Ok nu kommer ni säkert tycka att jag är hur trög som helst. Men en tråd för ord och benämningar beskrivningar mm vi inte förstår finner jag nödvändigt.
Kan vara allt ifrån förkortningar byggmaterial sociala uttryck ord mått mm. Just byggmaterial känns aktuellt för en nybliven husägare.
Nu på morgonen innan min 20årige son skulle iväg såg han ut som ett enda stort frågetecken. När han skulle gå till bussen kom han fint på att han hade gott om tid på sig vilket var en lättnad. Då säger hans mormor lyckligt att jag det är lyxigt att få spatsera på morgonen och slippa stressa. Son såg ut som en fågelholk och jag fick översätta det till att promenera sakta avslappnat och flummigt lyckligt.
Detta resulterade i att jag nu funderar på ord jag inte förstår och andra som troligen inte heller fattar vissa ord men ej kan med att avslöja detta.
Mina ord och uttryck just nu. Kommer troligen fyllas på.
Vad är två tum fyra? Misstänker mått i tum men varför inte centimeter eller millimeter? Vilket mått är det då?
Vad är en trafo? Något med el men vad?
Trots risken att bli helt idiot förklarad så vågar jag ändå hoppas att ni hakar på denna tråd där ni fyller på med svar och egna frågetecken.
Var snälla nu
Kan vara allt ifrån förkortningar byggmaterial sociala uttryck ord mått mm. Just byggmaterial känns aktuellt för en nybliven husägare.
Nu på morgonen innan min 20årige son skulle iväg såg han ut som ett enda stort frågetecken. När han skulle gå till bussen kom han fint på att han hade gott om tid på sig vilket var en lättnad. Då säger hans mormor lyckligt att jag det är lyxigt att få spatsera på morgonen och slippa stressa. Son såg ut som en fågelholk och jag fick översätta det till att promenera sakta avslappnat och flummigt lyckligt.
Detta resulterade i att jag nu funderar på ord jag inte förstår och andra som troligen inte heller fattar vissa ord men ej kan med att avslöja detta.
Mina ord och uttryck just nu. Kommer troligen fyllas på.
Vad är två tum fyra? Misstänker mått i tum men varför inte centimeter eller millimeter? Vilket mått är det då?
Vad är en trafo? Något med el men vad?
Trots risken att bli helt idiot förklarad så vågar jag ändå hoppas att ni hakar på denna tråd där ni fyller på med svar och egna frågetecken.
Var snälla nu
2tum 4 =T Takfönster skrev:Ok nu kommer ni säkert tycka att jag är hur trög som helst. Men en tråd för ord och benämningar beskrivningar mm vi inte förstår finner jag nödvändigt.
Kan vara allt ifrån förkortningar byggmaterial sociala uttryck ord mått mm. Just byggmaterial känns aktuellt för en nybliven husägare.
Nu på morgonen innan min 20årige son skulle iväg såg han ut som ett enda stort frågetecken. När han skulle gå till bussen kom han fint på att han hade gott om tid på sig vilket var en lättnad. Då säger hans mormor lyckligt att jag det är lyxigt att få spatsera på morgonen och slippa stressa. Son såg ut som en fågelholk och jag fick översätta det till att promenera sakta avslappnat och flummigt lyckligt.
Detta resulterade i att jag nu funderar på ord jag inte förstår och andra som troligen inte heller fattar vissa ord men ej kan med att avslöja detta.
Mina ord och uttryck just nu. Kommer troligen fyllas på.
Vad är två tum fyra? Misstänker mått i tum men varför inte centimeter eller millimeter? Vilket mått är det då?
Vad är en trafo? Något med el men vad?
Trots risken att bli helt idiot förklarad så vågar jag ändå hoppas att ni hakar på denna tråd där ni fyller på med svar och egna frågetecken.
Var snälla nu![]()
regel med mått 4.5cm x 9.5 cm..
En tum ska egentligen vara 2.54.cm..
ett gammalt mått som egentligen är utdött i Sverige om det inte vore för att industri säljer till utländska marknader och att det går lättare att säga än 4.5x9.5 cm regel...
trafo?
aldrig hört talas om.
telefonen ville ha ordet "trafo"
till "tarfo"
Redigerat av moderator:
På brädgården så är 2 tum 4 en regel med måtten 45 x 95. (Säger google) Tum är ett mått man andvänder i USA typ.. förr andvände ju alla fot/tum/ hand mått. Men alla har ju olika stora kroppsdelar. Detta lärde man sig i skolan.T Takfönster skrev:Ok nu kommer ni säkert tycka att jag är hur trög som helst. Men en tråd för ord och benämningar beskrivningar mm vi inte förstår finner jag nödvändigt.
Kan vara allt ifrån förkortningar byggmaterial sociala uttryck ord mått mm. Just byggmaterial känns aktuellt för en nybliven husägare.
Nu på morgonen innan min 20årige son skulle iväg såg han ut som ett enda stort frågetecken. När han skulle gå till bussen kom han fint på att han hade gott om tid på sig vilket var en lättnad. Då säger hans mormor lyckligt att jag det är lyxigt att få spatsera på morgonen och slippa stressa. Son såg ut som en fågelholk och jag fick översätta det till att promenera sakta avslappnat och flummigt lyckligt.
Detta resulterade i att jag nu funderar på ord jag inte förstår och andra som troligen inte heller fattar vissa ord men ej kan med att avslöja detta.
Mina ord och uttryck just nu. Kommer troligen fyllas på.
Vad är två tum fyra? Misstänker mått i tum men varför inte centimeter eller millimeter? Vilket mått är det då?
Vad är en trafo? Något med el men vad?
Trots risken att bli helt idiot förklarad så vågar jag ändå hoppas att ni hakar på denna tråd där ni fyller på med svar och egna frågetecken.
Var snälla nu![]()
En regel (planka/brädbit) med måtten 2 tum * 4 tum, alltså två tum hög och fyra tum bred. Orsaken är nog rent historisk. Jag skulle nog säga att mm blir vanligare och vanligare.T Takfönster skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H-vette vad dyrt virke har blivit...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ska man vara lite jobbig, så var tvåtumfyran två gånger fyra tum när den kom ut ur sågen, alltså drygt 5x10 cm. Sen hyvlades den ner till 45x95... Så vi vi stackars konsumenter får betala för hyvelspånet också 
Jättebra ide med en tråd för konstiga ord, jag gissar att fler än jag har försökt googla fram nån konstig mojäng som man inte ens vet vad den heter.
Några exempel som jag har haft problem med
-en skum mutter med grov trägänga på utsidan och maskingänga på insidan (rampamuff)
-ett trögt gångjärn som gör att en lucka stannar i öppet läge utan andra hjälpmedel (friktionsgångjärn)
Jättebra ide med en tråd för konstiga ord, jag gissar att fler än jag har försökt googla fram nån konstig mojäng som man inte ens vet vad den heter.
Några exempel som jag har haft problem med
-en skum mutter med grov trägänga på utsidan och maskingänga på insidan (rampamuff)
-ett trögt gångjärn som gör att en lucka stannar i öppet läge utan andra hjälpmedel (friktionsgångjärn)
Ja googla görs lite titt som tätt men vissa saker är bättre att få beskrivet för sig.ÅkeSun skrev:
Ska man vara lite jobbig, så var tvåtumfyran två gånger fyra tum när den kom ut ur sågen, alltså drygt 5x10 cm. Sen hyvlades den ner till 45x95... Så vi vi stackars konsumenter får betala för hyvelspånet också
Jättebra ide med en tråd för konstiga ord, jag gissar att fler än jag har försökt googla fram nån konstig mojäng som man inte ens vet vad den heter.
Några exempel som jag har haft problem med
-en skum mutter med grov trägänga på utsidan och maskingänga på insidan (rampamuff)
-ett trögt gångjärn som gör att en lucka stannar i öppet läge utan andra hjälpmedel (friktionsgångjärn)
Trafo och tarfo var nog en felstavning jag råkat snappa upp. Men nu koppla jag pinsamt snabbt att det är förkortning på transformator
Gött att nån mer inte fattar allt
Även ord som fått ny betydelse kan vara intressant. Vet inte om jag uppfattat ungdomarnas benämningar rätt i alla lägen.
Tex EMO har jag uppfattat som en ny uppfattning och förkortning av emotionell. Detta för att beskriva en mörk klädstil och udda frisyrer hos ungdomar som drabbats av klassiska tonårs depressioner.
Men det betydde väl från början utan förkortning känslig. Och hade inget med utseendet att göra
Tex EMO har jag uppfattat som en ny uppfattning och förkortning av emotionell. Detta för att beskriva en mörk klädstil och udda frisyrer hos ungdomar som drabbats av klassiska tonårs depressioner.
Men det betydde väl från början utan förkortning känslig. Och hade inget med utseendet att göra