3 522 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Öppning i staket för åkgräsklippare?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Om du inte behöver öppna/stänga jätteofta så borde du helt enkelt bara kunna kroka i staketnätet. En 2m öppning är inte extrem.
Däremot bör du nog, om det skall vara mer permanent, se till att "ändstolparna" är säkrade med en diagonal, min erfarnehet är att bara raka stolpar somslut kommer böja sig med tiden annars (så har det blivit hos oss där jag "tillfälligt" avslutade ett staket för ett par år sen då det blev stening och jag inte vid det tillfället hade tid med att börja borra i sten osv, men nu så slackar staketet lite istället eftersom den yttersta stolpen inte var infäst med en diagonal......
Däremot bör du nog, om det skall vara mer permanent, se till att "ändstolparna" är säkrade med en diagonal, min erfarnehet är att bara raka stolpar somslut kommer böja sig med tiden annars (så har det blivit hos oss där jag "tillfälligt" avslutade ett staket för ett par år sen då det blev stening och jag inte vid det tillfället hade tid med att börja borra i sten osv, men nu så slackar staketet lite istället eftersom den yttersta stolpen inte var infäst med en diagonal......
Tidigare ägaren här hade jakthundar.A Avemo skrev:Vad skall staketet stänga inne / ute? Det går att fästa nätet i en lös stolpe som man krokar fast i den fasta. Men det är besvärligare att öppna och stänga än en bra grind. Och det tätar inte så bra mot marken om det exempelvis skulle vara en liten hund man vill stänga in. Var är problemet med grindar?
Utöver att stängslet låg nere i marken så hade man stål som ”tröskel” mot grinden och 50 cm ner….
Det behöver inte vara stora hundar för att skapa rymlingsproblem om de har instinkt för frihet
28 kg hund är en liten hund. Detta är en stor hund😀 60 kg!S Sattoria skrev:Hej!
Jag skulle behöva lite idéer och tips kring hur man kan lösa några bredare öppningar i ett staket.
Tanken är att hägna in en del av tomten med ett staket liknande det på inspirationsbilden (inte mitt staket, bara en bild för att visa typen av staket). Problemet är att vi fortfarande behöver kunna ta oss igenom med åkgräsklippare för att klippa gräs utanför den inhägnade delen, framför allt vid den ganska branta backen.
På bilden över tomten har jag markerat med vita streck var öppningarna skulle behöva vara. Alla öppningar behöver inte vara exakt lika stora, men de ska vara tillräckligt breda för att vi ska kunna köra igenom med åkgräsklippare på ett bra sätt.
Det här är vår första sommar i huset, så målet är att få upp något relativt snabbt, enkelt och gärna utan att det kostar en förmögenhet. Jag funderar på om det finns någon smart lösning med löstagbara sektioner istället för flera stora grindar, men tar gärna emot alla idéer och erfarenheter!
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden