Tycker att något kullager låter lite torrt på min G2508, tänkte därför ”snabbt och lätt” öppna växellådan och kika. Jag lyckas dock inte öppna den. Den går att öppna några cm på framsidan och lite mindre på baksidan, sen tar något emot. Den verkar dra med sig den mellersta axeln med kugghjul, funderar på om den fastnat och därför gör att det inte går att öppna. Någon som varit med om detta och löst det? Eller har jag missat något annat? Har tagit bort de fyra stora horisontella skruvarna och en vertikal skruv.
Öppen växellåda på en G2508-maskin visar kugghjul och en tabell med varvtal på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis öppnad växellåda på en G2508-maskin med synliga skruvhål och svårigheter att öppna locket helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Jag håller själv på och renoverar min G2508 just nu.

För att öppna växellådan fick jag låta de 4st horisontella skruvarna sitta kvar. Tog sedan bort de 2st lodrätta skruvarna på bägge sidor

Tog sedan bort i fram på växellådan, den lodräta skruven på undersidan.
Till sist lossade jag skruvarna som håller fast motoraxeln. De sitter under motorn.

Sedan lyfte jag ur växellådan rakt upp och efter det lossade de 4st horisontella skruvarna.
 
Oj då. Hade du liknande problem? Förstod du vad det berodde på?
 
Bägge växelhuskåporna har nedåtgående läppar som är några millimeter djupa som går ner i cylinderhålen. Detta gör att det inte går att öppna dem i sidled fullt ut.
 
Purre
Typ 50 sekunder in säger han att det är 5 skruvar som ska bort, fyra större och en mindre.

 
Sen sitter själva växlelmekanismen så det kan krävas lite lirka de för att få isär dem.
E engan87 skrev:
Bägge växelhuskåporna har nedåtgående läppar som är några millimeter djupa som går ner i cylinderhålen. Detta gör att det inte går att öppna dem i sidled fullt ut.
 
  • Gilla
engan87
  • Laddar…
E engan87 skrev:
Bägge växelhuskåporna har nedåtgående läppar som är några millimeter djupa som går ner i cylinderhålen. Detta gör att det inte går att öppna dem i sidled fullt ut.
OK, förstår!

Purre Purre skrev:
Typ 50 sekunder in säger han att det är 5 skruvar som ska bort, fyra större och en mindre.

[media]
Yes, har sett denna och det är dessa fem skruvar jag tagit bort. Det är efter det jag kan öppna den några cm.

Frustrator Frustrator skrev:
Sen sitter själva växlelmekanismen så det kan krävas lite lirka de för att få isär dem.
OK tack, får pröva lite till!
 
Jag minns att jag hade samma problem med min men just nu minns jag inte lösningen. Jag minns bara att den var enkel.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag minns att jag hade samma problem med min men just nu minns jag inte lösningen. Jag minns bara att den var enkel.
Lite som Fermat's
Jag har funnit ett i sanning märkvärdigt bevis på detta, men marginalen är för trång för att rymma det.
:D
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag minns att jag hade samma problem med min men just nu minns jag inte lösningen. Jag minns bara att den var enkel.
OK, ska ge det en omgång till!
 
Jag undarar om det var så att jag knackade ut rörstiften ur växelspakarna och tog loss dem. Fast jag minns inte.

Mitt minne är sådant. Antingen exakt eller minneslucka.
 
OK!

Har försökt lirka lite till, slutade med att något förmodligen hamnat snett så nu går den inte att stänga igen.
 
P pinec0ne skrev:
OK!

Har försökt lirka lite till, slutade med att något förmodligen hamnat snett så nu går den inte att stänga igen.
Läs i slutet av manualen som länkades högre upp, den beskriver i detalj hur du ska göra för att demontera den.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Läs i slutet av manualen som länkades högre upp, den beskriver i detalj hur du ska göra för att demontera den.
Ja jag har läst det, blir nog att göra så. Hade hoppats slippa ta loss allt då bland annat han på klippet ovan lyckats ta loss endast ena sidan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.