7 147 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Öppna en elfirma med bättre service samt pris!
Det beror ju på vart man bor i landet då priserna skiljer sig. Precis, vill kunden att man ska städa så gör man det, men oftast säger de att de kan fixa det självakenneth5828 skrev:
[SKPG]Zamora skrev:
Jodå, vissa uppskattar det men det är sällan någon vill att man gör det för de kostar ju och det är något kunden kan och oftast vill göra själv.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Absolut, frågar man kunden säger de nästan alltid att de städar själva. Frågar man inte är man en slö hantverkare som inte städar efter sig.E elmont skrev:Och jag brukar fråga om jag får låna dammsugaren och då säger kunden i 99% av fallen. Nej men låt det vara jag städar upp det där själv. Eftersom man naturligtvis tar betalt även för städtiden kan kunden inte lättare "tjäna" en hundring.
Ps
Ha inte priset som det stora konkurrensmedlet, för det kommer alltid dom som kan göra jobbet billigare utan hitta en kundgrupp som inte är så priskänsliga utan värdesätter pålitlighet mer än kronor och ören.
Lova inte mer än du kan hålla, räkna med betydligt mer än 40 timmar i veckan och en massa "luft" i sysselsättningen.
Du är inte på nått sätt unik i dina tankar, och det brukar fungera ett tag tills din tid inte riktigt räcker till och du skulle behöva en anställd.
Då blir det genast lite knepigare, en anställd ska ha betalt för 40 timmar i veckan och är tillgänglig för just dom timmarna. Samt inte så speciellt intresserad av att jobba helger och kvällar OM det inte ger en rejäl slant i plånboken.
Pris är en rätt dålig faktor om man samtidigt vill leverera service.
Kunder som har pris som en stor faktor i de hantverkare de söker värdesätter sällan extrajobb som görs. Exv städning, jourtid med mera. Då blir det istället en tråd på Byggahus med "är denna fatura rimlig".
Kunder som kräver service. Tillgänglighet udda tider, jour, städning och färdigställande. Är mindre priskänsliga/förstår att mer tid från hantverkaren kostar mer.
Å andra sidan är väl detta forum fullt av just de som vill ha låga priser och extrem service. Med tanke på bristen på [duktiga] hantverkare skyr de flesta [duktiga] hantverkarna denna kundgrupp som elden
Kunder som har pris som en stor faktor i de hantverkare de söker värdesätter sällan extrajobb som görs. Exv städning, jourtid med mera. Då blir det istället en tråd på Byggahus med "är denna fatura rimlig".
Kunder som kräver service. Tillgänglighet udda tider, jour, städning och färdigställande. Är mindre priskänsliga/förstår att mer tid från hantverkaren kostar mer.
Å andra sidan är väl detta forum fullt av just de som vill ha låga priser och extrem service. Med tanke på bristen på [duktiga] hantverkare skyr de flesta [duktiga] hantverkarna denna kundgrupp som elden
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Enklast är att fråga, så får kunden själv välja.
Som vanligt är kommunikation en nyckel i hantverkarrollen.
Själv svor jag över elektrikern som hade lämnat kabelstumpar i hela lägenheten vi höll på att renovera, de hade givetvis hamnat i spåren vi gjort i golvet för att dra tomrör för nätverk i.
Och störde mig på att jag fick tjata på dem att komma och slutföra innan vi flyttade in (de hade god tid på sig att komma och fixa det, men dök inte upp när de sagt de skulle)
Som vanligt är kommunikation en nyckel i hantverkarrollen.
Själv svor jag över elektrikern som hade lämnat kabelstumpar i hela lägenheten vi höll på att renovera, de hade givetvis hamnat i spåren vi gjort i golvet för att dra tomrör för nätverk i.
Och störde mig på att jag fick tjata på dem att komma och slutföra innan vi flyttade in (de hade god tid på sig att komma och fixa det, men dök inte upp när de sagt de skulle)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Jag tror de flesta här bara vill ha ärlig kommunikation och inga överraskningar när fakturan kommer.Appendix skrev:
Pris är en rätt dålig faktor om man samtidigt vill leverera service.
Å andra sidan är väl detta forum fullt av just de som vill ha låga priser och extrem service. Med tanke på bristen på [duktiga] hantverkare skyr de flesta [duktiga] hantverkarna denna kundgrupp som elden![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Berätta vad som kommer komma på fakturan, ungefär vad den kommer landa på om inget oväntat händer, om något oväntat händer informera direkt om detta och vad det troligtvis innebär, tids och kostnadsmässigt.
Funkar säkert så länge du är ensam.T TomasSchwarz skrev:Hej!
Min dröm är att i framtiden öppna en egen elfirma och köra eget. Detta ligger några år in i framtiden men dröma och klura på idéer har jag redan börjat med!
Skulle vilja ha lite inputs om mina två idéer för att kunna rivstarta en firma. Min första tanke är att kunna erbjuda elmaterial för en mycket lägre kostnad än dagens firmor säljer till slutkund. Det genom att importera dem vanligaste artiklarna från (schneider) som kunder är benägna att köpa samt göra ett lager. Vem vill inte ha billigare elartiklar?
Min andra idé handlar även den om att sticka ut från mängden av alla elföretag. Kunden måste alltid anpassa sig till oss lämna nyckel, vara hemma från jobbet osv. Men om man har som erbjudande att man även gör jobb lördag samt söndag? Då behöver kunden inte tänka på att ta ledigt, lämna nyckel plus att den får vara med i arbetet på ett annat sätt med att tycka och tänka.
Då veckan bara har två helgdagar lär det inte fungera i det långa loppet. Men det kan vara ett bra sätt att få fler kunder?
Sitter du själv på någon idé så diskuterar jag gärna.
/Mvh
Men nör du får anställda så är jag inte säker på.att de vill jobba på helger utan högre ersättning.
Tror inte de är villiga o byta timmar heller.
Normalt har elektriker 100% övertidsersättning.
Även på vardagar efter 16.00.
Avtalet är 50% ötid efter 16.00 vardagar..
Ska det göras löpande under arbetets gång? Innan jobbet påbörjas? Är det okej om tiden det tar att ta reda på t.ex materialpriser också faktureras? Hur noga måste uppskattningen stämma överens med fakturan som sen kommer?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Beror väl dels om jobbet utförs på löpande räkning eller fastpris.A Emil_K skrev:
Spontant ha jag väldigt svårt att tro att en hantverkare inte har en känsla av vad materialet kommer gå på, lägg på lite extra marginal för saker man missat, jag blir hellre positivt överraskad av att det blev billigare än dyrare.
Men som sagt, kommunikation, stäm av med kunden vad denne förväntar sig istället, då har du större chans att göra vad den kunden tycker är rätt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
absolut allt för att antingen höja dina egna marginaler eller ge vassa rabatter till slutkund.T TomasSchwarz skrev:Hej!
Min dröm är att i framtiden öppna en egen elfirma och köra eget. Detta ligger några år in i framtiden men dröma och klura på idéer har jag redan börjat med!
Skulle vilja ha lite inputs om mina två idéer för att kunna rivstarta en firma. Min första tanke är att kunna erbjuda elmaterial för en mycket lägre kostnad än dagens firmor säljer till slutkund. Det genom att importera dem vanligaste artiklarna från (schneider) som kunder är benägna att köpa samt göra ett lager. Vem vill inte ha billigare elartiklar?
Min andra idé handlar även den om att sticka ut från mängden av alla elföretag. Kunden måste alltid anpassa sig till oss lämna nyckel, vara hemma från jobbet osv. Men om man har som erbjudande att man även gör jobb lördag samt söndag? Då behöver kunden inte tänka på att ta ledigt, lämna nyckel plus att den får vara med i arbetet på ett annat sätt med att tycka och tänka.
Då veckan bara har två helgdagar lär det inte fungera i det långa loppet. Men det kan vara ett bra sätt att få fler kunder?
Sitter du själv på någon idé så diskuterar jag gärna.
/Mvh
går även att köpa in kabel betydligt billigare från tyska grossar.
men kanske inte snacka så högt om det med dina svenska leverantörer bara
Elkretsen. Förpackningsåtervinningen. Med fleranorrbottenssnickaren skrev:
Kom ihåg att du som importör är ansvarig för CE och ROHS intyg med.
Och du ansvarar för tre års reklamationsrätt för kunden. (De flesta tillverkare ger bara ersättning för garantiärenden till grossister när felmängden går över en viss procent)
Importera egna grejjer och installera hos konsument. Sen när det visar sig vara en batch som har strul åka runt och byta alla på den tid du egentligen ska dra in din lön...
Nej importera för att sälja vidare är en massiv förlustaffär. om man inte har vansinnigt affärssinne. (Och då ska man inte jobba med installationsarbete uitan med importaffären)