Vi håller på och renovera köket och har valt att ha några öppna hyllplan ovanför diskmaskinen för vardagsporslinet, som ändå åker in och ut så ofta att det inte blir dammigt.

Vi ska beställa massiva ek- eller askskivor som är ca 95 cm långa och 32 cm djupa. Våra vardagstallrikar är rätt stora så därför är hyllplanen lite djupare än många standard på t.ex. ikea som är 28 cm.

Nu är frågan hur vi ska sätta upp hyllorna… Det kommer att bli ganska tung belastning eftersom det handlar om porslin som ska stå där. Min bild av hur det ska se ut är ”vanliga” träkonsoler som ska målas i samma vita som panelen som är bakom. Jag kan tänka mig att ha tre konsoler per hyllplan om det inte räcker med två.

(För att förstå vad jag menar för konsol, se http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...37*15649&categoryId=15649&cattype=sub modell Valter)

Det är mycket tjocka stående plank bakom panelen så det ska inte vara några problem att fästa dom i väggen, men kan man ha 28 cm konsoler till 32 cm hyllplan? Eller måste göra 32 cm långa konsoler? Vilken dimension på virket? Det enklaste vore ju om det gick att köra med tre st Valter… men man vill inte riskera att konsolen går sönder…

Eller finns det ngn som har förslag på andra typer av hyllanordningar? Vi har varit inne lite på smide till upphängningen. Köket går i en lite lanligare stil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.