Nu när jag begriper lite mera (tror jag) så tänker jag att man skulle ju kunna använda en "lös" D/A omvandlare? Högkvalitativ så klart.
Då skulle man ju kunna koppla en vanlig VHS maskin t.ex. till datorn och sedan bränna DVD skivor? Likadant med skivspelaren och andra analoga källor som man vill digitalisera.
Men det är kanske en dum tanke eller så finns det kanske redan att köpa?

Div saker som kan ta in analog signal och göra om till digitalt format är det gott om. Ett standard ljudkort med Line in går utmärkt att få in gamla vinyl eller band till datorn med. Video finns det oxå till men då oftast som lösa grejer. Självklart med växlande kvalitet. Men det som ligger på en VHS tape har ju inte värsta HD formatet heller. ;)

Canuto skrev:
Nu när jag begriper lite mera (tror jag) så tänker jag att man skulle ju kunna använda en "lös" D/A omvandlare? Högkvalitativ så klart.
Då skulle man ju kunna koppla en vanlig VHS maskin t.ex. till datorn och sedan bränna DVD skivor? Likadant med skivspelaren och andra analoga källor som man vill digitalisera.
Men det är kanske en dum tanke eller så finns det kanske redan att köpa?
Visst finns det VHS till digital! Allt från enkla för amatören till proffsgrejor. Själv använder jag ett äldre Matrox RT.X 100 för att konvertera VHS till MPEG2.

När det gäller ljud så finns det en hel del också,. En del mp3-spelare har analog ingång och kan konvertera till mp3 eller något lossless-format. Det finns ljudkort till datorn av lite högre kvalité som kan ta in både analogt och digitalt ljud. Sen finns det ju proffsutrustning också men det kostar.

Vad skiljer proffsutrustning och de som man själv har i t.ex. CD spelaren. Är det bara kassa D/A omvandlare i den?

Förutom klockningen som vi diskuterat ovan, så kan man förbättra återgivningen mha sk 4X sampling i d/a-omvandlaren. Dessa, lite mer komplexa, kretsar återfinns ofta i lite bättre maskiner.

Min CD spelare har något som kallas "4D/C". Har det någonting att göra med "4X sampling??

Canuto skrev:
Du har rätt, "b_hasse".
Jag jämför med en optisk kabel och en kabel som har phonokontakter; en röd och en svart. Jag trodde att detta var en s.k. coax kabel.....
Hur som helst:
Det är stor skillnad på den kabeln och den optiska betr. ljudkvaliteten!
Det är så här det ser ut om man har både coax och optisk som digital:
dvd_baksida_digital.jpg
Då behövs endast en coax för att överföra ljudet (digitalt)
Du körde som du redan vet analogt.

Det är altså om man har dessa två utgångar man inte kan höra skillnad (!?!) vid byte.

Om bägge anslutningarna är likvärdiga btrf jitter så att tidsdomänen inte påverkas. Med bra kablar, och då menar jag inte suspekt marknadsförda kablar som man måste ta lån på huset för att kunna köpa, och bra konstruerade in och utgångssteg så anser jag att det inte går att höra någon skillnad.

Det kan vara lite förvillande att utgången kallas "coaxial" (Koax). Bara för att utvidga så ...

En koaxial (coaxial) kabel är en speciell typ av 2 ledad kabel med mittledare omgiven av dielektrikum och skärm. Signalen går mellan centerledaren och skärmen. Den har en stabil karakteristisk impedans, vilket är viktigt vid höga frekvenser.

Denna kan sedan ha olika karakteristisk impedans (ohmtal) och olika karakteristiska impedanser har blivit de-facto i olika sammanhang. 50 ohm för RF sammanhang, 75 ohm för video / TV och 93 ohm som förr användes mellan datorer och skärm. Ett tag användes också 60 ohm i radiosammanhang i Europa.

För överföring av digitalt ljud valde man också 75 ohms coax kabel. Detta gav då vardags-namnet på utgången i motsats till optical. Både är dock samma sorts signal som heter S/PDIF (Sony Philips Digital Interconnect Format eller InterFace). Historiskt så är denna i sin tur en konsument variant av den professionella varianten AES/EBU som är twisted pair (2 ledare som är tvinnade för att minska störningar) lösning.

En koaxial kabel fungerar också utmärkt för analoga signaler.

Skall man köpa en 75 ohms kabel på löpmeter, så heter den RG59.

TLovskog skrev:
93 ohm som förr användes mellan datorer och skärm.
Nu blir jag nyfiken! :)

På den tiden jag konstruerade grafikkort så var det 75 ohm. När och hur användes 93 ohm?

pefo skrev:
Nu blir jag nyfiken! :)

På den tiden jag konstruerade grafikkort så var det 75 ohm. När och hur användes 93 ohm?
Samma här! :) Lyckades googla fram att 93 Ohm var någon IBM specialare för main frames.

twinax? men det var ju bara för terminaler och inte riktiga skärmar

Hmm. Jag började bli orolig att mitt minne svek mig, så jag fick också rota runt lite i den oändliga internet rymden. Detta var lääänge sedan. Följande hittade jag ...

93 Ohms: This is not much used nowadays. 93 ohms was once used for short runs such as the connection between computers and their monitors because of low capacitance per foot which would reduce the loading on circuits and allow longer cable runs. In addition thsi was used in some digital commication systems (IBM 3270 terminal networks) and some early LAN systems (ArcNet).

IBM hade ta mej f@n speciallösningar på allt! :D

Datapoints ArcNet, ja det hade jag nästan glömt. 10BASE5 dränkte det, Men Datapoint gjorde för den tiden jäkligt coola prylar. Kan fortfarande höra klickandet från bandstationerna när man körde CTOS. :)

mats_o skrev:
twinax? Men det var ju bara för terminaler och inte riktiga skärmar
3270?

Ooops... nu drev den här tråden också iväg... !:surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.