byta ut envis till målmedveten om man ska beskriva en stark person?
Vill ju inte ge en stark person komplimangen att det är tack vare din envishet du kommit så långt.
Då kan ju komplimangen nästan bli en förolämpning som om personen armbågar sig fram
 
T Takfönster skrev:
...Nollan tex dyker upp titt som tätt i forumet...
Neutralledare är ett bättre ord istället för det tidigare använda "nolla"
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
De orden förstod jag redan :)
Då drar jag slutsatsen att du definierar dig själv som "ung". :)
 
T Takfönster skrev:
Då är det kanske lämpligare att byta ut envis till målmedveten om man ska beskriva en stark person?
Vill ju inte ge en stark person komplimangen att det är tack vare din envishet du kommit så långt.
Då kan ju komplimangen nästan bli en förolämpning som om personen armbågar sig fram
Jo, så är det. "Envis" är lurigt om man inte kan sätta det i sitt sammanhang. Det för tankarna till en treåring som vägrar ha något annat än gummistövlar på sig.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
T Takfönster skrev:
Nu börjar tråden påminna om en annan tråd här som handlade om stavning och annat.
Jag är långt ifrån bildad och vill inte att tråden spårar ur i klagomål på folk som ej förstår eller den yngre generationen. Men det är nog många av oss som använder ord utan att kolla i ordboken först samt att vi troligen råkat ut för ord och benämningar som vi inte förstår trots att vi kollat upp det.
Jag menar inte på något sätt att kritisera någon. Det är bara viktigt att man är medveten om att olika personer kan använda samma ord i rakt motsatt betydelse.

"Han grät krokodiltårar när han hörde om olyckan." Betyder det att han blev jätteledsen eller betyder det att han egentligen blev glad, men låtsades att han var ledsen?

I just de fallen jag använde som exempel finns det tydligt en betydelse som är "rätt". Men i många fall glider orden i betydelse, så att det nu verkligen betyder något annat än för två hundra år sedan.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
A AndersS skrev:
engelska förkortningar som nu florerar för våra bilar där de vanligaste är ICE
ICE i telefonens kontaktlista betyder "In Case of Emergency" d.v.s. numret till närmast anhörig.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
ICE i telefonens kontaktlista betyder "In Case of Emergency" d.v.s. numret till närmast anhörig.
Eller en fossildriven bil Internal Combustion Engine;)
 
A AndersS skrev:
Eller en fossildriven bil Internal Combustion Engine;)
Eller slang för Metamfetamin.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller en fossildriven bil Internal Combustion Engine;)
Eller United States Immigration and Customs Enforcement ;)
Eller Intercity Express (mest känt som ICE) ;)
Eller IntercontinentalExchange, Inc., känd som ICE ;)
Eller något kallt och hårt i groggen ;)
Eller...
 
A AndersS skrev:
Eller en fossildriven bil Internal Combustion Engine;)
Jag undrar hur många av dem som äger en ottomotor vet att de äger en ottomotor.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller United States Immigration and Customs Enforcement ;)
Eller Intercity Express (mest känt som ICE) ;)
Eller IntercontinentalExchange, Inc., känd som ICE ;)
Eller något kallt och hårt i groggen ;)
Eller...
Jo, men de har jag inte sett i det här forumet.
Om man läser i trådarna om elbilar så är ICE med förklaring till motortyp relativt vanligt i de trådarna.
 
A andersmc skrev:
Jag undrar hur många av dem som äger en ottomotor vet att de äger en ottomotor.
Se tidigare inlägg om ICE.
 
Googla ICE bil och enbart svenska så kommer ni att se det som vanligt begrepp och även de andra för elhybrider och elbilar;)
 
useless useless skrev:
Ja, "buda hem" något i samband med en auktion kan ju betyda två saker.
Varför heter det ”buda hem” och inte bjuda hem, när det heter t.ex. ”50 kronor bjudet”?
Eller heter det ”50 kronor budet”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.