16 958 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Ord vi inte förstår
Ja det har dom men det har väl med hormoner och hjärnans utveckling att göra som kan leda till funderingar och eventuella depressioner. Så det har nog funnits i hela evolutionen. Men just benämningen EMO gjorde mig förvirrad när jag först hörde denengs skrev:
Dagens unga generationer klarar inte att läsa texten eller förstå orden, precis som idag är det inblandning av andra språk där man på t.ex. 1700-talet hade det tysksvenska skrivsättet, samt hur man skriver bokstäverna med ett skrivstilssätt. Sedan beror det på om det är kyrkan eller militärens dokument, senast fick jag försöka tolka latin. Idag är det mera svengelska som influerat på hälften av 1900-talet.T Takfönster skrev:
Du kan t.ex. kolla de olika engelska förkortningar som nu florerar för våra bilar där de vanligaste är ICE, men sedan BEV, HEV och PHEV.
Förstod inte någon av de förkortningarnaA AndersS skrev:Dagens unga generationer klarar inte att läsa texten eller förstå orden, precis som idag är det inblandning av andra språk där man på t.ex. 1700-talet hade det tysksvenska skrivsättet, samt hur man skriver bokstäverna med ett skrivstilssätt. Sedan beror det på om det är kyrkan eller militärens dokument, senast fick jag försöka tolka latin. Idag är det mera svengelska som influerat på hälften av 1900-talet.
Du kan t.ex. kolla de olika engelska förkortningar som nu florerar för våra bilar där de vanligaste är ICE, men sedan BEV, HEV och PHEV.
Men ja ord utvecklas och ändras. Idiot tex en diagnos förut nu en benämning på nån som inte förstår eller beter sig illa.
Även häxa. Det var väl förut ett yrke eller kunskaper om örter osv men nu kan det betyda allt möjligt ofta illasinnad kommentar om kvinna
Jättebra tråd, om den håller sig till korta fakta, ordförklaringar. Lista gärna förkortningarna för olika typer av värmepumpar och ventilation. Alla förkortningar som försikommer på husritningar också för den delen, den listan kan bli lång men kör på om någon känner att den har tid
Tycker mig ofta se ”rättshaverist” användas i sammanhang då det tillskrivs betydelsen av någon som försöker haverera rättsystemet, tex genom att göra överklaganden utan att vara part eller anmäla formaliafel, kräva sluten votering osv. Även om vissa av fallen kan vara rätt så betyder ordet någon som alltid ska hava rätt.
Ordet envis är ochså ett ord som verkar gå att tolka åt olika håll. Jag tycker det är ett bra drag som visar styrka men många verkar uppfatta det som om någon är jobbig och vägrar ge sig. Vad som står i ordlistan om det vet jag inte.