Vet att detta är en gammal tråd, men vore väldigt intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter så här några år senare. Funkar tekniken, har du haft några problem eller har det bara rullat på som man önskar att ett FTX-system ska göra?
Hur såg prisbilden ut när du köpte aggregatet kontra ett aggregat med roterande växlare?
Tacksam för svar @Jarlingar

Hej, väljer du en ftx med spjäll, typ Kantherm eller Regenair RGS serien, får du et robust återvinningsventilationsaggregat. Litet underhåll, hög driftsäkerhet, rimliga servicekostnader. Hälsningar Folke

O one- skrev:
Vet att detta är en gammal tråd, men vore väldigt intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter så här några år senare. Funkar tekniken, har du haft några problem eller har det bara rullat på som man önskar att ett FTX-system ska göra?
Hur såg prisbilden ut när du köpte aggregatet kontra ett aggregat med roterande växlare?
Tacksam för svar @Jarlingar
Vill minnas att jag då betalade 28 000:- +moms, några 1000 dyrare än motsvarande roterande.
Men högre verkningsgrad och automatisk sommarkyla samt inget behov av eftervärmare avgjorde det 🙂

Enda rörliga delen är spjället, och aggregatet har bara funkat utan tillstymmelse till bekymmer 👍

• Gilla
one-
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vill minnas att jag då betalade 28 000:- +moms, några 1000 dyrare än motsvarande roterande.
Men högre verkningsgrad och automatisk sommarkyla samt inget behov av eftervärmare avgjorde det 🙂

Enda rörliga delen är spjället, och aggregatet har bara funkat utan tillstymmelse till bekymmer 👍
Håller helt med och rejält med gods i värmeväxlare, att jämföras med lövrtunn folie i roterande.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Man kan ju undra varför dom inte är så populära, med tiden brukar ju det som är bättre ta över "marknaden".

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
De tidiga aggregaten (-80 tal) hade ingen bra styrning av spjället.
Det i kombination med dåligt utformade luftkanaler gjorde att det spreds dunsande ljud från ventilationen.

Så de fick ett dåligt ryckte tyvärr.
Därför föll tekniken lite i glömska tror jag.

Sen är dom lite mer utrymmeskrävande än motsvarande roterande.
Jag och lite dyrare också, men det är nog mer kopplat till efterfrågan.

E elmont skrev:
Man kan ju undra varför dom inte är så populära, med tiden brukar ju det som är bättre ta över "marknaden".
Jarlingar Jarlingar skrev:
De tidiga aggregaten (-80 tal) hade ingen bra styrning av spjället.
Det i kombination med dåligt utformade luftkanaler gjorde att det spreds dunsande ljud från ventilationen.

Så de fick ett dåligt ryckte tyvärr.
Därför föll tekniken lite i glömska tror jag.

Sen är dom lite mer utrymmeskrävande än motsvarande roterande.
Jag och lite dyrare också, men det är nog mer kopplat till efterfrågan.
Hej, jag har kört mitt Kantherm TS från 1979, dvs 44 år. Obetydligt ljud från spjällväxlingarna, inget man tänker på, snarare en signal på att växlingen fungerar. Bytt fläktmotorer 2 ggr och ett nytt komplett spjällhus. Otroligt tillförlitligt aggregat, vilket jag tycker är viktigt om man är borta en längre tid och kan lita på att aggregatet fungerar. Sedan en tid tillbaka har Kantherm tagit fram ett nytt spjällhus i plast, samt utvecklat en app där du kan styra hastighet och övervaka temperaturer.. Själv justerar jag hastigheten med en enkel stegströmbrytare och har en lös temperaturgivare vid en tilluftsventil.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
lita på att aggregatet fungerar.
Ja och även om spjället går sönder så slutar inte aggregatet att fungera, värmeåtervinningen upphör men ventilationen fungerar fortfarande. 👍

Där är dom ju rätt lika, slutar trumman att rotera så har man ju fortfarande ventilation men utan återvinning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.