Du har själv bra idéer. Det beror ju lite på resten av rummet - storlek och stil. Dock så är nuvarande design väldigt skev. Snarast en blandning. Jag tycker inte det blottade teglet, de raka kanterna med puts nedtill, den blanka skivan, samt den lutande gråa överdelen, går ihop alls!
Det jag direkt tänker är att lyfta av den blanka plattan och lättbetongmura upp i höjd. Du skall även mura igen ovan insatsen, om du inte ville byta den, och få på en veckad plåt som täcker springan runtom. Den senare kan du be en stålfirma om. Sedan putsar du allt och behåller i grått eller rollar i färg.
Har du plats i sidled kan du mura för vertikal förvaring av ved. Jag tycker asymmetri ofta kan vara snyggt.