Hej,

Jag vet att det finns många trådar med frågor om avväxling men omständigheterna är alltid så specifika att det är svårt att dra slutsatser själv. Därför gör jag nu denna skräddarsydda tråd, som dock berör ett troligen vanligt problem.

Det ska göras en tillbyggnad på ett rektangulärt hus med sadeltak och måtten 13,5x8,5 meter. Tillbyggnaden ska göras i vinkel med sadeltak och fasaden på tillbyggnaden kommer bli en fortsättning på existerande gavel. Tillbyggnaden är i stommen 3566 mm bred (3928 mm lång) och de vill öppna upp ytterväggen den sträckan så det blir helt öppet ut i tillbyggnaden. Dessutom ska tillbyggnaden ha snedtak så det blir en limträbalk i nocken.

Hade man fått ha en pelare mitt i öppningen till tillbyggnaden så vore allt enkelt. Men önskemålet om öppningen gör att det behövs en balk över öppningen som på mitten bär pelaren till utbyggnadens nockbalk. Punktlasten på denna pelare är enligt byggbeskrivningar 15,793 kN.

Att med en balk både växla av existerande takstolar plus punktlasten från tillbyggnadens inre pelare känns inte möjligt, så min tanke var att göra två avväxlingar. Först växla av öppningen i existerande yttervägg - det kan jag räkna på själv. Den andra avväxlingen är precis i början av tillbyggnaden, en balk som går över hela spännvidden (3566 mm) och kan hantera en punktlast i mitten på 15,793 kN. Finns det någon balk som klarar detta? Tyvärr finns inte det här scenariot med i byggbeskrivningars dimensioneringshjälp.

• Ritning av en planlösning som visar ett hus med en tillbyggnad, markerade mått, och potentiella avväxlingspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.