Stickan56
Z zapy skrev:
Vad drar datorn som spelas på?
Han har inte kört igång någon bitcoin mineing på den?
Eller lyckats få in "virus" som minear?
Min stationära dator drar 60W när den är i gång, 20W i Sleep och 18W när den är avstängd.

Stickan
 
Har du egen brunn? Upptäckte att min pump i botten i borrhålet gick konstant, och gjort det i minst 9 månader. Den drog 0,8kwh konstant
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Låter mycket. Nu bor vi i skåne så lite mildare än övriga landet men januari hamnade på hela 905kwh totalt och då är vi 2 vuxna och 2 barn hemma på heltid(dvs mycket spis och tvättmaskin). Luftvatten, 135 kvadrat byggt 2005. Sommartider använder vi ca 400-500kwh i månaden.
 
Redigerat:
O ozdrim1993 skrev:
Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Vad kan dra så mycket el ?
Låter onekligen mycket. Det är inte elmätaren som är felande? De har ju hänt förr.

Som referens gjorde jag i Januari av med 1879kwh, 236m2 bergvärme norra Sverige. 3barn två vuxna, snålar inte på belysning eller dylikt. Jobbar mycket hemmifrån
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En dag när det är lite varmare ute, så att komforten inte blir helt lidande tar ni och stänger av pumpen helt (bryt strömmen till den) under ett dygn eller hur lång tid ni nu står ut utan den.

Kolla på elmätaren i samband med att ni stänger av den och sedan innan ni slår igång igen.

Kolla om det är en "rimlig" förbrukning för belysning och apparater eller om det verkar vara onormalt mycket.

Är det en rimlig nivå är det nog pumpen som inte mäter ordentligt.
Är det mycket behöver ni leta vidare.

Och så får vi inte glömma bort den obligatoriska forum-frågan:
Har grannen hönshus? :)
Kan du länka den tråden med hönshuset
 
Z
Stickan56 Stickan56 skrev:
Min stationära dator drar 60W när den är i gång, 20W i Sleep och 18W när den är avstängd.

Stickan
Jo passivt ja, men en graffe på 250w och en cpu på 100w så springer det iväg på en gamingdator.
 
O ozdrim1993 skrev:
Hej! Vi har ett hus på 110kvm där värmepannan har dragit ca 900kwh men totala elförbrukningen ligger på 2100kwh.

Det kan ju inte vara normalt att huset slösat 1200kwh, vi bor ju normalr, någon lampa på tvn vi har även tvätt och tork men detta låter helt sjukt.

Vad kan dra så mycket el ?
Hej
Har tonåringen en gamingdator? Den kan dra ström som ett mellanstort elelement.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
18W när den är avstängd.
Det där får du gärna förklara.
 
En dator med senaste Intel/Nvidia CPU/GPU i topskiktet drar inte mer än 500-700w när man spelar, har man lite komponenter lite under värstingkomponenterna (eller om man klokt nog valt AMD istället för intel) hamnar man på 100-500w i spel.

Kör man andra typer av laster som rendering eller liknande är det fortfarande osannolikt att man hamnar på mer än 500-800w om man inte har väldigt kraftiga arbetsstationer eller börjar prata server. Lägger man på skärmar och lite annat kan man nog räkna på ca 500w i spelande totalt för hela alltet.

Har man en dator som drar mer än så konstant är det lätt att upptäcka, det kommer vara mycket varmt i rummet den står i.
 
Ja det blir varmt. Det behövdes ingen annan värmekälla i det rummet 9kvm Har man en tonåring som spelar turneringar med prispengar på ex CS, går datorn på högvarv många timmar i sträck. Effekt på datorn 700watt. Byggd 2019.
Vi såg skillnad på elräkningen när vår yngsta son flyttade hemifrån, och det var inte minskad varmvattenförbrukning som stod för hela den minskningen.
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
Jag bor lite norr om Göteborg i en 90 kvm villa med källare och hade en förbrukning på 1220 kWh under januari. 520kwh av dessa är laddning av bil. Vi värmer vårt tappvarmvatten med en vanlig varmvattenberedare också. Uppvärmningen är i princip helt fristående från elen.
Vi har också ett inneboende *barn* som spelar på en gamingdator av värstingmodell. Hon spelar konstant dygnet runt känns det som. Hennes dator förbrukar runt 150-200kwh på en månad. Hennes rum är helt och hållet uppvärmt med datorn😔.

Hoppas detta hjälper något.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
En dator med senaste Intel/Nvidia CPU/GPU i topskiktet drar inte mer än 500-700w när man spelar, har man lite komponenter lite under värstingkomponenterna (eller om man klokt nog valt AMD istället för intel) hamnar man på 100-500w i spel.

Kör man andra typer av laster som rendering eller liknande är det fortfarande osannolikt att man hamnar på mer än 500-800w om man inte har väldigt kraftiga arbetsstationer eller börjar prata server. Lägger man på skärmar och lite annat kan man nog räkna på ca 500w i spelande totalt för hela alltet.

Har man en dator som drar mer än så konstant är det lätt att upptäcka, det kommer vara mycket varmt i rummet den står i.
Skaffa en steam deck till grabben, drar 25-20w typ 😅
 
F
Ola Palmlöf Ola Palmlöf skrev:
Ja det blir varmt. Det behövdes ingen annan värmekälla i det rummet 9kvm Har man en tonåring som spelar turneringar med prispengar på ex CS, går datorn på högvarv många timmar i sträck. Effekt på datorn 700watt. Byggd 2019.
Vi såg skillnad på elräkningen när vår yngsta son flyttade hemifrån, och det var inte minskad varmvattenförbrukning som stod för hela den minskningen.
CS kräver ju inte så mycket?
 
P pickitup skrev:
Har du egen brunn? Upptäckte att min pump i botten i borrhålet gick konstant, och gjort det i minst 9 månader. Den drog 0,8kwh konstant
Oj så jag letade i tråden efter att någon äntligen skulle fråga detta. Bra där @pickitup !
👏😀
När Vattenfall bytte mätare hos grannen växlade de fasföljden vilket gjorde att pumpen i borrhålet gick åt fel håll. Den kunde inte då få upp trycket så mycket att den slog av, utan den gick konstant. Det upptäcktes efter flera månaders hög elförbrukning. Vattenfall betalade prompt ut ersättning och vände fasföljden rätt igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.