4 129 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Öppet bjälklag, byta metall-el-rör samt generella frågor om metallrör
Hej!
Vi är i färd att renovera vårt sovrum (övervåning) i vårt hus, som är byggt på 40-talet. Vi har blåst ut hela golvet och nu hittat elrören till diverse kontakter samt till taklampan till ett rum på undervåningen.
Metallrören ser fina ut och jag undrar nu om det finns någon anledning att byta dessa rör när bjälklaget är synligt. Nu är inte allt öppet, så det kommer ändå inte vara enkelt att byta dessa rör, då de försvinner genom vissa bjälkar och ner i väggar, som inte är synliga.
Vidare undrar jag hur det är med metall-elrör generellt när man ska renovera elen i huset. Vi har jfb installerad i huset, det är lite blandat med jordade och icke jordade uttag som gjorts av föregående ägare (eller ev elektriker som denne anlitat). Jag skulle vilja byta till jordade uttag överallt. På övervåningen verkar alla kablar vara bytta, men på nedervåningen finns en del gammal 40-talsel (tror jag) kvar.
Om man nu vill utöka med jordat överallt, är det ok att dra om detta i befintliga rör eller måste man dit med nya? Nya rör innebär ju att öppna upp väggar överallt, och många rum är renoverade så det känns inte särskilt motiverande att fräsa upp dessa väggar..
Se bild hur våra metallrör ser ut i bjälklaget:
Vi är i färd att renovera vårt sovrum (övervåning) i vårt hus, som är byggt på 40-talet. Vi har blåst ut hela golvet och nu hittat elrören till diverse kontakter samt till taklampan till ett rum på undervåningen.
Metallrören ser fina ut och jag undrar nu om det finns någon anledning att byta dessa rör när bjälklaget är synligt. Nu är inte allt öppet, så det kommer ändå inte vara enkelt att byta dessa rör, då de försvinner genom vissa bjälkar och ner i väggar, som inte är synliga.
Vidare undrar jag hur det är med metall-elrör generellt när man ska renovera elen i huset. Vi har jfb installerad i huset, det är lite blandat med jordade och icke jordade uttag som gjorts av föregående ägare (eller ev elektriker som denne anlitat). Jag skulle vilja byta till jordade uttag överallt. På övervåningen verkar alla kablar vara bytta, men på nedervåningen finns en del gammal 40-talsel (tror jag) kvar.
Om man nu vill utöka med jordat överallt, är det ok att dra om detta i befintliga rör eller måste man dit med nya? Nya rör innebär ju att öppna upp väggar överallt, och många rum är renoverade så det känns inte särskilt motiverande att fräsa upp dessa väggar..
Se bild hur våra metallrör ser ut i bjälklaget:
Du kan mycket väl utnyttja dom g:a rören, men du kanske ska komplettera lite om du ändå ska hålla på för i dag har man ju betydligt mer uttag än på 40 talet. När man drar om tråd i "pansarrör" ska man vara lte försiktig så att man inte skadar dom nya trådarna och efter att man bytt trådar ska man "megga" anläggningen för att säkerställa att inga trådar skadats.
Tack för svar! Jo, vi vill gärna ha några extra uttag där sängen ska stå i sovrummet. Där finns inga uttag idag och då var tanken att dra rör eller flexslang dit från lämpligt ställe (vet inte var lämpligt ställe är än dock.E elmont skrev:Du kan mycket väl utnyttja dom g:a rören, men du kanske ska komplettera lite om du ändå ska hålla på för i dag har man ju betydligt mer uttag än på 40 talet. När man drar om tråd i "pansarrör" ska man vara lte försiktig så att man inte skadar dom nya trådarna och efter att man bytt trådar ska man "megga" anläggningen för att säkerställa att inga trådar skadats.
Rören eller flexslangen tänkte vi då skulle dras i bjälklaget innan vi slår igen det igen. (En elektriker får göra rör/slangdragandet vad gäller elen). Jag tänkte även passa på att dra ytterligare några slangar där jag kan dra nätverkskabel, men det drar jag själv.)
Det är alltså ok att komplettera med ytterligare uttag där man använder vp-rör eller flexslang från dosor som är av metall? Rören på bilden kan ev innehålla el från 40-talet och då får man kanske ta och byta den samtidigt som man utökar med nya uttag?
Ja du kan fortsätta från nått befintligt, när du ändå håller på så byt även dom dosor du kommer åt till moderna dosor, och byt ut alla g:a ledningar det går fort om man använder dom g:a ledningarna som "dragtråd" och kostar inte så mycket. När man utökar anläggningen kan man fortsätta där man lättast kommer åt och jag skulle råda dig att ta dit en elektriker med lite större erfarenheter för han har säkert många bra idéer om hur du enklast ska komma fram
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Ta helt vanliga blåa 16muffar, trä över stålrör till de bottnar och tejpa sedan fast den. Åldersbeständig tejp som man tejpar diffspärren med är stark och lossnar inte.P PatrikJo skrev:
Japp, ska ta hit en elektriker som får titta, men tänkte sondera terrängen lite innanE elmont skrev:Ja du kan fortsätta från nått befintligt, när du ändå håller på så byt även dom dosor du kommer åt till moderna dosor, och byt ut alla g:a ledningar det går fort om man använder dom g:a ledningarna som "dragtråd" och kostar inte så mycket. När man utökar anläggningen kan man fortsätta där man lättast kommer åt och jag skulle råda dig att ta dit en elektriker med lite större erfarenheter för han har säkert många bra idéer om hur du enklast ska komma fram
Okej, det går att byta dosor utan att byta rör alltså? Trodde det var meckigt att lyckas byta bara dosa?
Klicka här för att svara