P pinec0ne skrev:
Japp, låter rimligt!

Tack, det kan jag prova. Jag har tagit bort fläktkåpan, enligt manualen ska man ta bort fläkten också och sedan knacka på axeln om man vill lyfta ur växelhuset. Vilka skruvar under motorn syftar du på, är det de som håller ringen runt fläkten?
[bild]
Denna del finns inte på min maskin. Vad används detta fäste till?

• Fäste på maskinens undersida med blå markering, okänd funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chuckskydd!
Bilden visar ett chuckskydd monterat på en pelarborrmaskin med en träbit på maskinens bord.
Skapa konto

• Gilla
engan87
  • Laddar…
Hade chuckskydd på min förra pelarborr — tyckte det var extremt störigt så det rök snabbt!

Försöker vara extremt petig med säkerheten (står under ett starkt och sunt inflytande) men lurar och brillor får räcka när jag borrar; känns viktigare att spänna fast ämnet isf vilket jag inte slarvar med. Påverkar dessutom kvaliteten har jag märkt.

Snyggt jobbat med växellådan för övrigt! 👍
//Ronnie

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Japp, håller med om att det är irriterande. Stör mig mest på att det är svårt att se där man borrar. Får se om det blir kvar i längden. Mikrobrytaren är inte inkopplad så det blir ofta att det inte används…

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fortsätter med en fråga om spindel och lager. Har bara litet kast i spindeln, men även litet glapp och nedre lagret rasslar och låter lite torrt (inte allt för farligt, men vill inte gärna förvärra det). Förstått att man kan efterspänna lagret och förhoppningsvis få bort glappet. Att montera av spindelhylsan (?) var inga problem. Har förstått att jag behöver en hakmutternyckel för att spänna lagret? Någon som kan guida mig rätt? Och om jag vill plocka ut spindeln och kika/återfetta nedre lagret, går det att plocka ur om jag släpper på spänningen eller hur gör man?

Verktygsmaskin med spindelhylsa och synligt lager, delvis demonterad för inspektion och underhåll av lagret i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Rickard.
Skruvar du lös hakmuttern ramlar nästan spindeln ut så det är väl dumt att inte rengöra och fetta upp med något bra lagerfett. Den sitter knappast särskilt hårt så du kan nog få upp den även utan rätt verktyg om du är lite påhittig och ja det är med den muttern du sen ställer förspänningen med.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
OK, tack för svar!

Fick av allt rätt enkelt. Det koniska lagret var rätt så torrt (se bild), men vad jag kan se ser det ut att vara i OK skick. Blev tyst när det fick nytt fett!
Koniskt kullager utan fett på en metallaxel, placerad på ett ljust tyg.
Skapa konto

Fick svarva till en bit aluminium för att knacka på det övre lagret igen.
Hand som håller en svarvad aluminiumdel, en konisk cylinder, ovanför en bänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

När jag skulle montera på spindelhylsan igen så tar det dock stopp. Har testat att montera av fjädern och tillhörande axel till veven, så jag är rätt säker på att den har problem att komma i den vertikala axeln som går från växelhuset. Blir inte bättre av att jag vrider på spindeln så att spåren ska linjera. Antar att spindeln sitter något snett? Ser verkligen inte ut som att den sitter skevt i spindelhylsan dock. Någon som har tips på vad jag kan kolla? Vill helst undvika att ta av växelhuset igen om möjligt, det är svintungt och är rädd att skada lindningarna på motorn…

P pinec0ne skrev:
Fick av allt rätt enkelt. Det koniska lagret var rätt så torrt (se bild), men vad jag kan se ser det ut att vara i OK skick. Blev tyst när det fick nytt fett!
[bild]

Fick svarva till en bit aluminium för att knacka på det övre lagret igen.
[bild]

När jag skulle montera på spindelhylsan igen så tar det dock stopp. Har testat att montera av fjädern och tillhörande axel till veven, så jag är rätt säker på att den har problem att komma i den vertikala axeln som går från växelhuset. Blir inte bättre av att jag vrider på spindeln så att spåren ska linjera. Antar att spindeln sitter något snett? Ser verkligen inte ut som att den sitter skevt i spindelhylsan dock. Någon som har tips på vad jag kan kolla? Vill helst undvika att ta av växelhuset igen om möjligt, det är svintungt och är rädd att skada lindningarna på motorn…
Det är inte höj/sänk-mekanismen som tar emot? Man kan testa att dra/putta in den lite mot huset. Är iaf där det tog emot när jag hade ute.min.

Rickard.
Jag tror nog ändå det är drivningnen som krockar, kommer jag ihåg rätt så är det en axel med två kilar på ömse sida som ska ner i spindeln. Kan det vara så att dom är olika breda så bara ena hållet funkar? :thinking:

Frustrator Frustrator skrev:
Det är inte höj/sänk-mekanismen som tar emot? Man kan testa att dra/putta in den lite mot huset. Är iaf där det tog emot när jag hade ute.min.
Det borde det inte vara, jag har som sagt tagit ur fjäderhuset och axeln för att testa och utesluta det. Om det inte är att det kärvar i spåret för kuggstången, kan testa att vrida lite mer på spindelhylsan.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror nog ändå det är drivningnen som krockar, kommer jag ihåg rätt så är det en axel med två kilar på ömse sida som ska ner i spindeln. Kan det vara så att dom är olika breda så bara ena hållet funkar? :thinking:
Ja precis. Ja det är ju möjligt, de ser dock rätt lika ut och jag har testat att snurra spindeln 180 grader. Ska ut och testa lite till lite senare.

Rickard.
Detta är bara en lös idé men kan det vara så att "drivaxeln" använder spindeln som sitt nedre lager och därför saknar stöd som håller axeln centrerad och det är därför den krockar?

Rickard. Rickard. skrev:
Detta är bara en lös idé men kan det vara så att "drivaxeln" använder spindeln som sitt nedre lager och därför saknar stöd som håller axeln centrerad och det är därför den krockar?
Ja kanske, drivaxeln känns dock väldigt stum när jag försöker vicka lite på den.

Verkar som att jag förstorade upp något litet 😅 var bara att smörja lätt på toppen på spindeln så gled den i lätt. Nu sitter allt ihop igen!

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.