Hej!

Jag har en timrad sommarstuga där jag funderar på att byta ut ett befintligt fönster mot en dörr. Tanken är att bygga ut ett sovrum och använda dörren som ny ingång till utbyggnaden.

Min fråga är om det här är en vettig lösning, eller om det är en dålig idé på ett timmerhus. Om det går att göra, behöver jag förstärka timmerväggen innan jag monterar en dörrkarm, eller går det normalt bra att såga upp öppningen hela vägen ner till golvet där fönstret sitter idag?

Finns det något särskilt jag bör tänka på eller några vanliga misstag att undvika?

Mvh Olle

• IMG_0465.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0464.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0463.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0462.jpeg
    Skapa konto
Det borde funka, ta upp dörrhålet högt nog så att väggen kan fortsätta sätta sig, gör gåtspår och sätt gåt innan du monterar dörrkarmen

• Gilla
Kurt-olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag vet svaret men frågar ändå. Jag hade också satt en gåt men har inte väggarna satt sig efter typ 100år?

Kanske räcker att det sjunker med bara typ 5-10mm för att det skall börja hänga fel i anslutande reglar.

K Kurt-olsson skrev:
Jag vet svaret men frågar ändå. Jag hade också satt en gåt men har inte väggarna satt sig efter typ 100år?

Kanske räcker att det sjunker med bara typ 5-10mm för att det skall börja hänga fel i anslutande reglar.
Väggarna har säkert satt sej, och kommer förmodligen fortsätta sätta sej om inte någon obetänksamt monterar in en karm som hindrar sättningen, isåfall blir kåken glesare och dragigare med tiden och framtida ägare till fastigheten kommer att svära över idioten som monterade dörren.

• Gilla
OlleBr och 2 till
  • Laddar…
Du ska väl ha foder runt dörren.
Alltså kan du kapa ur t ex 5 cm på ovansidan.
Likaledes kapa ur hela vägen på sidorna, så att du kan kila både upptill och nedertid.
Lätt då att få karmen i lod.

F fribygg skrev:
Väggarna har säkert satt sej, och kommer förmodligen fortsätta sätta sej om inte någon obetänksamt monterar in en karm som hindrar sättningen, isåfall blir kåken glesare och dragigare med tiden och framtida ägare till fastigheten kommer att svära över idioten som monterade dörren.
Ah! Nu trillar poletten ner! Det är alltså för att inte förhindra ATT timret ska sätta sig. Jag trodde att timret skulle dra ner karmen och få reglarna att böja sig.

Tack för all input! Har aldrig jobbat med timmer tidigare men börjar förstå nu 😁

• Gilla
bradan2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.