Igår tog jag första spadtaget, eller snarare spettaget, i ombyggnationen av vår carport som skall bli ett isolerat varmgarage med golvvärme. :)

Trots att jag använder ett professionellt kvalitetsverktyg (det röda Hultaforsspettet), känns det lite tufft. Asfalten (5cm) är så hård att spettet inte tränger igenom ytan, utan jag får hacka ända tills att asfalten spricker i små delar.

Nog för att jag får välbehövlig motion & träning, men jag undrar ändå om någon kan komma med något tips på hur man underlättar jobbet. Tänkte försöka hålla budgeten nere och skippa att hyra minigrävare (klarar den öht asfalten?), men det kanske är fel tänkt. Några tips?

• IMG_0682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Hyr en stor bilmaskin, ta den största handburna du kan hitta. Och kör ut allt med skottkärra. Hyr ett lastväxlarflak eller liknande som du kan tippa lassen direkt i.

Sätt i spettet under asfalten och bryt uppåt, att dela av den med spett är segt.

Protte

Jag har besökt den lokala maskinuthyrningen och tänkte hyra en portabel asfaltskap på hjul. Då kan jag iaf snitta upp ett rutnät i asfalten och bända upp lite större bitar. Jag behöver ändå den maskinen till att göra snygga kantsnitt i asfalten så det blir ingen onödig utgift.

4L alkylatbensin senare med denna maskin (inkl. kapvagn) gjorde arbetet avsevärt enklare. Iofs lite dyrare än att hyra en kraftig bilmaskin men jag behövde ju ändå göra några snygga snitt i asfalten, så maskinen att jag behövt hyra ivf som helst.
Med tanke på hur hård asfalten var så hade jag nog kunnat använda en ännu kraftigare maskin, så fort jag tryckte på lite för mycket rasade varvtalet på maskinen och jag fick stanna upp ett ögonblick.

Efter att jag sågat ut rutmönster över all asfalt var det i jämförelse med tidigare metod, rena barnleken att lyfta plattorna för hand efter att jag särat på dem med en spade.
Det som kostade var klingslitaget (520:-/mm) , vilket i mitt fall landade på 0,8mm.
:)

Redigerat:
Går det framåt?

Hoppas på en "byggtråd" här så man har nått intressant att följa.

Tycker det är dött på nästan hela forumet just nu med projekt och byggtrådar..

Det har varit stiltje ett tag...
Jag har iaf skaffat lite verktyg, men vill inte dra igång på allvar innan bygglovet beviljats.
Jag återkommer med mer bilder (+ frågor, garanterat!), när arbetet tar fart igen.

Tyresö
Ja, bilder på byggprojekt är intressant!

Tyresö skrev:
Ja, bilder på byggprojekt är intressant!
Bra att du håller koll på tråden Tyresö! d^_^b

Jag har fått följande offert från betongleverantören:

Kvalitet: C28/35 (jag tror VTC = 0,50): 1194:-/kbm
Konsistens: S4
Kornstorlek: 16mm
Exp Klass XC1

Minimibeställning 5 kbm
Transport: 806:-
Lossningstid: 16:-/min (första 15min gratis)
Vintertillägg f o m 1 nov: 65:-/kbm
Extra värme 15-20 grader: 50:-/kbm

Eventuell kvarvarande betong som inte används dras av från priset efteråt.

Så totalt inklusive moms och med en lossningstid på 30min, vintertillägg samt extra värme blir det: 9185:- för 5 kbm vilket skall räcka till en isolerad platta på cirka 7,5 x 3,5 meter.
Plattans totala tjocklek kommer att vara 400mm (höjd på kanrtelement), var av isoleringen kommer att bli 250mm och betongen 150mm (kanterna blir dock tjockare).

Verkar det rimligt? :klia-i-huvet-smiley:

Tyresö
Betongreceptet är helt rätt, och om du ska gjuta själv och inte är så van, så ändra S4 till S5 (lösare koncistens). Extra värmetillägg ska du bara ha om det är minusgrader på gjutdagen - annars ska du ha vanlig 10 - 15 +grader (utan värmekostnad), men det ringer du fabriken på morgonen och meddelar innan dom blandar ditt lass. Du kan även be dom reducera 16-stenen, så är det lättare att få till en snygg yta.

Men det jag kan se är att priserna i prislistan du fått är utan moms - och om det är du som privatperson som ska köpa betongen, så är det väldigt oproffsigt att ange priser utan moms, eller stämmer det att 9185 kr verkligen är inkl moms?

Trots att priserna i prislistan är utan moms så är det ett lågt pris. Men jag tror du kanske missförstått en sak - du får inte ett prisavdrag för betong som inte används. Normalt får du betala returlass (deponiavgift) på 1900 kr + moms/m3.

Kan även även se att du bor max 1 mil från betongstationen pga den låga transportkostnaden och det finns inte angivet i priset att hydraulrännalossning á 350 kr + moms tillkommer - eller så är det priset inbakat.

Kan bara konstatera att du har fått ett bra pris.

Får man fråga vem som dumpar priser i Stockholm?

Hela offerten är en datautskrift exklusive moms och det var tydligt från början när jag pratade med dem på plats. Jag kan nog tänka mig att deras dataprogram inte hade möjlighet att visa priser inkl. moms, men det var aldrig några oklarheter kring det.

Totalpriset med extra värme och vintertillägg har jag själv beräknat till 9185:- inkl. moms, enligt de antaganden jag gjort (minusgrader och 30min arbete).

Hydraulränna kostar 250:- exkl. moms extra.

Deponiavgift?!! Oops, det missuppfattade jag nog. Men det kan nog vara som du säger/beskriver, det låter det rimligt.
Jag borde kanske ha ett omvänt fall (kulle) och placera en golvbrunn i varje hörn, så att jag verkligen använder alla 5 kbm... :P

Apropå prisdumpning, bedrivs något slags betongoligopol i sthlm (modell asfaltkartell) ...:rolleyes:

C
Får du nåt över kan du kanske hälla ut skrapet i nåt hörn i trädgården där det inte ligger ivägen.

Tyresö
LilleNo skrev:
Apropå prisdumpning, bedrivs något slags betongoligopol i sthlm (modell asfaltkartell) ...:rolleyes:

Jag driver ett helt fristående betongpumpsföretag och är bara en "frukostrast", gämfört med dom stora aktörerna, så om det skulle finnas något bland dom stora aktörerna som kan liknas vid asfaltsaffären, för ett antal år sedan, så är åtminstone inte jag inblandad.

Men jag är ändå intresserad vem som har gett dej ett så bra pris.

Jag tycker att 15 cm mitt på är onödigt tjockt för ett bilgarage, men ligger isolering och armering där så är det väl bara att köra.
Av överbliven betong kan man gjuta plattor eller brunnslock eller vad man behöver (svärfar gjöt hjulvikter till traktorn) eller bara en futuristisk pyramid. MEN man måste ha formarna redo om ....

Protte

Lustigt att du tar upp det där med tjockleken på betongen/isoleringen, jag satt precis själv och funderade över det.
Är det bättre att lägga tjockare isolering (300mm ist för 250mm), till priset av tunnare betongskikt (100mm ist för 150mm)?

Den personen som bistår mig med kunskap och tips genom detta bygge, föreslog 150mm betongplatta för att vara på den säkra sidan. Om jag förstod honom riktigt så ansåg han inte att 50mm mindre isolering av golvet skulle göra någon större skillnad. Fast det var mellan tummen & pekfingret s.a.s, så det finns säkert flera aspekter på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.