Hej!

Jag håller på att renovera vår trappa och byter då ut det mesta utom vangstyckena och själva stegen. Därav ska jag även byta räcket som sitter på sidan av trappan på övervåningen.

För att förklara så enkelt som möjligt så är det alltså en rak hall som är 2 meter bred som slutar i en trapp. Trapploppet sitter till höger och är 90 cm brett (är en U formad trappa) och bredvid till vänster är en öppning där du kan stå och se ner över hela trappen. Rätt ner är sista steget på trappan.

Det jag funderar på är vilken höjd som gäller för räcket här? Höjden är 270 cm från golvet i hallen uppe till golvet nere.

Så här skriver boverket:
"Räcken i trapplopp bör vara minst 0,9 meter höga. Om en öppning vid sidan av ett trapplopp är större än 0,4 meter i båda längdriktningarna och våningshöjden är mer än 3,0 meter, mätt från golv till golv, bör räcket vara minst 1,1 meter."

Då bör 0.9 meter räcka om jag förstått det rätt? Vad menas med "i båda längdriktningarna"?

Jag blir dock osäker när jag läser på sidan 30. i den här publikationen:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2011/barnsakerhet-i-byggnader.pdf

Där pratar man om en trappavsats(?) och att den ska vara minst 110 hög, men det kanske bara gäller offentliga byggnader och inte enfamiljshus/lägenheter?

Finns det någon som kan ge lite klarhet i vad som gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.