3 926 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Öppna växellådan på Arboga G2508
Denna del finns inte på min maskin. Vad används detta fäste till?P pinec0ne skrev:
Hade chuckskydd på min förra pelarborr — tyckte det var extremt störigt så det rök snabbt!
Försöker vara extremt petig med säkerheten (står under ett starkt och sunt inflytande) men lurar och brillor får räcka när jag borrar; känns viktigare att spänna fast ämnet isf vilket jag inte slarvar med. Påverkar dessutom kvaliteten har jag märkt.
Snyggt jobbat med växellådan för övrigt! 👍
//Ronnie
Försöker vara extremt petig med säkerheten (står under ett starkt och sunt inflytande) men lurar och brillor får räcka när jag borrar; känns viktigare att spänna fast ämnet isf vilket jag inte slarvar med. Påverkar dessutom kvaliteten har jag märkt.
Snyggt jobbat med växellådan för övrigt! 👍
//Ronnie
Fortsätter med en fråga om spindel och lager. Har bara litet kast i spindeln, men även litet glapp och nedre lagret rasslar och låter lite torrt (inte allt för farligt, men vill inte gärna förvärra det). Förstått att man kan efterspänna lagret och förhoppningsvis få bort glappet. Att montera av spindelhylsan (?) var inga problem. Har förstått att jag behöver en hakmutternyckel för att spänna lagret? Någon som kan guida mig rätt? Och om jag vill plocka ut spindeln och kika/återfetta nedre lagret, går det att plocka ur om jag släpper på spänningen eller hur gör man?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar du lös hakmuttern ramlar nästan spindeln ut så det är väl dumt att inte rengöra och fetta upp med något bra lagerfett. Den sitter knappast särskilt hårt så du kan nog få upp den även utan rätt verktyg om du är lite påhittig och ja det är med den muttern du sen ställer förspänningen med.
Fick av allt rätt enkelt. Det koniska lagret var rätt så torrt (se bild), men vad jag kan se ser det ut att vara i OK skick. Blev tyst när det fick nytt fett!
Fick svarva till en bit aluminium för att knacka på det övre lagret igen.
När jag skulle montera på spindelhylsan igen så tar det dock stopp. Har testat att montera av fjädern och tillhörande axel till veven, så jag är rätt säker på att den har problem att komma i den vertikala axeln som går från växelhuset. Blir inte bättre av att jag vrider på spindeln så att spåren ska linjera. Antar att spindeln sitter något snett? Ser verkligen inte ut som att den sitter skevt i spindelhylsan dock. Någon som har tips på vad jag kan kolla? Vill helst undvika att ta av växelhuset igen om möjligt, det är svintungt och är rädd att skada lindningarna på motorn…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick svarva till en bit aluminium för att knacka på det övre lagret igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag skulle montera på spindelhylsan igen så tar det dock stopp. Har testat att montera av fjädern och tillhörande axel till veven, så jag är rätt säker på att den har problem att komma i den vertikala axeln som går från växelhuset. Blir inte bättre av att jag vrider på spindeln så att spåren ska linjera. Antar att spindeln sitter något snett? Ser verkligen inte ut som att den sitter skevt i spindelhylsan dock. Någon som har tips på vad jag kan kolla? Vill helst undvika att ta av växelhuset igen om möjligt, det är svintungt och är rädd att skada lindningarna på motorn…
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Det är inte höj/sänk-mekanismen som tar emot? Man kan testa att dra/putta in den lite mot huset. Är iaf där det tog emot när jag hade ute.min.P pinec0ne skrev:Fick av allt rätt enkelt. Det koniska lagret var rätt så torrt (se bild), men vad jag kan se ser det ut att vara i OK skick. Blev tyst när det fick nytt fett!
[bild]
Fick svarva till en bit aluminium för att knacka på det övre lagret igen.
[bild]
När jag skulle montera på spindelhylsan igen så tar det dock stopp. Har testat att montera av fjädern och tillhörande axel till veven, så jag är rätt säker på att den har problem att komma i den vertikala axeln som går från växelhuset. Blir inte bättre av att jag vrider på spindeln så att spåren ska linjera. Antar att spindeln sitter något snett? Ser verkligen inte ut som att den sitter skevt i spindelhylsan dock. Någon som har tips på vad jag kan kolla? Vill helst undvika att ta av växelhuset igen om möjligt, det är svintungt och är rädd att skada lindningarna på motorn…
Det borde det inte vara, jag har som sagt tagit ur fjäderhuset och axeln för att testa och utesluta det. Om det inte är att det kärvar i spåret för kuggstången, kan testa att vrida lite mer på spindelhylsan.Frustrator skrev:
Ja precis. Ja det är ju möjligt, de ser dock rätt lika ut och jag har testat att snurra spindeln 180 grader. Ska ut och testa lite till lite senare.Rickard. skrev:

