S
Någon som har ett bra tips på hur man kan få upp en lucka där låset har fastnat? Jag har följt alla tips på Electrolux hemsida och i manualen, nästa steg är att ringa efter en servicetekniker, men det är det inte värt på en 12 år gammal maskin. Modellbeteckning QW167273.
Efter avslutat program klickar det till ett par gånger i låset och nyckelsymbolen släcks, men luckan är låst ändå. Luckan har kärvat lite senaste gångerna, man har fått trycka till den inåt innan man har kunnat öppna.
Det verkar inte finnas något nödöppningsreglage.
Det blir kofot och ny maskin ganska snart...

Finns ingen nödöppning i lilla luckan till silen, brukar sitta i framkant

Var länge sedan jag öppnade en Elux, men tror man bryter strömmen i X minuter.(drar ut sladden). Men har låset fastnat stängt så kanske det inte hjälper.

S
Nej, jag har tittat rätt noga där och läst manualen, det verkar inte finnas. Jag har förstås öppnat nålfiltret och tömt men ingen skillnad.
Det är lite oklart vad den där plastdetaljen är till höger i luckan, det ser ju ut som att man ska kunna stoppa in något där och manipulera på något sätt, men där är helt tomt innanför. Kanske att denna modellen använder samma del som till en dyrare modell där det finns någon sådan funktion?

• En öppen dammig lucka på en tvättmaskins undersida, med synliga anslutningar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
I InsidersUnited skrev:
Var länge sedan jag öppnade en Elux, men tror man bryter strömmen i X minuter.(drar ut sladden). Men har låset fastnat stängt så kanske det inte hjälper.
Strömmen har varit bruten (via säkringen) i 12 timmar. Det verkar inte vara ett elektroniskt fel utan ett mekaniskt.

Lucklåset för barnspärr äe det aktiverat

Bästa svaret

P
S AndersRo skrev:
Någon som har ett bra tips på hur man kan få upp en lucka där låset har fastnat? Jag har följt alla tips på Electrolux hemsida och i manualen, nästa steg är att ringa efter en servicetekniker, men det är det inte värt på en 12 år gammal maskin. Modellbeteckning QW167273.
Efter avslutat program klickar det till ett par gånger i låset och nyckelsymbolen släcks, men luckan är låst ändå. Luckan har kärvat lite senaste gångerna, man har fått trycka till den inåt innan man har kunnat öppna.
Det verkar inte finnas något nödöppningsreglage.
Det blir kofot och ny maskin ganska snart...
du har det automatöppnade låset
kan du inte få det att öppna genom att samtidigt det klicka trycka på dörren så måste du ta det inifrån och samtidigt byta kistan.

S
J jonaserik skrev:
Lucklåset för barnspärr äe det aktiverat
Nej

S
electroluxaren skrev:
du har det automatöppnade låset
kan du inte få det att öppna genom att samtidigt det klicka trycka på dörren så måste du ta det inifrån och samtidigt byta kistan.
Nej, jag har tryckt lite försiktigt, tryckt hårt, bankat och skakat medans låset klickar, men utan framgång.
Inifrån blir ju lite svårt för mig, det är väl där serviceteknikern kommer in och tusenlapparna flyger ut...

P
S AndersRo skrev:
Nej, jag har tryckt lite försiktigt, tryckt hårt, bankat och skakat medans låset klickar, men utan framgång.
Inifrån blir ju lite svårt för mig, det är väl där serviceteknikern kommer in och tusenlapparna flyger ut...
en 1600rpm maskin kan vara värt att få ut en tekniker till
du kan alltid prova med att ta bort locket och se hur mycket plats du har till att bryta bort låskistan brukar gå med handkraft utan bräckjärn
https://shop.electrolux.se/tvatt/tvattmaskiner/dorrdelar/dorrlas/p/1328469026

S
electroluxaren skrev:
en 1600rpm maskin kan vara värt att få ut en tekniker till
du kan alltid prova med att ta bort locket och se hur mycket plats du har till att bryta bort låskistan brukar gå med handkraft utan bräckjärn
[länk]
Tack för svar! Har öppnat nu, vi får väl se om jag kommer nån vart.
Bild av bilens inre, fokus på en plastkomponent med elektriska kablar, möjligen en del av bakluckan.
Skapa konto

S
Det tog en liten stund innan jag fattade hur låset funkade, men sen kunde jag ju peta på låspinnen med en skruvmejsel och fick upp luckan! Det visade sig vara plasthandtaget som var trasigt på insidan, det drar inte med sig låspinnen när man drar i det.
Eftersom jag var inställd på att köpa en ny maskin kan det ha gått lite omilt till ibland, vi får se om den går att fixa :/
Tack för all hjälp!
Närbild av en låsmekanism på en sliten, vit dörr med skruv och flagnande färg.
Skapa konto

P
S AndersRo skrev:
Det tog en liten stund innan jag fattade hur låset funkade, men sen kunde jag ju peta på låspinnen med en skruvmejsel och fick upp luckan! Det visade sig vara plasthandtaget som var trasigt på insidan, det drar inte med sig låspinnen när man drar i det.
Eftersom jag var inställd på att köpa en ny maskin kan det ha gått lite omilt till ibland, vi får se om den går att fixa :/
Tack för all hjälp!
[bild]
aj då var det handtaget? mycket vanligare!
då hade varit lättare för då använder man bara ett snöre runt luckan
så bara skaffa ett lucklås och ett handtag så är saken klar!
https://shop.electrolux.se/tvatt/tv...dtagssats-till-tvattmaskinslucka/p/4055128930
sen är den nog nyare än 12år då dessa började tillverkas 2015

• Gilla
Magnus Falk1
  • Laddar…
S
Är det något särskilt trick för att separera insidan av luckan från utsidan? Jag har skruvat bort alla skruvarna, och försökt bända lite med ett knivblad i glipan, men förutom vid platsen för dörrhandtaget sitter det ju som berget... Vid dörrhandtaget gick det att få det att glipa tillräckligt mycket för att dra ut det gamla handtaget, men för att kunna sätta i det igen måste jag nog skapa lite mer plats.
Tvättmaskin med öppen lucka, fasthållen av en skruvmejsel. Närliggande golv syns. Möjligt problem med låsmekanismen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.