Hej!
Vi har nyligen skaffat ett äldre hus (troligen från strax innan 1900).
Ungefär 1950 installerades det ett självcirkulerande värmesystem i huset som har varit i drift sedan dess. Se skiss över hur jag har förstått att det fungerar.
Nu har vi precis upptäckt att det är ett litet rosthål på det öppna expansionskkärlet som sitter på vinden.
Vi behöver åtgärda det och den första lösningen som vi tänker på är att byta ut det mot ett nytt, men går det att laga eller är det dömt att misslyckas? Vi har funderingar på att byta värmesystem inom något år till bergvärme och ta bort det nuvarande systemet, men det är som sagt en 2-5 år bort troligen..
Jag har googlat på öppna expansionskärl men har svårt att förstå om de som finns nu kommer att passa i mitt nuvarande system. Är det någon som har erfarenhet av att byta expansionskärl i ett gammalt system?
Vi har nyligen skaffat ett äldre hus (troligen från strax innan 1900).
Ungefär 1950 installerades det ett självcirkulerande värmesystem i huset som har varit i drift sedan dess. Se skiss över hur jag har förstått att det fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi precis upptäckt att det är ett litet rosthål på det öppna expansionskkärlet som sitter på vinden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi behöver åtgärda det och den första lösningen som vi tänker på är att byta ut det mot ett nytt, men går det att laga eller är det dömt att misslyckas? Vi har funderingar på att byta värmesystem inom något år till bergvärme och ta bort det nuvarande systemet, men det är som sagt en 2-5 år bort troligen..
Jag har googlat på öppna expansionskärl men har svårt att förstå om de som finns nu kommer att passa i mitt nuvarande system. Är det någon som har erfarenhet av att byta expansionskärl i ett gammalt system?
Är det ovansidan eller undersidan du har funnit hålet - ovansidan är inte någon större fara och kan lappas igen tillfälligt för en kortare tid framöver, mest för att vattenånga inte skall stiga upp i vinden och fukta ned, läcka på sida eller undersidan mot golvet så är det akut.
jag tror en rörmokare ganska enkelt skulle kunna byta ut denna mot en lite större hydropress nere vid pannrummet och ta bort det hela, då det är en potentiell läckkälla i framtiden och denna ser ut att vara långt över 50 år gammal då det verkar vara rätt tjock plåt i denna av svetssömmen efter sidan att döma, men kommer förr eller senare att läcka (förutom hål av rost, vanligaste orsaken är att de fryser och spricker, så var det isolering runt denna så bör den återställas).
jag tror en rörmokare ganska enkelt skulle kunna byta ut denna mot en lite större hydropress nere vid pannrummet och ta bort det hela, då det är en potentiell läckkälla i framtiden och denna ser ut att vara långt över 50 år gammal då det verkar vara rätt tjock plåt i denna av svetssömmen efter sidan att döma, men kommer förr eller senare att läcka (förutom hål av rost, vanligaste orsaken är att de fryser och spricker, så var det isolering runt denna så bör den återställas).
Hade själv samma problem och bytte till slutet system med expansionskärl i källaren vid pannan. Har haft problem med att trycket stiger då värmen dras på.
När Bravida installerade lyckades de dra upp trycket från 8 mvp till 25 mvp vilket fick ett element att börja läcka. Tappade också av systemet via bottenventilen i kombipannan trots att jag sagt att den var defekt.
Bad att avtappning skulle ske via värmepumpen vilket han inte lyssnade på så givetvis började det droppa. Inget de tog ansvar för så jag fick fixa själv. Ett öppet kärl ger jämnare tryck och behöver mindre underhåll, enligt rörmokaren håller de slutna bara ett fåtal år innan gummiblåsan ger upp. Enda fördelen är att du slipper oroa dig för läckage på vinden eller att det fryser.
När Bravida installerade lyckades de dra upp trycket från 8 mvp till 25 mvp vilket fick ett element att börja läcka. Tappade också av systemet via bottenventilen i kombipannan trots att jag sagt att den var defekt.
Bad att avtappning skulle ske via värmepumpen vilket han inte lyssnade på så givetvis började det droppa. Inget de tog ansvar för så jag fick fixa själv. Ett öppet kärl ger jämnare tryck och behöver mindre underhåll, enligt rörmokaren håller de slutna bara ett fåtal år innan gummiblåsan ger upp. Enda fördelen är att du slipper oroa dig för läckage på vinden eller att det fryser.
Det är på undersidan som det läcker. Så det måste åtgärdas.X xxargs skrev:
Vi är inne på att byta till ett nytt öppet expansionskärl. I huset finns det inget pannrum, utan pannan som värmesätter systemet är en kökspanna. Tror det blir svårt att få in ett slutet expansionskärl i köket.B Bitterhetsakademin skrev:Hade själv samma problem och bytte till slutet system med expansionskärl i källaren vid pannan. Har haft problem med att trycket stiger då värmen dras på.
Om man byter det öppna expansionskärlet mot ett nytt öppet, kommer man ha kvar självcirkulationen då? Eller kommer det att krävas att en pump kopplas in? Om jag har räknat rätt så har det gamla en volym på ca 60-70 liter.
När jag söker expansionskärl så dyker denna upp: https://rorbutiken.se/produkt/laga-rostfritt-expansionskarl-75-liter-staende/ Är det något som skulle passa? Tänker mest på anslutningarna..
Blir väl några övergångskopplingar men borde inte vara något större problem.
Jag var i samma sits som dig för 20år sedan och har sovit mycket bättre då jag valde expansionskärl i pannrummet istället för en massa vatten på vinden. Vid läckage vill jag inte tänka på hur mycket det förstör.
Nu läste jag ditt senaste svar angående avsaknad av pannrum.
Då hade jag valt nya kopparrör och ett expansionskärl i rostfritt.
Jag håller helt med dig om en massa vatten på vinden, det känns inte bra, planen ör att byta ut det nuvarande systemet mot ett modernt och dra om alla värmerör, kanske även byta till golvvärme, men det är som sagt en 2-5 år bort troligen och vi behöver en lösning till nuvarande systemet.H Henrik 75 skrev:
Då hade jag valt ett rostfritt och nya rör så kan du avvakta många år innan du behöver bry dig.S simpor81 skrev:
Oftast är det begränsade mängder som läcker ut, i mitt fall räckte det med att gräva ut lite fuktskadat spån, det sväller vid vattenkontakt och blir en hård klump till skillnad från stenull som rinner rakt igenom. Men det är nog klokt att byta rören som du säger.H Henrik 75 skrev:Jag var i samma sits som dig för 20år sedan och har sovit mycket bättre då jag valde expansionskärl i pannrummet istället för en massa vatten på vinden. Vid läckage vill jag inte tänka på hur mycket det förstör.
Jag kan säga som så att jag gjorde det av....misstag kan man nästan säga.B Bitterhetsakademin skrev:
När elektrikern kom så sa han att han var tvungen att hitta en väg till vinden då hade vi renoverat hela huset och inte haft så stor tanke på att det skulle fram nya matningar. Sagt och gjort så var den bästa lösningen att jag fick gräva lite I plånboken och köpa ett expansionskärl och installera i pannrummet. Kan säga att jag hade ett rostfritt kärl men när jag skulle riva undan det för att komma åt röret så behövde jag knappt bryta då alla gängor i röret var sönderrostade. Hade jag släppt på vattnet i systemet med ett nyrenoverade kök under så vill jag inte tänka vad som kunde ha hänt.
Jo jag kunde inte se några skador där jag har grävt ut. Spånen såg fina ut och inget synligt på brädorna under, men ska frilägga lite mera idag, får se om jag hittar något då.B Bitterhetsakademin skrev:
Har inlett en kontakt med rörfirma, får se vad de återkommer med.
Gamla hus, gamla rör. Tack för tipsen. Ska kolla upp rören också.H Henrik 75 skrev:Jag kan säga som så att jag gjorde det av....misstag kan man nästan säga.
När elektrikern kom så sa han att han var tvungen att hitta en väg till vinden då hade vi renoverat hela huset och inte haft så stor tanke på att det skulle fram nya matningar. Sagt och gjort så var den bästa lösningen att jag fick gräva lite I plånboken och köpa ett expansionskärl och installera i pannrummet. Kan säga att jag hade ett rostfritt kärl men när jag skulle riva undan det för att komma åt röret så behövde jag knappt bryta då alla gängor i röret var sönderrostade. Hade jag släppt på vattnet i systemet med ett nyrenoverade kök under så vill jag inte tänka vad som kunde ha hänt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Hur bra självcirkulationen fungerar beror på hur grova rören är för vattnet som cirkulerar (dvs mellan panna och radiatorer), höjdskillnaden (ju lägre pannan sitter i förhållande till radiatorerna desto bättre) och temperaturskillnaden (ju större skillnad desto bättre). Så expansionskärlet och dess anslutningar ska inte ha någon påverkan alls där. Hur stort kärlet behöver vara beror på totala vattenvolymen och hur stor temperaturvariationen är. När vatten värms från 4 till drygt 80 grader expanderar det i volym ca 3%.S simpor81 skrev:Det är på undersidan som det läcker. Så det måste åtgärdas.
Vi är inne på att byta till ett nytt öppet expansionskärl. I huset finns det inget pannrum, utan pannan som värmesätter systemet är en kökspanna. Tror det blir svårt att få in ett slutet expansionskärl i köket.
Om man byter det öppna expansionskärlet mot ett nytt öppet, kommer man ha kvar självcirkulationen då? Eller kommer det att krävas att en pump kopplas in? Om jag har räknat rätt så har det gamla en volym på ca 60-70 liter.
När jag söker expansionskärl så dyker denna upp: [länk] Är det något som skulle passa? Tänker mest på anslutningarna..
aha, tror det är 4" rör från kökspannan och upp. Självcirkulationen har fungerat bra tidigare.Magnus E K skrev:
Hur bra självcirkulationen fungerar beror på hur grova rören är för vattnet som cirkulerar (dvs mellan panna och radiatorer), höjdskillnaden (ju lägre pannan sitter i förhållande till radiatorerna desto bättre) och temperaturskillnaden (ju större skillnad desto bättre). Så expansionskärlet och dess anslutningar ska inte ha någon påverkan alls där. Hur stort kärlet behöver vara beror på totala vattenvolymen och hur stor temperaturvariationen är. När vatten värms från 4 till drygt 80 grader expanderar det i volym ca 3%.
Skönt att höra att anslutningen till expansionskärlet inte borde påverka den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenutkastare (dubbel) läcker i öppet läge
Vatten & Avlopp -
Rengjorde avloppet under kommoden - nu läcker röret.
Vatten & Avlopp -
Öppet system, full fart i expansionskärlet
Värmepumpar -
Avloppet läcker
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar jag ballofixer på befintliga rör och avloppet som läcker måste bytas.
Vatten & Avlopp