13 833 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Onormal elanvändning? 32 000 kwh/år - luftvattenvärmepump
Luft/vattenpump från Jula verkar inte vara någon optimal lösning
Anlita en seriös installatör för kontroll och åtgärdsförslag.
Själv har jag bergvärme, 6 kw pump i ett gammalt timmerhus på 125 m2, ingen källare, två personer i hushållet. Vi förbrukar ca 10` kwh/år utan att ha tilläggsisolerat i någon större utsträckning. Installationen inklusive borrhål kostade 104 000:- efter ROT för fem år sedan. Tidigare förbrukning med vattenburen elvärme mellan 23` och 28` kwh/år
Anlita en seriös installatör för kontroll och åtgärdsförslag.
Själv har jag bergvärme, 6 kw pump i ett gammalt timmerhus på 125 m2, ingen källare, två personer i hushållet. Vi förbrukar ca 10` kwh/år utan att ha tilläggsisolerat i någon större utsträckning. Installationen inklusive borrhål kostade 104 000:- efter ROT för fem år sedan. Tidigare förbrukning med vattenburen elvärme mellan 23` och 28` kwh/år
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Du kan lätt mäta den aktuella effekten som ditt hus dra. Det finns en liten blinklampa på din elmätare, samt en uppgift om hur många blinkningar som motsvarar en kWh, t ex 1000 blink/kWh. Denna siffra kallar vi x.
Gör nu såhär: mät tiden T mellan två blinks. Om det blinkar snabbt kan du mäta tiden för tio blinks och delar med tio. Du kan använda mobilen som stoppur.
Ta fram miniräknaren. Räkna:
Effekt (i kW) = 3600/(x*T).
Gör det ett par gånger. Slå sedan av VP och gör om för att se skillnaden. Är det fortfarande flera kW så slå av allt elektriskt som gör värme (spis, ugn, VVB, tvätt, disk, tumlare mm). Är det fortfarande flera kW så har du en eltjuv.
Gör nu såhär: mät tiden T mellan två blinks. Om det blinkar snabbt kan du mäta tiden för tio blinks och delar med tio. Du kan använda mobilen som stoppur.
Ta fram miniräknaren. Räkna:
Effekt (i kW) = 3600/(x*T).
Gör det ett par gånger. Slå sedan av VP och gör om för att se skillnaden. Är det fortfarande flera kW så slå av allt elektriskt som gör värme (spis, ugn, VVB, tvätt, disk, tumlare mm). Är det fortfarande flera kW så har du en eltjuv.
Med lite tur går det att se den momentana effekten direkt på elmätarens display.
Men det behövs mer information för att veta om vp'n funkar som den borde.
Vad har ni för månatlig förbrukning nu på sommaren?
Går verkligen värmepumpen hela tiden, eller har ni bara råkat gå förbi dom gånger den går?
Temperaturerna jag frågade efter tidigare skulle jag vilja veta. Går det inte att läsa av dom på styrsystemet så får du mäta genom att t ex ta en termometer med lös prob och stoppa in den under eventuell rörisolering eller mäta med en ir-termometer om du har en sån.
Några bilder på pumpen, tanken och rördragningen runtomkring skulle underlätta (kanske en bild på elmätaren också)
Går verkligen värmepumpen hela tiden, eller har ni bara råkat gå förbi dom gånger den går?
Temperaturerna jag frågade efter tidigare skulle jag vilja veta. Går det inte att läsa av dom på styrsystemet så får du mäta genom att t ex ta en termometer med lös prob och stoppa in den under eventuell rörisolering eller mäta med en ir-termometer om du har en sån.
Några bilder på pumpen, tanken och rördragningen runtomkring skulle underlätta (kanske en bild på elmätaren också)
Vår förbrukning nu på sommaren:useless skrev:
Med lite tur går det att se den momentana effekten direkt på elmätarens display.
Maj: 2987 kwh
Juni: 2957 kwn
Jämfört med i vinter:
Jan: 3348 kwh
Feb: 3456 kwh
Mars: 3536 kwh
Den går i stort sett hela tiden, brummar konstant.
Jag får mäta på måndag, är inte hemma förrän då. Bifogar lite bilder då också!
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Det är ju nästan 100 kWh per dag. Det anser jag är ornomalt hög. I Juni behöver man ju knappt någon värme alls.
Nånting är riktigt fel. Varmvattenläcka? elpatron i VP som har hängt sig?
Nånting är riktigt fel. Varmvattenläcka? elpatron i VP som har hängt sig?
Ja, nånting är fel..
Nånstans måste ju all energi värmepumpen producerar ta vägen. Antingen läcker det ut varmvatten eller så värmer ni huset till 40 grader..
Min gissning är att värmepumpen inte ger någon nämnvärd effekt, utan bara blåser luft och cirkulerar vattnet.
Nånstans måste ju all energi värmepumpen producerar ta vägen. Antingen läcker det ut varmvatten eller så värmer ni huset till 40 grader..
Min gissning är att värmepumpen inte ger någon nämnvärd effekt, utan bara blåser luft och cirkulerar vattnet.
Det är en väldigt hög energiförbrukning. Värmepumpen bör vara första misstanken, speciellt ett varmvattenläckage om det inte är uppenbart stekhett inomhus (mer än väntat alltså). Snurrar vattenmätaren när du har alla kranar avstängda?
Om det inte är värmepumpen finns en del andra misstänkta saker. Finns det trygghetsvakten installerat? Med den energianvändningen så måste det vara en rätt stor pryl som står på. Pool? Du sysslar inte med bitcoin?
Om du inte kommer på någon specifik grej rekommenderar jag starkt att du skaffar dig ett sätt att se momentan elförbrukning. En energimätare kan vara bra till detta, ev kan det räcka med kundsidorna hos elbolaget men de har lite väl låg upplösning kan jag tycka. Därefter stänger du av en grupp i taget och ser när elförbrukningen går ner. När du har lokaliserat gruppen så kollar du vad som är anslutet.
Om det inte är värmepumpen finns en del andra misstänkta saker. Finns det trygghetsvakten installerat? Med den energianvändningen så måste det vara en rätt stor pryl som står på. Pool? Du sysslar inte med bitcoin?
Om du inte kommer på någon specifik grej rekommenderar jag starkt att du skaffar dig ett sätt att se momentan elförbrukning. En energimätare kan vara bra till detta, ev kan det räcka med kundsidorna hos elbolaget men de har lite väl låg upplösning kan jag tycka. Därefter stänger du av en grupp i taget och ser när elförbrukningen går ner. När du har lokaliserat gruppen så kollar du vad som är anslutet.
Ett 4-personers hushåll förbrukar normalt ca 200 Liter 45 gradigt varmvatten per dygn. Åtgår ca 8,1 kWh att med en elvarmvattenberedare från kallvattentemperaturen 10 grader att bereda den mängden. Alltså varmvatten förbrukar ca 8 kWh/dygn. Nu på sommaren har man ju inget uppvärmningsbehov av ett hus.
Nu har vi bara luft/luftvärmepump, men vårt hus på 160 utan källare och med döttrar som badar dagligen drar ca 3000 per månad som mest på vintern. På sommaren håller det sig runt 1000.
Det där är brutala siffror! Försök att stänga av precis allt och se om förbrukningen går ner på noll. Slå sedan på en sak i taget (kyl/frys först förståss), tills det börjar ränna iväg. Kombineras det med tommibs metod går det rätt snabbt att såra "förbrytaren".
Det där är brutala siffror! Försök att stänga av precis allt och se om förbrukningen går ner på noll. Slå sedan på en sak i taget (kyl/frys först förståss), tills det börjar ränna iväg. Kombineras det med tommibs metod går det rätt snabbt att såra "förbrytaren".
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 331 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 331 inlägg
https://www.ctc.se/sv/produkter/luftvattenvarmepumpar
Gör bra grejer
Alltid bra att läsa av elförbrukningen , vilket du enklast borde kunna göra i ditt eget elskåp (elmätaren)
Egen avläsning i realtid http://www.ecoprofile.se/company-95-Exibea-Smart-Energy.html
Köps tydligen här https://lifesmartnordics.com/collections/energy-climate/products/eliq-starter-kit
Gör bra grejer
Alltid bra att läsa av elförbrukningen , vilket du enklast borde kunna göra i ditt eget elskåp (elmätaren)
Egen avläsning i realtid http://www.ecoprofile.se/company-95-Exibea-Smart-Energy.html
Köps tydligen här https://lifesmartnordics.com/collections/energy-climate/products/eliq-starter-kit
Redigerat:
Jag är hemma och har tagit lite bilder.useless skrev:
Ska stänga av allt och mäta lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om pumpen är för liten så bör den göra någon nytta. Det finns en del fallgropar rörmässigt när man gör en sån här installation, så man behöver se över den biten på plats.
Sen kan man kanske misstänka att pumpen har hängt sig i avfrostningsläge om den går konstant. Om du känner på luften som passerar genom utedelen, känns den kall eller varm?
Sen kan man kanske misstänka att pumpen har hängt sig i avfrostningsläge om den går konstant. Om du känner på luften som passerar genom utedelen, känns den kall eller varm?
Luften som passerar känns varm!L lordi skrev:Även om pumpen är för liten så bör den göra någon nytta. Det finns en del fallgropar rörmässigt när man gör en sån här installation, så man behöver se över den biten på plats.
Är det fel?