Hej!
Jag skulle behöva lite idéer och tips kring hur man kan lösa några bredare öppningar i ett staket.

Tanken är att hägna in en del av tomten med ett staket liknande det på inspirationsbilden (inte mitt staket, bara en bild för att visa typen av staket). Problemet är att vi fortfarande behöver kunna ta oss igenom med åkgräsklippare för att klippa gräs utanför den inhägnade delen, framför allt vid den ganska branta backen.

På bilden över tomten har jag markerat med vita streck var öppningarna skulle behöva vara. Alla öppningar behöver inte vara exakt lika stora, men de ska vara tillräckligt breda för att vi ska kunna köra igenom med åkgräsklippare på ett bra sätt.

Det här är vår första sommar i huset, så målet är att få upp något relativt snabbt, enkelt och gärna utan att det kostar en förmögenhet. Jag funderar på om det finns någon smart lösning med löstagbara sektioner istället för flera stora grindar, men tar gärna emot alla idéer och erfarenheter!

Tack på förhand!

• 1781171295977.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1781171918287.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall staketet stänga inne / ute? Det går att fästa nätet i en lös stolpe som man krokar fast i den fasta. Men det är besvärligare att öppna och stänga än en bra grind. Och det tätar inte så bra mot marken om det exempelvis skulle vara en liten hund man vill stänga in. Var är problemet med grindar?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Behövs två öppningar så nära varandra? Kan du inte bara sätta en grind och så kör du med åkgräsklipparen dit du ska. Om det blir några meter extra är det värt det för att slippa en grind.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om kravet är snabbt, enkelt och billigt så är ett elstängsel är liknande detta ett alternativ. Bara att trycka ned de integrerade stolparna.
https://www.granngarden.se/elstangselnat-kerbl-106cmx50m

Vid öppningen slår du med 2 staketstolpar som nätet kan fästas i.

Men det beror så klart på som Avemo frågar vad det är som ska stängas in eller ut. Är det det barn, hundar, kaniner höns, vildsvin eller genande grannar?

A Avemo skrev:
Vad skall staketet stänga inne / ute? Det går att fästa nätet i en lös stolpe som man krokar fast i den fasta. Men det är besvärligare att öppna och stänga än en bra grind. Och det tätar inte så bra mot marken om det exempelvis skulle vara en liten hund man vill stänga in. Var är problemet med grindar?
Det gäller en stor hund på ca 28 kg. Jag tänkte att en grind dels blir ganska kostsam, och dels kanske lite opraktisk eftersom det är ungefär 4 meter mellan trappan ner och den stora jasminbusken. Därför funderade jag på en annan lösning 😊

Hemingway Hemingway skrev:
Behövs två öppningar så nära varandra? Kan du inte bara sätta en grind och så kör du med åkgräsklipparen dit du ska. Om det blir några meter extra är det värt det för att slippa en grind.
Problemet är att man bara kan köra upp eller ner för backen, den är för brant för att köra i sidled. Vi klipper dessutom på båda sidor om den stora busken som står i mitten.

Det är ungefär 4 meter öppning på vänster sida om busken, själva busken är ca 2 meter, och sedan ytterligare ca 2 meter på höger sida.

För att stänga in 28 kg hund lär det behövas något kraftigare än plastnät, så snabbt, enkelt och billigt tror jag blir svårt att uppnå.

Behöver staketet vara just där du har ritat på bilden? Kan vara enklare att sätta upp staketet nedanför slänten, eller på andra sidan gräsmattan bortom slänten.

Kostnaden för en grind tror jag är blygsam mot vad hela staketet kommer att kosta. Speciellt om du bygger grinden själv.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Du tror inte hunden lär sig gränserna efter en sommar då? Så slipper du hela staketet? Lite aktiv träning kan vara mindre arbete än att bygga staket.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om kravet är snabbt, enkelt och billigt så är ett elstängsel är liknande detta ett alternativ. Bara att trycka ned de integrerade stolparna.
[länk]

Vid öppningen slår du med 2 staketstolpar som nätet kan fästas i.

Men det beror så klart på som Avemo frågar vad det är som ska stängas in eller ut. Är det det barn, hundar, kaniner höns, vildsvin eller genande grannar?
Det som ska stängas in är en stor hund på ca 28 kg. Idén med de integrerade stolparna var faktiskt inte alls dum.

Jag började också fundera på om man skulle kunna sätta U-beslag på de yttersta stolparna och sedan ha ett slags slanstaket, så att man enkelt kan lyfta bort ribborna som ligger i beslagen vid behov😄

Vi bor i utkanten av ett villaområde, så det är en hel del människor som passerar samt både hundar och katter. Det är också ett område med mycket vilt. Därför skulle det vara skönt att kunna ha ett inhägnat område, så man kan pyssla i trädgården utan att behöva hålla uppsikt hela tiden.

Trots sina 28 kg respekterar han staket och andra avgränsningar, det är inget han skulle springa igenom eller hoppa över.

Jag har också vänner och familj med hundar som ibland kommer på besök, vilket gör det smidigt att kunna sitta på altanen medan hundarna kan strosa runt i trädgården på ett tryggt sätt 😊

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Hade ett liknande behov av att öppna i staket byggt av sektioner från bygghandeln. I stället för att jaga specialbeslag böjde jag hålplattor i två 90-vinklar och hängde en lös sektion där.

Inte för att det är så noga men 28 kg hund är en högst ordinär storlek, som en lite mindre Golden Retriever, inte direkt någon Grand Danois så det bör inte vara något särskilt kralligt staket som krävs om den är lite bångstyrig. Är den däremot sprallig så kan den hoppa över om staketet är för lågt.

S Sattoria skrev:
Jag tänkte att en grind dels blir ganska kostsam, och dels kanske lite opraktisk eftersom det är ungefär 4 meter mellan trappan ner och den stora jasminbusken. Därför funderade jag på en annan lösning
Visst finns det alternativa lösningar för att öppna staketet. Men jag har svårt att se att någon av dem blir mer praktisk än grindar.

S Sattoria skrev:
Problemet är att man bara kan köra upp eller ner för backen, den är för brant för att köra i sidled.
Det går ju att klippa slänten med en handgräsklippare också. Eller köra upp och backa ner.

Unikt namn
Man kan ju även ha en mindre hundbur och slippa hägna in hela den sluttande gräsmattan.

Luba 3000X AWD , öppningen behöver inte vara stor och du kan gott och väl lägga tiden på annat.

Att man fortfarande envisas med att klippa gräs är en gåta 😅

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.