Det är därför det är smidigast att köpa från grossist
Vet inte om byggmarknader som Hornbach eller Bauhaus ger dig garanti enligt Alem 09
Då blir det en kostnad du måste ta själv eller avskriva dig ifrån

Det bästa om man ska driva eget är att vara transparent med prissättningen och ev påslag på mtrl
Håll tider och var rak i din kommunikation
Jag berättar alltid för kunden att det kanske kan ta ett visst antal timmar men det kan springa iväg eller gå fortare
Därför föredrar jag att jobba på löpande
Om jag ska jobba på fast pris måste jag ta höjd för ev problem sim kan uppstå

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Du har fått många bra råd redan. Jag ska upprepa några av dem och ge dig lite input från min erfarenhet, både som leverantör och som kund.
Jag är i teknikbranschen. Jag har arbetat som tekniker, projektledare och nu de senaste 10 åren som säljare på både stora och små företag. Min erfarenhet för att få nöjda kunder är dessa.

1. Var tillgänglig! Att svara i telefon, SMS och mail är en självklarhet för alla som ska ha kundkontakt! Kan du inte svara direkt i telefon eller behöver tid på dig för att sammanställa ett svar. Meddela kunden då det lite snabbt och återkom så fort du har tid. Detta är absolut det viktigaste rådet jag kan ge.

2. Håll det du lovar och lova inget du inte kan hålla. Oavsett om det är tider, priser, väder eller Jesus återkomst. Var tydlig med vad du kan lova med säkerhet, vad du tror baserat på erfarenhet och vad som är en ren gissning.

3. Stora öron och liten mun! Lyssna mer på kunden och dennes önskemål och behov och anpassa ditt sätt att vara och agera därefter. Var inte en "byggare" som vet bäst och trycker ned kunden med tekniska floskler. Var pedagogisk och inse att du är proffset och det finns en anledning till att kunden vänder sig till dig.

4. Var trevlig och korrekt hellre än familjär. Jag anlitar ett proffs och vill ha ett proffs. Inte en kompis.

5. Var extremt tydlig med vad som ingår i priset du lämnar. Vad som är fast pris, vad som är uppskattade priser, vad som tillkommer i form av hyra, inställelsetid mm. Gå alltid igenom med kunden före fakturering vad som kommer faktureras. Ta jobbiga samtal direkt utan omskrivningar. Det kommer underlätta för dig att ha rett ut allt innan du skickar fakturan.

6. Du levererar kunskap. Använd de vanliga inköpskanalerna och var tydlig med vad din marginal är på de material du levererar utöver din kunskap.

7. Ge det där lilla extra som gör att kunden kommer ihåg dig. Alla kan råka på problem. Det är hur du hanterar problemen som avgör hur du blir ihågkommen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Det är sällan en privatperson vill betala 500+/timmen för att en elektriker ska städa efter sig då det blir billigare om de gör det själva. Det är ju vad jag är med om rätt ofta
Å andra sidan... om ett jobb tar t.ex. 4,5 timmar och det då följaktligen debiteras för 5 timmar så kan det ju uppfattas positivt om man städar upp efter sig i 20 minuter och ändå debiterar för 5 timmar.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Men å andra sidan tog kanske jobbet 5 timmar och om man fakturerar bara hela timmar blir det en mycket dyr städning.

E elmont skrev:
Men å andra sidan tog kanske jobbet 5 timmar och om man fakturerar bara hela timmar blir det en mycket dyr städning.
Så är det ju...

...och då är vi tillbaka till det där med kommunikation och transparens.
I en perfekt värld skulle ju elektrikern i det specifika fallet kunna säga till kunden: "Som vi har upplyst om tidigare debiterar vi alltid hela timmar och om jag lämnar allt det här efter mig så slipper du faktiskt en debiterad arbetstimme."

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Å andra sidan... om ett jobb tar t.ex. 4,5 timmar och det då följaktligen debiteras för 5 timmar så kan det ju uppfattas positivt om man städar upp efter sig i 20 minuter och ändå debiterar för 5 timmar.

Fast allt beror ju på kunden, den bestämmer. Tar jobbet 4.5 timme så skriver man ju 4.5 timme såklart om det är löpande pris.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Tar jobbet 4.5 timme så skriver man ju 4.5 timme såklart om det är löpande pris.
Där är nog inte alla firmor överens med dig.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Där är nog inte alla firmor överens med dig.
Beror la såklart på vilken firma man jobbar på :sleep:

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är en tråd där bland annat, hantverkare i inlägg 95 och 105 visar att de totalt tappat greppet och svävar omkring i sin egen lilla bubbla.

[länk]

Staffan
Nja, Sebastian känner jag till sedan tidigare och andra forum, han har en del rätt speciella och kontroversiella åsikter, så det behöver inte betyda att han är hantverkare.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är en tråd där bland annat, hantverkare i inlägg 95 och 105 visar att de totalt tappat greppet och svävar omkring i sin egen lilla bubbla.

[länk]

Staffan
Fast det finns väl alltid rötägg inom alla kategorier, även privatpersoner som hänger på byggahus
Får hoppas han har de kkndantalet han förtjänar

måste tyvärr såga dina två idéer totalt.

Mitt tips är att göra bra jobb.
Dvs:
Var tydlig
håll tider
Ring o dubbelkolla om något är oklart
~15% på materialet
Och erkänn om du gjort fel.

gör du detta så kan du debitera en helt okej timpenning och inte jobba helger. Sköter du dig så har du jobb och fortsätter du i den andan med anställda så kommer det bli ett kanonföretag.

mina två cent.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Åh, det där har jag ofta undrat över, varför det bara ska kunna levereras hela arbetstimmar, jag vet att många hantverkarfirmor tillämpar det.
Saknar de kommatecken på miniräknaren, eller vad?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åh, det där har jag ofta undrat över, varför det bara ska kunna levereras hela arbetstimmar, jag vet att många hantverkarfirmor tillämpar det.
Saknar de kommatecken på miniräknaren, eller vad?
Miniräknaren saknar omvandling från minuter till decimaltimma? :rolleyes:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.