Nu på vintern vill jag gärna vänta med att ladda elcykeln i garaget tills batteriet hunnit bli lite uppvärmt igen. Samtidigt glömmer jag ofta bort att sätta på laddaren om jag inte gör det direkt när jag kommer in med cykeln.
Jag har kikat på en lösning med en "omvänd timer" för detta, d.v.s. en timer som slår på efter en viss tid till skillnad från en vanlig som slår av efter inställd tid.
En enkel lösning skulle vara att köpa en sådan här (https://www.kjell.com/se/sortiment/...brytare/timer-for-upp-eller-nedrakning-p50564) från Kjell & Co, men så funderade jag på om det finns motsvarande funktion att installera i en apparatdosa istället för att göra lösningen lite snyggare. En lösning med apparat i centralen blir för mycket strul eftersom jag har diazed-central, men om det finns en motsvarande en vanlig timer fast med omvänd funktion hade det varit intressant.
Någon som har sett en sådan?
Jag har kikat på en lösning med en "omvänd timer" för detta, d.v.s. en timer som slår på efter en viss tid till skillnad från en vanlig som slår av efter inställd tid.
En enkel lösning skulle vara att köpa en sådan här (https://www.kjell.com/se/sortiment/...brytare/timer-for-upp-eller-nedrakning-p50564) från Kjell & Co, men så funderade jag på om det finns motsvarande funktion att installera i en apparatdosa istället för att göra lösningen lite snyggare. En lösning med apparat i centralen blir för mycket strul eftersom jag har diazed-central, men om det finns en motsvarande en vanlig timer fast med omvänd funktion hade det varit intressant.
Någon som har sett en sådan?
Ett eltako multifunktionsrelä går att ställa in så att impuls startar en nedräkning och sedan drar. Läge AV med lämplig tid inställd. Byggs in i en liten normkapsling på fyra moduler. Vill du göra det extra tydligt att just ett visst uttag är styrt så sätter du ett DIN-monterat uttag i samma kapsling. Om du verkligen vill lyxa till det så sätter du en DIN-monterad tryckknapp där också för att starta det hela men det är rätt dyrt i jämförelse med att sätta dit en vanlig knapp bredvid.
En sån här kanske , går att sätta i en dosa eller utv, med en ram , upp till 8 tm inkopplingstid , bara tryck på knappen , men glöm inte det
/www.elkatalogen.se/produkter/exxact-timer-omstallbar-2-pol-vit.html?gclid=CjwKCAiAlvnfBRA1EiwAVOEgfNSRQ8VhpXQ5S9yYh2G9J_qXHvwen80kDLQ_n6ebkGYwLEcqmViXRBoCPtsQAvD_BwE
/www.elkatalogen.se/produkter/exxact-timer-omstallbar-2-pol-vit.html?gclid=CjwKCAiAlvnfBRA1EiwAVOEgfNSRQ8VhpXQ5S9yYh2G9J_qXHvwen80kDLQ_n6ebkGYwLEcqmViXRBoCPtsQAvD_BwE
Den är väl bara nedräkning? Eller?J jojo123 skrev:En sån här kanske , går att sätta i en dosa eller utv, med en ram , upp till 8 tm inkopplingstid , bara tryck på knappen , men glöm inte det
Funkar om jag ska ladda över natten, men ibland är det den poäng att kunna ladda under dagen, så jag vill hellre ha en lösning som ger mig möjligheten att själv styra över när laddningen ska ske med bara en knapptryckning.F freak skrev:
knapp för konstant inkoppling brukar sitta på sidan av timern.M Mikael 81 skrev:
Jo det är kanske en sådan "lyxvariant" med separat normkapsling och relä som är steget upp från en lös timer ändå.tommib skrev:
Ett eltako multifunktionsrelä går att ställa in så att impuls startar en nedräkning och sedan drar. Läge AV med lämplig tid inställd. Byggs in i en liten normkapsling på fyra moduler. Vill du göra det extra tydligt att just ett visst uttag är styrt så sätter du ett DIN-monterat uttag i samma kapsling. Om du verkligen vill lyxa till det så sätter du en DIN-monterad tryckknapp där också för att starta det hela men det är rätt dyrt i jämförelse med att sätta dit en vanlig knapp bredvid.
Och i så fall har jag ju i alla fall bilden klar för mig nu hur det skulle kunna se ut om det blir pengar över på nöjeskontot.
Om du köper en timer med växlande relä:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-m-vaxl-rela-vit
Kan du ju koppla den så att uttaget normalt har spänning men bryts när timern är på.
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-m-vaxl-rela-vit
Kan du ju koppla den så att uttaget normalt har spänning men bryts när timern är på.
Har flera ställen jag skulle vilja ha en liknande timer. Konstigt att ingen av dessa som slår på i allt från 15 min till 1 timme går att vända på funktionen.
Kan på många ställen vara guld värt att kunna stänga av saker en kort stund men får inte glömmas bort. Typ fläktar eller bullrande maskiner som stör vid närliggande arbete.
Kan på många ställen vara guld värt att kunna stänga av saker en kort stund men får inte glömmas bort. Typ fläktar eller bullrande maskiner som stör vid närliggande arbete.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer