2 898 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Onormal förbrukning, något fel?
Antingen är det fel på mig eller något annat. Vi har precis köpt sommarstuga, första vistelsen var nu i helgen, från lördag middag till söndag kväll (ca 30h) så jag tänkte jag skulle kolla elförbrukningen. Läste av mätaren när vi kom dit och när vi åkte. Jag fick det till 102 kWh, det kan väl inte stämma? (Se nedan vad vi hade igång). Antingen har jag läst fel, skrivit slarvigt eller så vet jag inte vad det är, för skulle förbrukningen se ut så då hade vi (2 personer) gjort av med 36000kWh om året utan uppvärmning i en 40kvm stuga. Om vi förutsätter att jag läst rätt, vad kan vara boven?
* Startade VVB när vi kom dit, ca 60 l (1000w förbrukning på 230v tolkade jag det som) så uppskattningsvis 3-4 timmar kanske för att värma upp det rumstempererade vattnet
* Startade kylen (ca 8 år gammal, halvhöjd utan frys), denna stod redan på lägsta inställning och var altså sval, lastade bara in kalla varor i den.
* Vattenpumpen startades, vars en kort dusch, lite disk och handtvätt, thats it (dricksvatten hade vi med)
* Paxfläkt i badrummet gick väl från och till under tiden vi var där
* En 60w glödlampa i ca 2h
* Lilla plattan på spisen (ca 8 år gammal) i ca 30 min på max
* Grästrimmer 450w, ca 3h
* Spisfläkt, ca 5 min
* Ingen värme, TV eller annan hemelektronik.
ÄNDRING: Felskrivning om VVB, den är kopplad till 230v, vilket då stämmer bättre med mitt antagande om 1kW förbrukning som jag ursprungligen skrev.
* Startade VVB när vi kom dit, ca 60 l (1000w förbrukning på 230v tolkade jag det som) så uppskattningsvis 3-4 timmar kanske för att värma upp det rumstempererade vattnet
* Startade kylen (ca 8 år gammal, halvhöjd utan frys), denna stod redan på lägsta inställning och var altså sval, lastade bara in kalla varor i den.
* Vattenpumpen startades, vars en kort dusch, lite disk och handtvätt, thats it (dricksvatten hade vi med)
* Paxfläkt i badrummet gick väl från och till under tiden vi var där
* En 60w glödlampa i ca 2h
* Lilla plattan på spisen (ca 8 år gammal) i ca 30 min på max
* Grästrimmer 450w, ca 3h
* Spisfläkt, ca 5 min
* Ingen värme, TV eller annan hemelektronik.
ÄNDRING: Felskrivning om VVB, den är kopplad till 230v, vilket då stämmer bättre med mitt antagande om 1kW förbrukning som jag ursprungligen skrev.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
om du inte har läst fel eller missat nått (tex. nån värmekabel för vattnet) har du nog orsak att kolla lite mera 30-40 kwh är inget att säga om men 102 är lite mycket.
Är VVB kopplad tvåfas är den med största sanorlikhet på 3 Kw och jag tror att det är varmvattnet som kostar, så mitt tips är håll koll på varmvattnet och vattenpumpen så att det inte läcker och går i onödan.
Är VVB kopplad tvåfas är den med största sanorlikhet på 3 Kw och jag tror att det är varmvattnet som kostar, så mitt tips är håll koll på varmvattnet och vattenpumpen så att det inte läcker och går i onödan.
Tack för svaret, har gjort en liten ändring om VVB, och om vi då säger att den skulle gå på max hela tiden (vilket den inte gör), då hamnar den på 30kWh förbrukning, vilket gör att resten av elen skulle gå lös på 70kWh, det stämmer inte. Skall hålla nogrann koll på VVB nästa gång vi åker upp.
Ja det är inte helt omöjligt, tog bara för givet att en "enhet" = 1kWh. Hur brukar en mätare i en central från 70-talet med 16A huvudsäkring funka? är en "enhet" = 1kWh eller 0.1kWh? För är 0.1 "standard", ja då har vi löst problemet!! 
Har sett mätare med tiondelar på sista siffran...
OK, har nu tagit en ny titt på mätaren, mycket riktigt så är sista siffran inom en röd ruta, däremot finns inget decimaltecken eller text någonstans som skulle tyda på att det är en tiondels kWh, står bara att X antal varv på snurran = 1kWh.
8 timmar häromdagen visade på ca 15 (enligt mitt tidigare sätt att läsa), utan VVB igång, och det finns ju bara inte. Altså måste det vara tiondelar, ca 1.5kWh för lite kylskåp, spisplatta och vattenpump låter ju rimligt.
8 timmar häromdagen visade på ca 15 (enligt mitt tidigare sätt att läsa), utan VVB igång, och det finns ju bara inte. Altså måste det vara tiondelar, ca 1.5kWh för lite kylskåp, spisplatta och vattenpump låter ju rimligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden