Någon som har ett bra tips på hur man kan få upp en lucka där låset har fastnat? Jag har följt alla tips på Electrolux hemsida och i manualen, nästa steg är att ringa efter en servicetekniker, men det är det inte värt på en 12 år gammal maskin. Modellbeteckning QW167273.
Efter avslutat program klickar det till ett par gånger i låset och nyckelsymbolen släcks, men luckan är låst ändå. Luckan har kärvat lite senaste gångerna, man har fått trycka till den inåt innan man har kunnat öppna.
Det verkar inte finnas något nödöppningsreglage.
Det blir kofot och ny maskin ganska snart...
Efter avslutat program klickar det till ett par gånger i låset och nyckelsymbolen släcks, men luckan är låst ändå. Luckan har kärvat lite senaste gångerna, man har fått trycka till den inåt innan man har kunnat öppna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 588 inlägg
Var länge sedan jag öppnade en Elux, men tror man bryter strömmen i X minuter.(drar ut sladden). Men har låset fastnat stängt så kanske det inte hjälper.
Nej, jag har tittat rätt noga där och läst manualen, det verkar inte finnas. Jag har förstås öppnat nålfiltret och tömt men ingen skillnad.
Det är lite oklart vad den där plastdetaljen är till höger i luckan, det ser ju ut som att man ska kunna stoppa in något där och manipulera på något sätt, men där är helt tomt innanför. Kanske att denna modellen använder samma del som till en dyrare modell där det finns någon sådan funktion?
Det är lite oklart vad den där plastdetaljen är till höger i luckan, det ser ju ut som att man ska kunna stoppa in något där och manipulera på något sätt, men där är helt tomt innanför. Kanske att denna modellen använder samma del som till en dyrare modell där det finns någon sådan funktion?
Bästa svaret
du har det automatöppnade låsetS AndersRo skrev:Någon som har ett bra tips på hur man kan få upp en lucka där låset har fastnat? Jag har följt alla tips på Electrolux hemsida och i manualen, nästa steg är att ringa efter en servicetekniker, men det är det inte värt på en 12 år gammal maskin. Modellbeteckning QW167273.
kan du inte få det att öppna genom att samtidigt det klicka trycka på dörren så måste du ta det inifrån och samtidigt byta kistan.
Nej, jag har tryckt lite försiktigt, tryckt hårt, bankat och skakat medans låset klickar, men utan framgång.electroluxaren skrev:
Inifrån blir ju lite svårt för mig, det är väl där serviceteknikern kommer in och tusenlapparna flyger ut...
en 1600rpm maskin kan vara värt att få ut en tekniker tillS AndersRo skrev:
du kan alltid prova med att ta bort locket och se hur mycket plats du har till att bryta bort låskistan brukar gå med handkraft utan bräckjärn
https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/dorrdelar/dorrlas/p/1328469026
Det tog en liten stund innan jag fattade hur låset funkade, men sen kunde jag ju peta på låspinnen med en skruvmejsel och fick upp luckan! Det visade sig vara plasthandtaget som var trasigt på insidan, det drar inte med sig låspinnen när man drar i det.
Eftersom jag var inställd på att köpa en ny maskin kan det ha gått lite omilt till ibland, vi får se om den går att fixa :/
Tack för all hjälp!
Eftersom jag var inställd på att köpa en ny maskin kan det ha gått lite omilt till ibland, vi får se om den går att fixa :/
Tack för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aj då var det handtaget? mycket vanligare!S AndersRo skrev:Det tog en liten stund innan jag fattade hur låset funkade, men sen kunde jag ju peta på låspinnen med en skruvmejsel och fick upp luckan! Det visade sig vara plasthandtaget som var trasigt på insidan, det drar inte med sig låspinnen när man drar i det.
Tack för all hjälp!
[bild]
då hade varit lättare för då använder man bara ett snöre runt luckan
så bara skaffa ett lucklås och ett handtag så är saken klar!
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...dtagssats-till-tvattmaskinslucka/p/4055128930
sen är den nog nyare än 12år då dessa började tillverkas 2015
Är det något särskilt trick för att separera insidan av luckan från utsidan? Jag har skruvat bort alla skruvarna, och försökt bända lite med ett knivblad i glipan, men förutom vid platsen för dörrhandtaget sitter det ju som berget... Vid dörrhandtaget gick det att få det att glipa tillräckligt mycket för att dra ut det gamla handtaget, men för att kunna sätta i det igen måste jag nog skapa lite mer plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder