Hej,

Jag står inför en, i mina ögon, stor möjlighet. En lägenhet i huset jag själv bor i ska säljas. Den är i renoveringsbehov, men det är inte katastrof utan golvet behöver slipas och köket uppdateras. Den ligger ute för en ganska låg summa och jag funderar på att slå till.

Lägenheten ligger högst upp i huset (3trappor) och jag funderar på om man kan öppna upp till nock. Dvs ta vinden ovanför i anspråk.

Det är ingen jättebra utan skulle isåfall agera stämningshöjare och loft. Det finns inga installationer där idag utan vinden är är tom. Inga förråd, ingenting.

Är medveten att man behöver söka bygglov/bygganmäla ett sånt ingrepp.

Låter detta vettigt och möjligt? Vad pratar vi för kostnad? Och tid?

Du får fråga föreningen om vinden är till salu och vad den i så fall kostar.

P Pin skrev:
Du får fråga föreningen om vinden är till salu och vad den i så fall kostar.
Du tänker att man måste köpa den? Sitter själv i styrelsen och tror inte någon av ledamöterna skulle kunna uppge ett pris. Det är en mycket liten förening ska sägas. Men det kanske är rimligt att anta.

Men låt säga att det skulle kosta mig 100K att köpa vindsutrymmet. Det är som sagt helt tomt och enda sättet att nå det är med en vertikal stege. Utrymmet används endast då någon behöver access till taket, typ sotare. Och så vitt jag vet skulle inte ett anspråkstagande äventyra takaccessen.

Finns det tankar, funderingar eller till och med svar på mina övriga frågor?

BirgitS
Det är också en fråga om hur takstolarna går. Att öppna till nock i ett hus som inte är gjort för det kan kräva en helt ombyggd takkonstruktion. Det lär inte dina grannar vilja stå ut med.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tror nog att stämman bör avgöra ifall detta är görbart eller inte och inte styrelsen som du sitter i, även om du skulle vara frånvarande vid beslutet.

Ni kan ju alltid kalla till extrastämma för att ta beslut om detta är en väg framåt eller inte. Men faktum är att du bör nog ha ett godkänt bygglov innan du kan avgöra om detta är tillåtet eller inte. Så även om föreningen säger ja och du köper så kan du komma att sitta med grisen i säcken ifall kommunen säger nej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.