1 389 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Öppna upp lägre hål i murstock
Hej! Skriver en tråd då alla gamla jag hittat bara rör det omvända, dvs att göra ett nytt hål högre upp på en murstock.
Jag har en murstock i ett rum där det förut stått en kakelugn. Hålet in i pipan är därför väldigt högt beläget. Jag vill nu installera en kamin där istället, men kan inte använda det befintliga hålet då böjen i rökröret då hamnar för nära taket och det inte skulle godkännas ur brandskyddssynpunkt.
Dvs, jag vill ta upp ett nytt hål in i pipan som är lägre beläget. Men hur vet jag att skorstenspipan går hela vägen ner till golvet då det bara stått en kakelugn där tidigare? Gör de alltid det, eller finns det risk att den är igenmurad längre ner? Helst av allt vill jag ju sätta hålet så lågt som möjligt så jag kan dra rökrör direkt bakåt in i pipan, vill helst inte ha ett fult rör som går upp bakom kaminen och sen in i murstocken.
Jag har en murstock i ett rum där det förut stått en kakelugn. Hålet in i pipan är därför väldigt högt beläget. Jag vill nu installera en kamin där istället, men kan inte använda det befintliga hålet då böjen i rökröret då hamnar för nära taket och det inte skulle godkännas ur brandskyddssynpunkt.
Dvs, jag vill ta upp ett nytt hål in i pipan som är lägre beläget. Men hur vet jag att skorstenspipan går hela vägen ner till golvet då det bara stått en kakelugn där tidigare? Gör de alltid det, eller finns det risk att den är igenmurad längre ner? Helst av allt vill jag ju sätta hålet så lågt som möjligt så jag kan dra rökrör direkt bakåt in i pipan, vill helst inte ha ett fult rör som går upp bakom kaminen och sen in i murstocken.
Den kanalen kommer att stoppa i den höjden där kakelugnen var ansluten.
Brukar kunna gå att hacka sig in med vinkel underifrån och eventuellt sätta en skiva i taket ifall det blir tight med avståndet.
Brukar kunna gå att hacka sig in med vinkel underifrån och eventuellt sätta en skiva i taket ifall det blir tight med avståndet.
Tack! Det där med ett hacka upp ett nytt hål snett under, är det något en relativt händig person kan bemästra själv? Annars får jag väl fortsätta spara och sätta upp en kakelugn sen istället, är ju egentligen finare.
Om murstocken är massiv så att det inte finns andra kanaler i vägen så är det lätt. Men väldigt smutsigt och dammigt.komakino skrev:
Tack! Låter lite ovärt att pyssla med själv då kanske, vet inte hur murstocken ser ut inuti men har flera andra eldstäder kopplade till den. Får vänta tills ekonomin tillåter en kakelugn.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara