Byggahus.se

Operation Altan/Lounge/Pergola runt pool

1. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 691 inlägg

crazytok

Husägare
    Då var det äntligen dags att sätta igång bygget av min altan som skall omsluta poolen jag grävde (för hand) och installerade för 2 säsonger sedan. En 4m rund och 1,5m djup pool från Primastar. Inget märkvärdigt, men tillräcklig för att kunna ta sig ett svalkande dopp, låta barnen leka, eller bara guppa runt på en madrass med en drink i näven en solig varm dag. :cool:

Denna ytan är den sista delen på vår tomtyta som inte är utnyttjad maximalt. Det är jobbiga och väldigt steniga släntar som vetter mot skog och granne. Att ta in en grävare för att gräva plinthål är meningslöst för det går inte att komma åt överallt, en jordborr skulle aldrig komma längre än 10-20cm innan första stora sten. Så enda alternativet (precis som hålet för poolen på 4x1.7m) är att gräva alla plinthålen för hand! :sweat: Tur att det bara är 19 hål som skall grävas! :oops:

Altanen som beräknas bli runt 55-60kvm skall gå runt poolen, ända ut mot tomtgräns och hörn mot granne (ja jag har bygglov och grannes godkännande), vara i två nivåer där ena delen kommer vara soldäck och andra, lägre delen under pergolan kommer vara lounge del. Här finns lika många idéer som det finns sand i Sahara, allt från att ha en svartmålad pergola, till att ha en egenbyggd paviljong eller ett beach/surf inspirerad hängyta. En tv skall finnas och i framtiden kanske också ett utekök i anslutning till det hela. En utedusch, fontän till poolen och en pooldisplay som visar pooltemp och utetemp……

Nåväl, kanske ska börja med trädäcket så får vi se var jag landar i slutändan! :geek:

Bigogar några enklare cad bilder på hur jag har tänkt mig det först.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6387.jpeg
    IMG_6388.jpeg

IMG_6371.jpeg

IMG_6370.jpeg

Runt sargen av poolen som blir synlig har jag en tanke kring att klä den med stående 28x45 ribba. Får väl se om jag får till detta!

skärmbild 2023-05-01 232921.jpeg

Anledningen till dom olika färgerna på reglarna är för att det är olika dimensioner och längd på dessa. Så jag vet var virket jag har beställt skall sitta. :)

Redigerat 2 maj 22:11
  2. C

crazytok

Husägare
    Såhär ser det ut idag, inte jättevackert som ni ser. Planket som är till höger i bild har jag en annan tråd som heter Operation Plank, om någon är nyfiken på att läsa. Detta plank har jag nu börjat förlänga ytterligare två sektioner och detta skall jag försöka ljudtäta i största möjliga mån. Därför gör jag planket dubbelsidigt och lägger in utegips för att få det 100% tätt mot grannen. Det lär ju inte bli sämre iaf… men hur mycket det faktiskt hjälper, ja det vet jag inte riktigt. :)

Hur många stenar hittar ni?

IMG_0862.jpeg
    IMG_0863.jpeg
    IMG_0865.jpeg
    IMG_0866.jpeg
    IMG_0869.jpeg
    IMG_0870.jpeg
    IMG_0867.jpeg
    IMG_0868.jpeg

3. C

crazytok

Husägare
  4. C

crazytok

Husägare
    Påbörjade lite lätt att montera stolpar ut mot skogen samt dom 4’a bärlinorna där jag sedan kommer sätta infällda golvreglar. Bärlinorna monterades med 2st M12 rostfria gängstänger i varje stolpe där jag borrat 11,5mm och sedan slått in stängerna så det är tajt och fint!
    Ser inte mycket ut för världen, men rackarns vilket slit det är att stå i släntar och obekväma ställningar och arbeta samt ett jädra springandes då man gör allt själv!

IMG_6413.jpeg
    IMG_6415.jpeg

IMG_6416.jpeg

5. C

crazytok

Husägare
    Hann inte göra så mycket idag, behövde hjälpa en bekant med dess bil som inte startade så kom hem lite senare än vanligt. Nåväl, en god gärning får man väl ändå vara nöjd med!? ;)

Men… lite hann jag med, brände min skruvdragare senast då jag borrade upp plintjärnen för att kunna fästa mina M12 gängstänger som håller bärlinan mot stolparna. Så jag skaffade en ny idag och hann hem och borra upp den sista bärlinan och montera fast denna. Så nu sitter alla bärlinor (på den nedre sektionen) som dom ska.
    Har också näst alla balkskor på sin plats med En skruv. Så nu kan jag kapa till det nerfällda bjälklaget för att kunna placera ut dessa och sedan lossa skruven för att justera in höjden och sen skruva fast på riktigt!

Med två små barn här hemma får man vara nöjd att man hinner någonting alls! :cool:

IMG_6434.jpeg
    IMG_6433.jpeg
    IMG_6432.jpeg

6. C

crazytok

Husägare
  7. C

crazytok

Husägare
    Då var äntligen den nedre sektionen färdig, fick skruvat dit alla golvreglar i balkskorna samt monterat kortlingarna!! Återstår förvisso fortfarande ett par plintar som skall gjutas samt markduken som skall dit men jag är så sjukt otaggad på att gjuta mer så jag drar på det, att bygga altanen är mycket roligare så kommer fortsätta med den övre sektionen innan jag tar tag i det. Har nog också tänkt sätta några snedsträvor i stolparna under altanen men det får bli finlir i slutet innan trädäcket skall monteras. :)

IMG_6474.jpeg
    IMG_6473.jpeg
    IMG_6472.jpeg

8. C

crazytok

Husägare
    Gött med långhelg!

Blev nästan klar med hela övre sektionen tills skruven tog slut! :sweat: Får köpa lite fler imorgon och göra klart det sista under veckan…

Mycket vinklar och befintliga altan, sandlåda, pool att förhålla sig till för att få allt att matcha bra ihop. Mycket pill blir det. Men är väldigt nöjd ändå, har flutit på förhållandevis bra tycker jag! Kul när man börjar se ens vision som man ritat upp i cad faktiskt börjar ta form och se ut som man tänkt! :)

IMG_6532.jpeg
    IMG_6531.jpeg
    IMG_6530.jpeg
    IMG_6529.jpeg
    IMG_6528.jpeg
    IMG_6527.jpeg
    IMG_6526.jpeg

9. A
    Medlem · 104 inlägg

Alexunden

Medlem
    Snyggt kommer det bli!!
    Kämpa på

• Laddar…
  10. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 682 inlägg

Janus82

Medlem
    Riktigt snyggt bygge!
    Det ser ut som att du har lång spännvidd på bärlinorna. Om du har 60 cm mellan golvåsarna så får jag det till att bärlinorna är runt 3,6 meter mellan plintarna. Stämmer det? Verkar det bli stadigt och bra?

Jag håller på att bygga altan just nu och har nojjat massor över olika spännviddstabeller och jag har då kommit fram till att ca 2 meter är max spännvidd som jag vågar mig på. Det vore ju surt om jag har grävt och slitigt massor i onödan men jag får räkna in det som ett träningspass i så fall. :rofl:

• Laddar…
  11. C

crazytok

Husägare
    Beror på var du menar. På den övre delen av altanen där jag har riktiga bärlinor är det cirka 2,6m som längst mellan plintarna men då har jag 45x195 bärlinor.
    På den nedre delen av altanen där jag har 45x175 och nedsänkt bjälklag är det 2meter mellan plintarna. MEN jag har inte gjort klart 3 av plintarna här pga av att det var svårt att veta exakt var dom skulle vara. Så jag kommer göra dom sist.

Då mina markförhållanden är helt värdelösa är det helt omöjligt att göra plintar exakt där jag egentligen vill ha dom då det är otroligt stenig mark, branta slänter och annat som ställer till det. Så jag har fått sätta plintarna ungefär där jag vill ha dom men fått vara lite flexibel. Runt poolen tex är det gjuten klack så där kan jag ställa justerbara terassfötter.
    Men jag tror ändå jag har fått till det ganska bra om jag ska vara ärlig. :)

2meter mellan plintarna blir stabilt och fint! Det kommer du inte ångra. (y)

12. K
    Medlem · 6 inlägg

keeej

Medlem
    Blir nog bra det där.
    Jävligt smart att använda studsmattan som vinteröverdrag!

• Laddar…
  13. 4774
    Elektroniktokig · Grödinge · 184 inlägg

4774Premiumikon: Hand

Elektroniktokig
    Du vill inte komma hit och gräva en pool ;)

14. C

crazytok

Husägare
    Får jag?? :love::love::love:

• Laddar…
  15. E
    Husägare · Staden vid sjön · 358 inlägg

EasyCash

Husägare
    Grymt, kul att se någon mer som handgrävt pool. :rofl::crysmile:
    Jag gjorde samma sak, och har en primastar pool.
    Håller på att bygga staket och plank nu. Trädäcket runt blev pilligt som f*n, speciellt "ramen" runt poolen och har lite småfix kvar som jag inte kommit på en bra lösning kring.:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.