Står i startgroparna för att bygga ut huset. Tanken är att vi ska förlänga huset med ca 4 meter (ger då 32kvm i bottenplan) och uppskattar att det på övervåningen blir 20kvm då vi har 1,5-plan. Väntar bara på OK från kommunen att köpa ut lite mark för att få plats, men de verkar positiva :-)

Försöker nu surfa runt lite för att få tips om hur man ska kalkylera ett sådant tillbygge men hittar mest väldigt grova tips som "räkna med mellan 10-20 tusen per kvm". Det blir ju mellan 500 tusen till 1 miljon, vill kanske ha lite mer koll från början. Det vi vill få till med vår utbyggnad är ett sovrum och hall på övervåningen och groventré och förlängt kök på nedervåningen.

Min svärfar är snickare och vi räknar med att kunna göra endel själva men ta hjälp med mycket av "grovjobbet". Min tanke är att räkna med 500 tusen (exkl kök) och 200 tusen för köket. Verkar detta rimligt? Finns någon med erfarenhet av liknande vore jag tacksam för svar! Eller om det finns någon kompetent person där ute som vill kommentera och komma med tips blir jag så klart jätteglad!

/malmel

Vi (jag) har byggt ut 30m³, 1,5 plan. Nytt kök, nytt badrum/tvättstuga och 2 sovrum på övervåningen. Och det har gått på ganska precis 400'. Då har jag gjort allt själv förutom att gräva ut för grunden (kostade 2000)

Matarese, tack för svar! Hur bygger man ut i kubik? ;-) När du säger 30kvm, menar du totalt eller i bottenplan?

Tyresö
Kommatecknet efter "30 m2" säger mej att byggytan/bottenplanet är 30 m2.

Man nämner alltid byggytan när man snackar om tillbyggnad.

självklart 30m², är lite kubik yrkesskadad. Det är bottenplan. jag förlängde det befintliga köket (ny köksdel i utbyggnaden och den gamla delen blev matplats tot ~45 m²)

Tyresö
Matarese skrev:
självklart 30m², är lite kubik yrkesskadad. Det är bottenplan. jag förlängde det befintliga köket (ny köksdel i utbyggnaden och den gamla delen blev matplats tot ~45 m²)

Om man som jag, jobbar i betongbranschen, blir det också väldigt lätt att man skriver m3 när man menar en golvyta.

Är man då yrkesskadad eller bara lite disrä......eller både och?

Tyresö skrev:
Om man som jag, jobbar i betongbranschen, blir det också väldigt lätt att man skriver m3 när man menar en golvyta.

Är man då yrkesskadad eller bara lite disrä......eller både och?

Både och!

Tyresö
Precis som jag misstänkte. Vågar knappt tänka på hur man är funtad när man är 85 år - och dessutom senil........Då kanske man inte ens har en aning om vad m2 och m3 är för något.

Matarese, ditt utbygge verkar ju verkligen vara bra att ha som referensram, låter ju väldigt likt i omfattning det vi har tänkt oss!

Vore kul att höra lite mer detaljer, har du skrivit om utbyggnaden i någon annan tråd eller så? När du skriver att du gjort allt själv menar du dragit vatten/avlopp också (för det antar jag att ni behövt för kök/badrum)? Hur mycket av de 400' la ni på köket? Har du någon aning om vad det skulle gått på om du anlitat hjälp för det mesta?

/Malmel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.