Kontrollera om du verkligen behöver bygglov !

Börja med att läsa lite om det hela på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmärkning_i_Sverige

Gå sedan in på detaljplanen för ditt område, står det nämnt att du måste följa vissa riktlinjer ?.
Är området verkligen Q eller K-märkt ?

Har varit med att bygglovshandläggare är lite för generella, det är ju dock karaktären hos området som inte skall förvanskas. Men bara om det anges att området är skyddsvärt i detaljplan eller via Q/K-märkning.

Gör ett fotomontage med de gamla och de nya fönstren och presentera dessa.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Matzeball
Hur snart efter beställning kontaktade ni leverantören?
Kan ni inte hänvisa till distanslagen och ångervecka?

C claesborjesson skrev:
Kontrollera om du verkligen behöver bygglov !

Börja med att läsa lite om det hela på Wikipedia [länk]

Gå sedan in på detaljplanen för ditt område, står det nämnt att du måste följa vissa riktlinjer ?.
Är området verkligen Q eller K-märkt ?

Har varit med att bygglovshandläggare är lite för generella, det är ju dock karaktären hos området som inte skall förvanskas. Men bara om det anges att området är skyddsvärt i detaljplan eller via Q/K-märkning.

Gör ett fotomontage med de gamla och de nya fönstren och presentera dessa.
Enligt 8 kap PBL ska ändringar utföras varsamt, det behöver absolut inte finnas en skyddsbestämmelse i detaljplan för att byggnader inte ska få förvanskas. Både områdets karaktär och byggnadens karaktär ska bevaras. Kraven kan vara lite större om området inventerats och kanske fått skyddsbestämmelser i detaljplan, men det är inget krav för att man ska kunna hävda varsamhetskraven enligt PBL.

Det är ingen stor sak att överklaga ett bygglov, och man behöver absolut inte koppla in en jurist. Det räcker i princip med att skicka in en skrivelse där det står att ni inte delar kommunens bedömning och anser att ni genom att inte förändra några andra egenskaper eller utformningen samt att genom att välja lägre glansvärde också gjort bedömningen att det inte kommer upplevas som aluminiumbeklädnad på håll. Om det bara är själva beklädnaden som gör att ni inte får bygglov.

Det behöver inte vara konstigare, och att lägga 15 minuter på att skicka ett mail eller brev kan det vara värt för att slippa stöket att beställa nya fönster... Det kan som sagt ta tid, men det innebär ju inget extra jobb för er...

Vill man anlita jurist bör man välja någon som är van att arbeta med ärenden enligt PBL. Många överklaganden som kommer in och är skrivna av jurister ser bra ut och man svänger sig med många fina ord, men saknar helt grund i PBL samt med dålig förankring i praxis. Helt bortkastade pengar.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Utan att ha läst hela tråden.
Sätt in alu fönstrena och hoppas dina grannar inte bryr sig.
Håll dig vänn med dom annars anmäler dom.väll bara för att.
Kommunen lär knappast gå runt och kontrollera speciellt inte om ingen skillnad kommer synas.
Sånt här är sånt man blir riktigt irriterande i vårat byråkratland. Kommunen ska inte lägga sig i sån här skit

• Gilla
SnickareHobb och 3 till
  • Laddar…
Har du fått avslag och tänker överklaga eller finns det fortfarande utrymme att diskutera med kommunen innan formellt beslut? Lättare att diskutera med kommunen än nästa nivå.

Om du är i läget att du måste överklaga så duger det inte att överklaga och säga att "jag tycker kommunen har fel". Du måste peka vad som är fel och varför den högre instansen skulle ändra kommunens beslut. Det blir till att läsa Plan och Bygglagen för att se att kommunens beslut ligger i linje med den och följer dess intentioner. Du måste söka efter domslut/beslut i andra ärenden som visar att det visst är ok att göra det du vill göra och att kommunens beslut och krav är oproportionerligt i förhållande till påverkan för dig som enskild och påvisa eventuella avsteg som gjorts i kulturmiljön på övriga hus i området, gärna med godkända bygglov. En kommun har inte rätt att särbehandla just dig negativt.

Påvisa med exempel att det inte alltid är bäst att använda samma material som när huset byggdes utan det är oftast bättre att välja ett modernare material men som ger ett väldigt snarlikt utseende och att du har verkligen ansträngt dig i o m at du specialbeställt dina fönster med en look som ska efterlikna den gamla. Påvisa att dom nya fönstrena är ger en mer tidstypiskt utseende än dom 60-tals fönster som sitter i idag. Påpeka att du som alternativ överväger att bytta ut dina 60-talsfönster mot likadana dvs normalt underhåll av befintlig byggnad som inte ändrar utseendet och att det vore en värre skymf mot kulturmiljön än att sätta nya aluminiumfönster men gammal look. Påvisa energieffektiviteten i dom nya fönstrena jmfrt med andra fönster (kopplade).

Det som mest kommer skvallra om att det är nya fönster är glaset, oavsett vad du väljer för fönster. Moderna glas ger ett mörkare och mer livlöst intryck än gamla. Så om det är aluminiumutsida eller inte syns inte på några meters håll. Däremot så ser man glaset på långt håll.

Jag ska ge några exempel från verkliga livet

En kompis till mig ville renovera sitt hus och bygga till ett torn. Kommuen avslog ansökan med motiveringen att det var inte typiskt för det området: "Det fanns inga andra hus med torn". Efter att ha letat runt på granngatorna så hittade dom ett hus med torn och överklagade med hänvisning till att det fanns visst hus med torn och fick rätt i högre instans och bygglovet blev beviljat.

När jag själv sökte bygglov så fick jag en satkärring till handläggare rent ut sagt. Hon meddelade mig att hon tänkte rekomendera ett Nej och hänvisade till ett helt gäng med paragrafer i PBL och det vore billigast för mig om jag drog tillbaks ansökan innan beslut. Jag blev förbannad och läste PBL och påvisade på punkt för punkt att hon hade tolkat lagen fel, bl a vad som ska anses som större eller mindre ändring. Hon gick på boytan medans lagen pratar om hur ändringen uppfattas i den miljö som den görs i. T ex så skulle en utbyggnad på 100m2 utanför tätort utan grannar kunna anses som en mindre ändring, men det kan kanske anses som en större ändring om du ska byta ytterdörr i statsmiljö. När nämnden såg mina svar + att dom stod inför risken för skadestånd och inlösen pga en hel del felaktigheter i handläggningen av ärendet så beviljades jag bygglovet.

Framför allt, stå på dig och lycka till!

J
F Feelixen skrev:
En kompis till mig ville renovera sitt hus och bygga till ett torn. Kommuen avslog ansökan med motiveringen att det var inte typiskt för det området: "Det fanns inga andra hus med torn". Efter att ha letat runt på granngatorna så hittade dom ett hus med torn och överklagade med hänvisning till att det fanns visst hus med torn och fick rätt i högre instans och bygglovet blev beviljat.
Det är just av detta skäl man inte bör tillåta alufönste i detta fall... Om du däremot byter utan att fråga och det går 10 år och nån granne vill göra samma sak kan de säga att du bytt utan lov. Om de tar beslut kommer alla som vill byta luta sig mot detta beslut... det trista är om någon efter några år tar ditt hus som exempel, då kan du få byta då...

useless useless skrev:
Att byta till nya fönster i samma färg och dimension är väl inte att ändra utseendet?
tyvärr så är moderna fönster som hål i fasaden utseendemässigt!

A Alias_Olle skrev:
Enligt 8 kap PBL ska ändringar utföras varsamt, det behöver absolut inte finnas en skyddsbestämmelse i detaljplan för att byggnader inte ska få förvanskas. Både områdets karaktär och byggnadens karaktär ska bevaras. .

.
Så här står det i 8Kap §17
17 § Ändring av en byggnad och flyttning av en byggnad ska utföras varsamt så att man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.

Att byta fönster till annat material än trä, men med bibehållande av färg och utseende kan inte jämföras med "Ändring eller flyttning" av en byggnad i allmänhet, om inte byggnaden är speciell i sig.

Observera att lagtexten inte innehåller de förstärkningsord (största möjliga, bästa ....) som man kan använda utan tvärtom använder försvagande formuleringar, läs gärna §15 :

14 § Ett byggnadsverk ska hållas i vårdat skick och underhållas så att dess utformning och de tekniska egenskaper som avses i 4 § i huvudsak bevaras. Underhållet ska anpassas till omgivningens karaktär och byggnadsverkets värde från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt.
Om byggnadsverket är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, ska det underhållas så att de särskilda värdena bevaras.

Jag har märkt upp förstärkningsorden, eller egentligen, försvagningsorden.

E
Du lär ha rätt att byta fönster då det hör till normalt underhåll. Om nu byggnadsnämnden tycker att du skall byta till fönster från 20-talet så får det stå för dem. Var hittar man dem i nyskick? För dem låter alu för modernt men det är typ att måla med vattenbaserad färg. Det får du väl inte heller göra om byggnadsnämnden skall få bestämma. Aluminiumet är bara ett skydd för att träet skall hålla längre och det vet de så väl. Alu finns till tidstypiska fönster och är på många fabrikat påsatt efteråt. De kan köpas med eller utan och syns egentligen inte. Jag har flera gånger överklagat direkt felaktiga beslut från våra maktutövande politiker i våra byggnadsnämnder och vunnit hela vägen upp till högsta förvaltningsrätten och det brukar bli 2st resor då någon överklagar. Vadå är Sverige ett demokratiskt land? Dina fönster är träfönster och inget annat. Och den lilla delen som är av aluminium är väldigt bra och påverkar inte utseendet. Du kommer garanterat att vinna ett överklagande om du kan påvisa att de inte sticker ut för mycket i ert område. Alla vet att fönster måste bytas och materialen är inte avgörande på något sätt. Fönstret är en liten del av en fastighet. Energiglas är väl ett krav idag och en självklarhet. Sätt in dina fönster nu men dokumentera de gamla samt att de nya är tidstypiska från tiden för ditt hus med bilder från liknande hus. Alu beklädnad kommer domstolarna inte bry sig om utan det är isåfall utseendet för just ditt hus när det begav sig. Nu tror jag inte att de blir så petit som våra kommuner vill göra gällande. Det gäller bara för dem att måna om sin tid och därmed sitt jobb. Det är faktiskt sorgligt hur de styr och ställer när du som husägare bara försöker ge huset sin rätta lock men på ett framtidssäker och därmed miljöriktigt sätt. Domstolarna vet detta och du kommer vinna. Stå på dig, jag håller på dig. Erik

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
O
A Alias_Olle skrev:
Enligt 8 kap PBL ska ändringar utföras varsamt, det behöver absolut inte finnas en skyddsbestämmelse i detaljplan för att byggnader inte ska få förvanskas. Både områdets karaktär och byggnadens karaktär ska bevaras.
Problemet är att den där paragrafen skapar möjlighet för ett enormt godtycke och dessutom innehåller ett stort mått av subjektiva värderingar. Något jag ser som underhåll, förbättring eller utveckling ser någon annan som en ovarsam förvanskning. Det någon ser som att bevara områdets eller byggnadens karaktär ser jag som tramsig kulturromantik. Vi kommer inte att få ett slut på de här dumheterna förrän den dagen PBL reduceras till en saklig objektiv lagstiftning där enbart byggnadstekniska, säkerhetsmässiga och standardmässiga aspekter regleras. Estetiska och andra abstrakta värden är individuella och då är det inte rimligt att att några få tjänstemän och politiker sitter och dikterar sådant utifrån egna åsikter. Åsikter som dessutom fullständigt saknar legitimitet då majoriteten av samhällets medborgare inte ställer sig bakom dem.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
O
C claesborjesson skrev:
17 § Ändring av en byggnad och flyttning av en byggnad ska utföras varsamt så att man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.
Trams, trams, trams och åter trams. Om vi skulle ha en folkömröstning om det där skulle medborgarna fullständig köra över den pyttelilla minoritet av kulturkramande historieromantiker som skriver den där smörjan. Utveckling sker genom att riva upp och ersätta gammalt skräp. Vi har inte kommit dit vi är idag genom att hålla fast vid det förflutna.

C claesborjesson skrev:
Om byggnadsverket är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, ska det underhållas så att de särskilda värdena bevaras.
Om samhället har åsikten att ett byggnadsverk är "särskilt värdefullt" för samhället så är den enda rimliga åtgärden att samhället kollektivt förvärvar byggnaden och sedan bekostar bevarande för framtida generationer, fram tills dess att samhället bestämmer sig för att det inte längre är önskvärt. Om samhället däremot inte är berett att göra en sådan åtgärd bör de inte heller lägga sig i vad som sker med privat egendom. Framför allt som de som anser sig ha rätt att bestämma vad som är "kulturhistoriskt" och "konstnärligt" viktigt är en icke-representativ minoritet som representerar ett utpräglat särintresse. Gemene man är i majoritet och skiter högaktningsfullt i det där. Gemene man vill bygga sitt drömboende här och nu och knappast leva i ett anakronistiskt sentimentalt kulturromantiserande ruckel.

• Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:

Att byta fönster till annat material än trä, men med bibehållande av färg och utseende kan inte jämföras med "Ändring eller flyttning" av en byggnad i allmänhet, om inte byggnaden är speciell i sig.
Enligt 1 kap 4 § är en ändring:
ändring av en byggnad: en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Lag (2017:181)

Utseendet och det kulturhistoriska värdet ändras så enligt min bedömning är det absolut en ändring ur lagens mening. Det behöver inte vara byggnader som är 100 år gamla, det kan vara kåkar från miljonprogrammet också. Alla byggnader har någon form av värde ur kulturhistorisk mening, men det betyder inte att de inte får förändras, bara att det bör göra varsamt.

Men det är helt riktigt att det är mycket utrymme lämnat för tolkningar i formuleringarna om varsamhet, därför är det enligt mig absolut värt att överklaga dessa ärenden. Och enligt min bedömning räcker det som sagt att påtala att man gjort bedömningen att man tagit hänsyn till varsamhetskravet genom glansvärdet. Även om det kanske är ett skakigt argument när det finns uttalat att man bör använda ursprungliga material, men vad ska man göra.

Eftersom det finns certifierade sakkunniga avseende kulturvärden (KUL) skulle man kunna anlita en sådan, min erfarenhet är dock att de drar lite för mycket åt bevarandehållet och inte är så öppna för diskussion.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F Feelixen skrev:
När jag själv sökte bygglov så fick jag en satkärring till handläggare rent ut sagt. Hon meddelade mig att hon tänkte rekomendera ett Nej och hänvisade till ett helt gäng med paragrafer i PBL och det vore billigast för mig om jag drog tillbaks ansökan innan beslut. Jag blev förbannad och läste PBL och påvisade på punkt för punkt att hon hade tolkat lagen fel, bl a vad som ska anses som större eller mindre ändring. Hon gick på boytan medans lagen pratar om hur ändringen uppfattas i den miljö som den görs i. T ex så skulle en utbyggnad på 100m2 utanför tätort utan grannar kunna anses som en mindre ändring, men det kan kanske anses som en större ändring om du ska byta ytterdörr i statsmiljö. När nämnden såg mina svar + att dom stod inför risken för skadestånd och inlösen pga en hel del felaktigheter i handläggningen av ärendet så beviljades jag bygglovet.

Framför allt, stå på dig och lycka till!
Utan att förringa din insats vill jag bara påpeka att bara för att nämnden valde att bevilja din ansökan betyder det inte att det var rätt ur lagens mening. Nämnderna består av politiker som ofta är väldigt rädda om sina väljare och därför går med på ganska mycket för att slippa dålig publicitet.

I min kommun är nämnden många gånger ett gissel för handläggarna på samhällsbyggnadskontoret eftersom de ibland tar beslut helt i strid med lagstiftningen bara för att de tycker det är lämpligt. Konsekvensen blir dock att det är svårt för handläggarna att argumentera för att lagen ska följas när nämnden gör lite som de vill...

Kör man fast med handläggaren i rena tolkningsfrågor som inte är helt tydliga kan det därför alltid vara en tanke att begära avslag och få skriva yttrande till nämnden som sen tar beslutet.

För den intresserade var 2015 tydligen ett hett år för fönster med en handfull domar hos MMÖD:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/2015/

Många resonemang både kring vad som gör en åtgärd lovpliktig, och vilka åtgärder som inte bedöms som varsamma ändringar. Även här påvisas att det inte är helt solklart då många domar från MMD upphävs och ändras av MMÖD.

Trevlig kvällsläsning.

V
Börja med att anlita en arkitekt, gärna lokalt förankrad. Brukar finnas äldre personer som extraknäcker efter pension mm, tex en gammal stadsarkitekt eller liknande.
Dom har ofta bra koll på vad som gäller, goda kontakter och vet ofta hur man ska lägga fram det.
Kostar en slant men i detta fallet är det småpengar!

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.