6 193 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Omvandla 120 V till 230 V?
Låter intressant!M mattoys skrev:du behöver en transformator som kan omvandla från 230V till 120V. Skulle du koppla in den på 230 V så kommer den brinna upp då effekten blir högre.
Beroende av vad det är för effekt så kan kostnaden bli mycket högre än för att köp motsvarande på svenska markanden.
exempel på 300 w om transformator:
[länk]
det finns värmemattor man kan köpa i sverige, om du googla på värmematta, finns bl.a för för odling.
Sen är det bara att lägga en musmatta över eller sätta fast den med typ dubbelhäftande tejp.
Här är exempelvis en värmematta för fötter:
[länk]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Elmont du borde veta att de flesta 230 - 115 volt transformatorer är autotrafos med en lindning och mittuttag.
Men använder man en fulltrafo med separata lindningar så krävs det 2 fel i mattan för att det ska bli farligt, och det ska bara inte hända.
Protte
Men använder man en fulltrafo med separata lindningar så krävs det 2 fel i mattan för att det ska bli farligt, och det ska bara inte hända.
Protte
Kjelle har två olika storlekar av trafos. Ingen av dem har någon information om det är full- eller spartrafo. Man kan tycka att det är viktig info. Kikar man på bilderna så finns en symbol som i alla fall jag tolkar som att det är en spartrafo i bägge varianterna. Min elektriska magkänsla säger att så gott som allt som säljs är en spartrafo om det inte uttryckligen står att det är en fulltrafo. Jag har själv en gammal trafo från Tufvassons som är en fulltrafo vilket tydligt framgår av märkskylten.
Man kan väl anta att det som är avsett för 120V också säkerhetsmässigt är konstruerat för isolationsavstånd mm för 120V och inte 230V. Med en spartrafo kan prylen få 230V potentialskillnad mot jord vilket den kanske inte är konstruerad för. Även de eländiga amerikanska uttagen/stickpropparna är gjorda för 120V och det känns inte alls rätt att släppa ut 230V (potential relativt jord) den vägen - och det kan det bli beroende på hur man ansluter.
Man kan väl anta att det som är avsett för 120V också säkerhetsmässigt är konstruerat för isolationsavstånd mm för 120V och inte 230V. Med en spartrafo kan prylen få 230V potentialskillnad mot jord vilket den kanske inte är konstruerad för. Även de eländiga amerikanska uttagen/stickpropparna är gjorda för 120V och det känns inte alls rätt att släppa ut 230V (potential relativt jord) den vägen - och det kan det bli beroende på hur man ansluter.
Och det är oftast värre också, för en hel del amerikanska apparater är konstruerade utifrån premissen att de vet vilken som är noll och vilken som är fas, vilket innebär att utöver spänning mot jord kan man också få oförväntat låg isolation i själva apparatens fungerande delar. Eftersom amerikansk elsäkerhet på produktsidan är ... intressant ... skulle jag undvika att använda såna prylar.
Andra tips däremot, jag satt ofta framför datorn i ett mycket kallt rum förr och då köpte jag mig en kartong med apotekets bomullsvantar som jag klippte av fingerspetsarna på. Dessa var perfekta, det räckte för att hålla händerna varma, och påverkade inte känslan alls av att använda pekplatta/mus eller tangentbord.
Andra tips däremot, jag satt ofta framför datorn i ett mycket kallt rum förr och då köpte jag mig en kartong med apotekets bomullsvantar som jag klippte av fingerspetsarna på. Dessa var perfekta, det räckte för att hålla händerna varma, och påverkade inte känslan alls av att använda pekplatta/mus eller tangentbord.
De vantarna är ju faktiskt smidiga. Har helt uteslutit denna importerade variant av mattaM Millox skrev:Och det är oftast värre också, för en hel del amerikanska apparater är konstruerade utifrån premissen att de vet vilken som är noll och vilken som är fas, vilket innebär att utöver spänning mot jord kan man också få oförväntat låg isolation i själva apparatens fungerande delar. Eftersom amerikansk elsäkerhet på produktsidan är ... intressant ... skulle jag undvika att använda såna prylar.
Alltså, vill du gå den uppvärmda vägen finns ju exempelvis reumatiker-hjälpmedel såsom: https://greaterworkplace.se/skrivbordsunderlagg/uppvarmt-skrivbordsunderlagg
Det är åtminstone vad det verkar som en svensk importör som har ett ansvar och den har en riktig 230 V anslutning
Det är åtminstone vad det verkar som en svensk importör som har ett ansvar och den har en riktig 230 V anslutning
Har kollat in den, verkar bra men det ser ut som bara företag kan köpa in den..M Millox skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det var ju ett märkligt företag, har svårt att tro att marknaden är stor mot företag, borde vara en konsumentprodukt.
Jaja, de gör som de vill.
Protte
Jaja, de gör som de vill.
Protte