Vi plockade ur fuktig mineralull ur vår torpargrund i hallen mitt i huset och ersatte med makadam/plast/cellplast/betong och golvslingor i höstas. Då försvann sommarstugelukten som funnits där, men nu när sommaren (och luftfukten) har kommit så finns en ny lukt. Mer torr och jordig, inte svampig som tidigare. Den verkar komma upp via hålen i golvet kring alla rör för vatten och värme som vi dolt i en garderob.

Är det vettig att bara täta kring rören (för öppet ner i grunden brukar man väl aldrig ha?) eller ska man oroa sig för grundarbetet vi gjort? Blir en grund någonsin helt luktfri, även om den är välmående?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon slags lukt lär det alltid uppstå. Och en snickare (svärfar) lärde mig att man ska täta/ dreva allt springor.

Finns ingen anledning att vilja ha lukt från grunden in i huset?

Kjellstrand skrev:
Någon slags lukt lär det alltid uppstå. Och en snickare (svärfar) lärde mig att man ska täta/ dreva allt springor.

Finns ingen anledning att vilja ha lukt från grunden in i huset?
Nej precis... Vill bara bli av med lukten utan att missa något problem som måste åtgärdas först :-).

Vad tätar/drevar man med bäst? Det finns ingen golvplanka under garderobssockeln...

Någon som har något tips på vad man ska täta/dreva med? (hemma från semesterresor nu men ledig två veckor till så nu kan kag ju passapå att fixa detta)

Hej,

Hoppas du inte hunnit åka hem igen. Men jag hade nog kört på skumisolering då det är så mycket rör. Kan du komma ner i grunden så du kan spraya underifrån? Då kan du även passa på att skumma på fler ställen under trossbotten där du tror att det drar upp lukt. Passa också på att ta lite foton på grunden och lägg upp så får vi kolla om vi ser något rent okulärt.

t ex. på isoleringsskum
http://www.beijerbygg.se/store/priv.../fogmassa/fogskum-sika-boom-s-750ml-900010352

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Om det är små springor tex mellan golv och vägg så är det lämpligt att dreva med vanlig isolering, riv av lagom bitar och tryck ner med antingen en tumstock eller vinkelhake funkar också väldigt bra, lite styvare och bredare så att man man trycker in isoleringen och fyll tills det inte går mer.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Tog bort golvet på skåpet, grävde ur så gott det gick - ganska mycket fuktig jord och lera som inte luktade så gott på ett specifikt ställe under skåpet... Hällde i grus, lade dit plast (så gott det, inte lätt att komma åt mellan rören), frigolit och isolering. Löser inte detta problemet tar jag nog till lipen :-)

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kjellstrand
  • Laddar…
Hoppas det hjälper till!

Men stoppa inte huvudet i sanden bara utan ha koll med jämna mellanrum.

Hur ser omgivningen runt huset ut? Och är grunden murad runt om? Om det nu var lite fuktig jord under huset så har det ju kommit in på något sätt.. Är den fuktiga jorden lokal eller under hela grunden?

Kjellstrand skrev:
Hoppas det hjälper till!

Men stoppa inte huvudet i sanden bara utan ha koll med jämna mellanrum.

Hur ser omgivningen runt huset ut? Och är grunden murad runt om? Om det nu var lite fuktig jord under huset så har det ju kommit in på något sätt.. Är den fuktiga jorden lokal eller under hela grunden?
Tror och hoppas jag har koll :-). Vi har dränerat och gjutit igen grunden (isolerad platta innanför syllarna) i två rum (två kvar) i den halvan som har torpargrund, samt hallen i mitten (som är där skåpet sitter). Andra halvan av huset av huset har källare och inga fuktproblem i golv. Just där skåpet sitter är det inte gjutet, antagligen pga att det går så mycket rör där. Men jag tycker nog att de kunde ha kostat på sig att isolera bättre under och runt rören. Hoppas att jag har åstadkommit det tillräckligt bra nu...

• Gilla
Kjellstrand
  • Laddar…
Låter som att du har kolla på läget!

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Statusrapport: Lukten är nästan borta, inte helt men nästan. Jag isolerade inte så tätt så jag ska kolla att den isolering jag satte dit inte har blivit fuktig och om den är torr trycka dit mer så att det blir kompakt och tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.