Är ägare av ett timmerhus från sent 1800 i västerbotten.
Förra ägaren har tagit upp större hål ( år 2008 ) mellan kök och allrum sedan mellan allrum och vardagsrum på nedre plan.

Det som oroar mig är att det ser ut som det bågnat lite mellan kök/allrum som är den större öppningen. ( Den andra är B225cm
Öppningen är B275xH212 och jag har ingen aning om han förstärkt någonting ovanför med tex I-balk eller annat.
Som bilden visar så är det i den gamla ytterväggen som hålet är tagit i. Det är byggt på huset i lösvirke med takstolar där köket ligger.
Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Mätte lite mellan klinkergolvet och fick följande mått ( med reservation för att golvet inte är bästa utgångspunkten )

212,3 i vänstra hörn sett i bild. 211,3 i mitt och 211,7 på högra sidan.

Är detta någonting som jag bör ligga sömnlös för och direkt riva bort och inspektera och eventuellt fälla in en i-balk eller dylikt??
Alternativt tror ni man kan känna sig rätt lugn och inse att gamla hus inte är raka?

Blev visst 3 bifogade bilder även fast jag tog bort html koden för den nedan.

• Planlösning.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Du verkar, precis som jag (Norrbottensgård istället för Västerbottensgård), bo i en parstuga. I och med det är det precis de väggar du beskriver som bär huvuddelen av all last uppifrån, inkl. all snölast på vintern. I och för sig är gamla timmerststommar som fått sätta sig och torka ihop mycket stabila konstruktioner, men man kan ju inte ta bort hur mycket som helst. Att mäta från golvet som du gör, kan säga mycket och ingenting. MEN jag skulle bevaka och följa detta över tid istället. Mät noga nu, skriv upp dina data. Skillnaden mellan "höstläge" och när snölasten är som störst kommer att ge dig betydligt mer information. På så sätt river du inte upp för onödigt små nedböjningar, utan kan ta tag i problemet om det är ett problem.

• Gilla
Elias123
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Du verkar, precis som jag (Norrbottensgård istället för Västerbottensgård), bo i en parstuga. I och med det är det precis de väggar du beskriver som bär huvuddelen av all last uppifrån, inkl. all snölast på vintern. I och för sig är gamla timmerststommar som fått sätta sig och torka ihop mycket stabila konstruktioner, men man kan ju inte ta bort hur mycket som helst. Att mäta från golvet som du gör, kan säga mycket och ingenting. MEN jag skulle bevaka och följa detta över tid istället. Mät noga nu, skriv upp dina data. Skillnaden mellan "höstläge" och när snölasten är som störst kommer att ge dig betydligt mer information. På så sätt river du inte upp för onödigt små nedböjningar, utan kan ta tag i problemet om det är ett problem.
Tack för ditt svar.
Ska ta och skriva ner siffrorna och titta på det.
Kan det spela någon roll att 1/3 är tillbyggd i lösvirke med takstolar osv och kanske därför avlasta timmret där hålet är tagit?

Elias123 skrev:
Tack för ditt svar.
Ska ta och skriva ner siffrorna och titta på det.
Kan det spela någon roll att 1/3 är tillbyggd i lösvirke med takstolar osv och kanske därför avlasta timmret där hålet är tagit?
Ja det skulle jag säga kan påverka positivt en hel del. Med vanliga takstolar och stående reglar kommer lasten att fördelas ned på långsidornas väggar istället för att samlas i "de fyra gavlarna".

norrbottenstorpet skrev:
Ja det skulle jag säga kan påverka positivt en hel del. Med vanliga takstolar och stående reglar kommer lasten att fördelas ned på långsidornas väggar istället för att samlas i "de fyra gavlarna".
Har du sett någonstans hur man ska gå till väga för att fälla in en I-balk?
Det jag tänker är att man skaffar en balk i lämplig dimension och då kapar av lämpligt av nästa stockvarv ovanför öppningen nära yttervägg och nära den centrala innerväggen.
Då skapas ju en bra yta, typ 2 dm som balken kan stå på och om den är kapad rätt så bör man lyfta lite mitt i öppningen för att passa in balken.

Är jag helt ute och cyklar?
Hur grov i-balk kan man tänka sig behöva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.