Hög tid att byta ett fönster som vädret gått hårt åt. Var egentligen dags redan när vi flyttade in menmen.

Slitet fönster med skadat trä, syns delvis öppet från utsidan på tegelvägg, antennreflektion i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att jag visst klarar det själv men börjar få lite kalla fötter nu men får väl göra ett försök.

Har frilagt fönstret inne ifrån. (Det är på 2a våningen)
Ett sprucket fönster på övervåningen med utsikt över grannhusets tak. Fönsterkarmen är delvis borttagen för pågående renovering.
Skapa konto

Gammalt träfönster på andra våningen, delvis borttaget inifrån. Fönsterramen och tätningen syns tydligt, med utsikt över grönska utanför.
Skapa konto

Utifrån är det fogat med bruk och förhoppningen är att jag ska kunna behålla det och slippa plåta
Skadat fönsterparti med synliga tegelväggar och fog, nära en brun fönsterkarm, ovanpå en bottenplåt, som visar väderpåverkan.
Skapa konto

Får väl se vad som följer med när jag lossar men har några frågor jag hoppas kunna få hjälp med

1) visst går det inte att lossa själva fönsterdelen på sådan här fönster?
2) det nya fick bli ett lagerfört. Och det saknar hål för karmskryv/hylsa. Är det typ lönlöst att försöka borra upp med samma mått som det gamla? Eller ska jag bara köpa långa karmskruv för att fästa. Eller ska jag ta fram fogskumet?
3) egentligen samma som nr 1 fast för det nya fönstret. Vridfönster från outline. Jag måste lyfta hela på plats direkt eller kan man lossa glasdelen?

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...outline-tra-och-aluminium-lagerfort/p-1547541

O olofh skrev:
Jag måste lyfta hela på plats direkt eller kan man lossa glasdelen?
normalt så tar man inte av glasdelen

jag skulle rekommendera en ställning utanför fönstret + att man är 2 stycken för jobbet

Redigerat:
T tergo skrev:
normalt så tar man inte av glasdelen

jag skulle rekommendera en ställning utan + att man är 2 stycken för jobbet
Hej.
Jag skulle ha knackat loss murbruket utvändigt så man kan komma emellan med en tigersåg. Kapat alla skruvar (om dom inte går att skruva ur) sen helt sonika lyft ur hela.

Om det inte gå så ta tigersågen och kapa karmen på några ställen. Slit ut glasdelen och använd kofoten.

Är ju ett rimligt fönster för 1-2 man.

För montage kan du borra några hål i nya karmen sen sätta plugg där. Det vanliga var antagligen inte skruvat i teglet, utan i en balk innanför.

Räcker med en skruv åt varje håll. Sen täta med fogskumm eller drev.

1) Om du har en tigersåg med metallblad är det bara att kapa beslagen. I så fall hade jag tagit ut glaskassetten först så man får ner vikten. Det är bara att skära med en mattkniv på insidan och vända runt fönstret och ta bort utvändiga glaslister, sedan är det loss. Kassetten är vass så använd bra handskar. Därefter är det bara att dra två snitt i mitten på karmen och bända bort.

3) Det går att lossa glasdelen, men jag hade inte gjort så för risken är att det blir skevt om man monterar karmen först och sedan ska skruva dit fönsterbågen i efterhand.

Tack för kloka råd. Ställning utanför får bli sista utväg. Först ska jag försöka göra allt från insidan. Ser ut att gå lätt att skruva loss de gamla karmskruvarna.

Och jag tittade närmre på det nya fönstret och det är förborrade hål för karmskruv så har varit iväg och köpt det.

klosp11
Kan rekommendera 1 eller 2 plattlyft från t.ex. bihui med sugkoppar (dubbla) för att hantera glaset om du vill lyfta ut kassetten. Har precis bytt 3 kassetter cirka 1m2 styck det väger cirka 20kg/styck. Och som tidigare nämd vasst. Det väger mer än man tror tyckte jag.

klosp11 klosp11 skrev:
Kan rekommendera 1 eller 2 plattlyft från t.ex. bihui med sugkoppar (dubbla) för att hantera glaset om du vill lyfta ut kassetten. Har precis bytt 3 kassetter cirka 1m2 styck det väger cirka 20kg/styck. Och som tidigare nämd vasst. Det väger mer än man tror tyckte jag.
Tack men förstod det som att det nog är enklare att få det korrekt om man monterar allt som det är. Och det gamla är nog rätt enkelt att få bort. Fönstret är bara 9x10 så inte så tungt

• Gilla
klosp11
  • Laddar…
Så var dagen kommit. Liiite trött efter kräftskiva igår men bra fönsterbytarväder fick oss att slå till.

Som sagt. Ut med det gamla som nästan föll ur ramen
Nytt brunt träfönster installerat i en husvägg, med synligt karmskum och utsikt mot ett grannhus och trädgård.
Skapa konto

Sen blev det knivigt. Rätt tungt att lyfta det nya på plats. Tänkte vi sätter det på samma placering som det gamla. Men då hamna det så långt ut att det inte fanns någon regel bakom hålen för karmskruvarna. Skulle vi flytta in det i fasaden eller hur tusan… fick bli lite paus och tänka.
Fönsteröppning i en vägg med fogskum runt kanterna, sett från insidan av ett hus. Tegeltak och växtlighet syns genom öppningen.
Skapa konto

Men i och med att det funkat att ha det så pass långt ut i alla år så körde vi på det. Hålet var också bara nätt och jämt så stort att det gick in. Så det blev en fulskruvning genom karmen. Och rätt mkt mätandes. Sen fogskum för att få lite mer fästyta. Nu sitter det berget.
Nytt fönster installerat i ett rum med snedtak, omgiven av ofärdig vägg och byggmaterial på golvet. Trädgårdsscen synlig genom fönstret.
Skapa konto

Köpte dyr utefog på hornbach men det hade stelnat i tuben så får tillbaks imorgon och försöka slutföra utvändigt senare i veckan. Och fixa smyg etc men det här blir bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.